زمزمه حضور یکی از بزرگ‌ترین کشتیرانی‌های دنیا در چابهار

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۹۸۸

گروه حمل و نقل و خودرو

بندر چابهار نه‌تنها برای ایران بلکه برای کشورهای آسیای میانه دارای اهمیت فراوانی است. این موضوع اهمیت سرمایه‌گذاری در این بندر را برای سرمایه‌گذاران تبیین می‌کند، چراکه دسترسی به آب‌های آزاد یکی از ویژگی‌های مهم این بندر است. به گزارش خبرنگار اعزامی «تعادل» به بندر چابهار، رییس امور بندری چابهار از اعلام آمادگی یکی از بزرگ‌ترین خطوط کشتیرانی دنیا برای حضور در این بندر خبر داد. وی همچنین از تخفیف 30درصدی برای بارگیری، تخلیه، عوارض کانتینرها و انبارداری کالاهای غیرنفتی نیز به‌عنوان مشوق‌های سازمان بنادر برای جذب صاحبان کالا در بندر چابهار یاد کرد. رییس امور بندری چابهار در حاشیه بازدید خبرنگاران از بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می‌کند درراستای ایجاد انگیزه برای جذب صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی دنیا تخفیفاتی ارائه دهد و در این عرصه معافیت‌هایی مصوب شده است. وی ادامه داد: این تخفیفات شامل ارائه تخفیف در ارتباط با شرکت‌های کشتیرانی، تخفیف به کالاهای کانتینری و کالاهای غیرکانتینری است. مجتبی محمدزاده بیان کرد: تخفیف 30درصدی به انبارداری کالاهای غیرکانتینری در بندر چابهار ارائه می‌شود؛ در مورد کشتی‌ها نیز تخفیفات 30درصدی در حقوق و عوارض وارد بر کشتی‌های کانتینری اعمال می‌شود.

رییس امور بندری چابهار افزود: تخفیف دیگر مربوط به صاحبان کالاست. بدین‌ترتیب که 30درصد در هزینه تخلیه و بارگیری و حمل کانتینرها تخفیفاتی ازسوی سازمان در بندر چابهار اعمال می‌شود ضمن اینکه در بحث THC (هزینه تخلیه و بار‌گیری و حمل کانتینر) تخفیفات پلکانی به شرکت‌های کشتیرانی ارائه می‌دهیم. وی بیان کرد: در 4ماهه ابتدای امسال 11هزار و 40 TEU کانتینر در این بندر تخلیه و بارگیری شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 8درصد کاهش داشت. محمدزاده ادامه داد: اما این درحالی است که در بخش تناژ 6درصد در 4ماهه ابتدایی سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم که این رقم در تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی شامل 494هزار و 405تن در سال‌جاری بوده است. وی بیان کرد: در بخش صادرات غیرنفتی نیز طی 4ماهه ابتدایی امسال رشد بسیار مناسبی داشتیم و رقم صادرات به 57هزار و 279تن رسید. رییس امور بندری چابهار اظهار داشت: به‌تازگی یکی از بزرگ‌ترین خطوط کشتیرانی دنیا برای حضور در بندر چابهار اعلام آمادگی کرده است البته پس از توافق 1+5 تقاضاهای مکرری ازسوی خطوط کشتیرانی دنیا یا سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بندر چابهار دریافت کردیم.


کاهش قاچاق «ته‌لنجی»

رییس امور بندری بندر چابهار اعلام کرد: پس از کنار رفتن یارانه سوخت بخش قابل‌توجهی از قاچاق مواد سوختی ازسوی شناورها کاهش یافته است. وی افزود: طبق آمار ابتدایی اعلام شده باوجود اینکه افزایش قیمت تمام شده سوخت برای شناور‌ها باعث کاهش تعداد تردد آنها شده است، اما باتوجه به بالا‌ رفتن کیفیت جابه‌جایی میزان بار حمل شده ازسوی آنها افزایش یافته است. محمدزاده اضافه کرد: در دوره پیش از حذف یارانه سوخت، 302لنج تردد به حدود 25هزار و 500تن کالای جابه‌جا شده ختم می‌شد، اما طبق آمار جدید از جابه‌جایی تنها 215لنج حدود 32هزار تن جابه‌جایی کالا ثبت شده که این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد افزایش قیمت سوخت جابه‌جایی‌های سوری با هدف قاچاق را از بین برده و باعث بهبود کیفیت در این زمینه شده است. وی در پاسخ به این سوال که کنار رفتن یارانه سوخت تا چه حد به دارندگان شناورهای محلی فشار هزینه‌یی وارد آورده است نیز گفت: این موضوع تا این حد پیگیری شده که هزینه قاچاق محصولات سوختی بالا رود. البته ما در این زمینه نشست با مقامات محلی داشته‌ایم تا نسبت به پرداخت کمک‌هایی به دارندگان لنج‌های محلی اقداماتی صورت گیرد که البته هیچ یک از آنها هنوز نهایی نشده است.

رییس امور بندری بندر چابهار بااشاره به بحث سرمایه‌گذاری طرف‌های خارجی در بندر چابهار اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و حضور هندی‌ها در بندر چابهار می‌توانیم امید داشته باشیم در آینده نزدیک وضعیت شاخص‌های سرمایه‌گذاری در این بندر ارتقا پیدا کند. محمدزاده همچنین از اتصال سیستم جامع اطلاعات بندر چابهار با سیستم جامع گمرک خبر داد و گفت: این اتفاق در آینده نزدیک و با هدف بهبود کیفیت حمل‌ونقل صورت می‌گیرد تا بتوان به این وسیله سرعت تخلیه و بارگیری مواد ترانزیتی در این بندر را ارتقا بخشیم.


اجرای قوانین زیست‌محیطی دریا

رییس امور دریایی بندر چابهار گفت: ایران عضویت ۳۲کنوانسیون و پروتکل سازمان جهانی دریانوردی را دارد و در این راستا ارائه خدمات زیست‌محیطی و جست‌وجو و نجات دریایی طبق استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود. سیدحسن ابراهیمی در حاشیه بازدید خبرنگاران از عملیات طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: جایگاه بندر در زنجیره تامین جهانی مشخص است. وی با تاکید بر اینکه ورود خطوط کشتیرانی دنیا به بنادر، زیرساخت‌های قوی را می‌طلبد، افزود: در این عرصه باید مسائل ایمنی و زیست‌محیطی که ازسوی سازمان جهانی دریانوردی تدوین می‌شود، قابل توجه باشد.

ابراهیمی بااشاره به اینکه کشور ایران در 32کنوانسیون و پروتکل بین‌المللی سازمان جهانی دریایی عضویت دارد، گفت: این 32کنوانسیون و پروتکل ملزم می‌کند که ساخت، تردد شناورها و کشتی‌ها در چارچوب مشخص انجام شود تا آلودگی محیط‌زیست ایجاد نشود.

رییس امور دریایی بندر چابهار افزود: از زمان ساخت کشتی تا دوران عملیاتی و پس از آن دوران اوراق شدن آن همه پروژه‌ باید تحت کنترل ایمنی و زیست‌محیطی باشد. وی با تاکید بر اینکه ایران در فهرست Whit List کنوانسیون‌های مربوطه قرار دارد، اظهار داشت: مواردی نظیر ترافیک‌های دریایی و ایمنی آبراه، چراغ‌ها و بویه‌های دریایی، سیستم کنترل ترافیک دریایی، نصب علائم دریایی، سیستم‌های ناوبری که کنترل را پیش از 1000کیلومتر مانده به بنادر انجام می‌دهند و سیستم‌های کنترل نجات مشترک همه تحت استانداردهای بین‌المللی و کنوانسیون‌های مربوطه هستند.

وی یادآور شد: در مسائل زیست‌محیطی از پیشگیری، مقابله و ارائه خدمات طبق کنوانسیون‌های مربوط عمل می‌کنیم. وی تاکید کرد: ارائه خدمات مبتنی بر جمع‌آوری زباله‌ها و آلودگی نفتی و تحویل آب‌های آلوده کشتی‌ها طبق استاندارد انجام می‌شود و البته این موضوع را یادآور می‌شوم که این فرآیندها هیچ درآمدزایی برای بندر ندارد. رییس امور دریایی بندر چابهار اضافه کرد: از سال‌های گذشته تجهیزات مناسبی برای مبارزه با آلودگی‌های نفتی در دریا برای بندر چابهار خریداری شده است. ابراهیمی اضافه کرد: در سال گذشته مبلغ 4میلیارد و 400میلیون تومان برای مبارزه با آلودگی‌های زیست‌محیطی و جست‌وجوی نجات دریایی هزینه شد؛ در همین سال بیش از 40نفر نجات داده شدند ضمن آنکه 28مورد حادثه و 11مورد خدمات پزشکی داشتیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر