ایانا| معاون وزیر و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور نظام توزیع ناکارآمد در کشور را یکی از بغرنجترین موانع افزایش سطح رفاه عمومی و رضایت تولیدکنندگان ازجمله در بخش کشاورزی که با امنیت غذایی مردم در ارتباط است، توصیف کرد. حسین صفایی که در گردهمایی مدیران عامل اتحادیههای تعاون روستایی سراسر کشور در سرعین سخن میگفت با اعلام این خبر افزود: یکی از مشکلات بازاریابی نظام توزیع است که نظام ناکارآمدی است و بعضی از علامتها هم کاملا این امر را تایید میکند. نظام توزیع ناکارآمد با برخی از شاخصها شناخته میشود یکی از شاخصهای تعداد واحدهای صنفی که در واحد توزیع قرار میگیرند هر چقدر کمتر باشند، نظام توزیع کارآمدتر خواهد بود. در ایران به ازای هر 40 نفر یک واحد صنفی وجود دارد. به عبارتی هر هفت خانوار یک واحد صنفی دارد. وی ادامه داد: شاخص دیگر توزیع ناکارآمد کالا در ایران این است که 5درصد کالا و خدماتی که عرضه میشود در فروشگاههای زنجیرهیی است و 95درصد در واحدهای توزیع خرد صورت میگیرد که عوارض آن این است که کاهش سطح رفاه عمومی را به همراه داشته و زیان جبرانناپذیری به تولیدکنندگان هم وارد میآورد. این مقام مسوول اضافه کرد: در تهران تمام خیابانها مثل آزادی و انقلاب مغازه و فروشگاه است از راهآهن تا تجریش هم فروشگاه است وقتی 85درصد نیاز مردم به کالا و خدمات در این خردهفروشیها تامین میشود، هزینه ارائه خدمات بیشتر است، هزینه کالا بعد از تولید در شبکه توزیع بالاست، خریدار همیشه گلایهمند است. عدهیی صاحب پولهای بادآوردهیی میشوند که برای آن زحمت نکشیدهاند. به تعبیر صفایی، پیادهروی تشکر از سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی به مفهوم واقعی در ایران وجود ندارد زیرا سد معبر و تبدیل پیادهرو به مراکز کسب وکار رواج پیدا کرده است. حسین صفایی ادامه داد: بازار محصولات کشاورزی به عنوان بخشی از نظام کل عرضه وضعیت بسیار بغرنجی دارد. روند منفی در اصلاح بازار محصولات کشاورزی وجود داشته که یکی از شاخصهای مهم ارزیابی شاخص فاصله قیمت تولیدکننده با مصرفکننده است که در ایران بسیار بالاست و نظام تولید باید به سمتی برود که این فاصله را کم کند. وی افزود: تمام دامداران زحمتکش که شیرخام تولید میکنند، یارانه بیشتری را باید دریافت کنند. ساختار بازار باید پالایش شود. همواره تولیدکننده سودش روز به روز کاهش مییابد و این مسائل یکی از مهمترین مسائلی است که باید مد نظر قرار بگیرد زیرا عرصه معیوب بازار تولید را فلج میکند و زحمات تولیدکنندگان را به هدر میدهد. مسوولیت از مزرعه تا بازار بخش کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است. طرح تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی موجب شده که وزارت جهاد کشاوزری جوابگوی این بخش باشد و باید بهترین گزینه و راهحل را در نظام توزیع در پیش بگیرد.