اخبار

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۹۸۷

پشت پرده تعداد زیاد خانه‌های‌ لوکس خالی در تهران

جواد خوانساری، عضو هیات‌ مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی درباره علت وجود تعداد زیاد خانه‌های خالی لوکس در تهران درحالی که به‌ شدت به ساخت خانه‌های زیر ۷۰متر مربعی در پایتخت نیاز داریم، اظهار کرد: برخی می‌گویند این خانه‌ها را انبوه‌سازان ساخته‌اند تا با فروش آنها با چند برابر قیمت ساخته شده به ثروت هنگفتی برسند؛ درحالی که این واحدهای لوکس را شرکت‌های ساختمانی بانک‌ها ساخته‌اند نه انبوه‌سازان. نایب ‌رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تسهیلاتی که به انبوه‌سازان داده می‌شود تنها ۳۰ تا ۴۰میلیون به ازای هر واحد مسکونی است، گفت: درحالی که برای ساخت هر واحد لوکس ۵ تا ۶ میلیون تومان در هر متر مربع هزینه می‌شود، معلوم است که انبوه‌ساز نمی‌تواند با این مبالغ اندک خانه‌های لوکس بسازد؛ ولی شرکت‌های ساختمانی وابسته به بانک‌ها با اخذ تسهیلات کلانی که از بانک مالک آن شرکت ساختمانی می‌گیرند، چنین واحدهای مسکونی را می‌سازند و تلاش دارند تا همان واحد را با ۴ تا ۵ برابر قیمت تمام شده و متری ۲۰ تا ۲۵میلیون تومان به فروش برسانند. وی در پاسخ به پرسشی درخصوص علت سرعت پایین جریان خروج بازار مسکن از رکود تاکید کرد: به دلیل سرعت پایین رشد اقتصادی کشور در همه زمینه‌ها مردم از اینکه پول‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و به ساخت‌وساز یا خرید و فرش مسکن اختصاص دهند می‌ترسند ولی از آنجا که دریافت سود سپرده بانکی راحت‌ترین و کم‌ریسک‌ترین کار است، مردم پول‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند. خوانساری علت کندی رشد اقتصادی کشور از نظر تولید را بالا بودن سود سپرده بانکی عنوان کرد و گفت: باید سود سپرده بانکی باز هم بیشتر از 2درصدی که در بهار امسال کاهش یافت، کاهش یابد تا مردم به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن رغبت بیشتری نشان دهند. خوانساری ادامه داد: جالب آنکه خانه‌های لوکس‌ساز را دیگر شرکت‌های وابسته به بانک مالک شرکت ساختمانی سازنده همان مجتمع مسکونی خریداری می‌کردند تا با ایجاد بازار سیاه و با قیمت‌هایی گزاف‌تر به فروش رسانده یا اجاره دهند.


ممانعت از احتکار مسکن

با اخذ مالیات

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه احتکارگران شیره بخش مسکن را کشیده‌اند، بر ضرورت جدی اخذ مالیات از خانه‌های خالی و اجاره‌یی تاکید کرد. محمد عدالت‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از یک سو در کشور با خیل افراد بدون خانه مواجهیم و ازسوی دیگر کسانی هستند که خانه‌های خالی خود را احتکار کرده‌اند و مالیات چندانی هم نمی‌دهند. وی افزود: در کشورهای غربی کسی حق ندارد خانه‌یی را خالی بگذارد. چون این مساله نوعی احتکار است. برابر تعریف احتکار که در دین مبین اسلام هم پسندیده نیست، بیان می‌شود درست است که شما مالک هستید ولی نمی‌توانید نیازهای جامعه را در یک گوشه بدون کاربرد بگذارید. طبق قوانین ما نیز احتکار مسکن جرم است و برخورد با این جرم باید عملیاتی شود. به گفته این کارشناس مسکن، در ایران راه‌های زیادی برای فرار از مالیات وجود دارد. به‌طور مثال ظاهرا خانه را به فردی اجاره می‌دهند تا مالیات نپردازند که در آن صورت دولت باید مالیات اجاره را از طریق اجاره‌نامه رسمی بگیرد. اگر این مشکل حل شود قدمی جدی در رفع مشکل مسکن و اجاره برداشته خواهد شد. عدالت‌خواه همچنین به تامین مسکن اقشار ضعیف اشاره و تاکید کرد: دولت به تنهایی و به‌عنوان متولی نباید برای تامین مسکن جامعه ورود پیدا کند بلکه باید نظارت کند تا ساختمان‌ها طبق ضوابط شهرسازی ساخته شوند. وی تصریح کرد: جز دهک‌های پایین جامعه که باید از طریق یارانه به خانه‌دار شدن آنها کمک کرد، اقشار متوسط و بالای جامعه نیازی به کمک مستقیم دولت ندارند. فلسفه تشکیل بانک مسکن هم برای تامین منابع مالی دهک‌های پایین جامعه برای خرید مسکن بود. دولت باید با دریافت پول از دهک‌های بالای جامعه از طرقی همچون مالیات خانه‌های خالی یا مالیات ارزش افزوده، اقشار نیازمند را برای تامین خانه یاری کند. این کارشناس مسکن با بیان اینکه از منبع مسکن و ملک می‌توان یارانه‌های لازم را دریافت کرد، گفت: بخش مسکن برای تامین مالی خود نیازی به جاهای دیگر ندارد. باید مالیات اضافی از زمین، ملک، خانه‌های خالی و خانه‌های بزرگ دریافت شود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته فقط از خانه اول شهروندان مالیات نمی‌گیرند و خانه دوم باید مالیات بدهند. مالیات خانه سوم سنگین‌تر است و به همین ترتیب مالیات تصاعدی بالا می‌رود.


افزایش ساخت‌وساز مسکن در امریکا بعد از 8سال

وزارت تجارت امریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که بعد از 8سال میزان ساخت‌وساز در بخش مسکن افزایش یافته است. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، این وزارتخانه با اعلام این خبر افزود: در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی در بخش‌های اصلی اقتصاد ازجمله خرده‌فروشی، تولیدات صنعتی و مسکن ایالات متحده شاهد افزایش فعالیت بوده که همین امر سبب شده میزان شغل ایجاد شده در این مدت نیز افزایش پیدا کند. کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که علت اصلی این افزایش، انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی است. بنا بر اعلام وزارت مسکن، میزان این افزایش 2درصد بوده است و از یک میلیون و 170هزار واحد در ماه به یک میلیون و 200هزار واحد رسیده است. بعد از رکود اقتصادی امریکا و ورشکستگی چند بانک مطرح این کشور میزان ساخت‌وساز به‌شدت در این کشور کاهش پیدا کرده و اکنون بعد از 8سال از آن زمان دوباره رونق به این بخش بازگشته است. کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با رویترز ابراز امیدواری کردند که همزمان با رونق در این بخش اقتصاد امریکا دوباره به رونق قبلی بازگردد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر