ادعای سرمایه‌گذاری 11میلیارد دلاری بخش خصوصی در پتروشیمی چابهار

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۹۷۴

گروه پتروشیمی

درحالی که از سویی مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که با خصوصی‌سازی نادرست پتروشیمی‌ها، روند سرمایه‌گذاری در این حوزه کند شده است؛ اما هر از گاهی اخباری از سرمایه‌گذاری‌های کلان از سوی بخش خصوصی در این حوزه منتشر می‌شود که به واسطه اظهارات اشاره شده، تشخیص اینکه صحت کدام یک از موارد فوق بیشتر است، چندان ساده نیست. روز گذشته حسن ملک‌اسماعیلی، مسوول سایت شهرک پتروشیمی مکران چابهار در خلال اظهارات خود درباره وضعیت این شهرک به سرمایه‌گذاری 11میلیارد دلاری بخش خصوصی در این مجتمع اشاره کرده است. سرمایه‌گذاری‌ای که رقمی بزرگ و قابل توجه در این حوزه محسوب می‌شود. او گفته است: «پتروشیمی چابهار سالانه با تولید ٢٣میلیون تن محصولات پتروشیمی به عنوان قطب توسعه صنعت پتروشیمی نقش بزرگی در اقتصاد ملی کشور ایفا خواهد کرد.» او ادامه داده است: قرار است مجتمع بزرگ پتروشیمی چابهار با ١١میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی به بزرگ‌ترین مجموع تولید محصولات پتروشیمی در منطقه تبدیل شود که در فاز نخست آن این مجتمع سالانه دو میلیون و ١٠٠هزار تن محصول پتروشیمی خشک و ٦میلیون تن محصول پتروشیمی مایع تولید و به بازار هدف در جهان صادر کند.

وی با بیان اینکه این مجتمع عظیم پتروشیمی در منطقه چابهار در سه فاز ساخته می‌شود، اظهار کرده است: طبق زمان‌بندی‌های انجام شده فاز نخست این مجتمع در نیمه دوم سال ٩٨ کار خود را آغاز می‌کند و تمام این مجتمع از سوی بخش خصوصی در زمینی به وسعت یک هزار و ٢٠٠هکتار (١٢میلیون مترمربع) ساخته می‌شود.

از سوی دیگر درحالی که طبق اطلاعات قرار گرفته در اختیار «تعادل» از سوی منابع معتبر تاکنون حضور خارجی‌ها در حوزه پتروشیمی بیشتر در قالب «فاینانس» و نه در قالب «سرمایه‌گذاری» بوده است، مسوول سایت شهرک پتروشیمی مکران به اظهار تمایل ژاپن، چین و هند برای سرمایه‌گذاری در این پتروشیمی اشاره و بیان کرده است: «با توجه به شرایطی که پس از توافق هسته‌یی به وجود آمده تاکنون چند هیات سرمایه‌گذاری از کشورهای ژاپن، هند و چین برای انجام سرمایه‌گذاری در این مجتمع پتروشیمی به چابهار سفر کرده‌اند تا شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاری در مجتع پتروشیمی مورد بررسی قرار دهند.»

وی ادامه داده است: طبق برآوردهای انجام شده، قرار است پس از تکمیل فاز نخست آن سالانه پنج میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از این مجتمع به خارج از کشور صادر شود و با تکمیل سه فاز برای ٢٠هزار نفر به صورت مستقیم و برای ٦٠هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

به گزارش شانا مسوول سایت شهرک پتروشیمی مکران چابهار با اشاره به مزیت‌های تکمیل فاز دوم این مجتمع پتروشیمی اظهار کرده است: با تکمیل و آغاز به کار فاز دوم این مجتمع در سال ٩٩ پیش‌بینی می‌شود که سالانه ٦ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی دیگر نیز به خارج از کشور صادر شود و با اتصال شبکه حمل و نقل چند وجهی ریلی، هوایی، دریایی و زمینی و ساخت انبارها و مخازن بزرگ صادرات این محصولات با توجه به موقعیت استراتژیک چابهار در نزدیکی اقیانوس، صادرات این محصولات بیش از پیش تسهیل شود. اسماعیلی بیان کرد: همسو با ساخت این مجتمع بزرگ پتروشیمی شرکت توسعه نگین مکران به دنبال نشست هیات دولت در زاهدان و انتخاب منطقه آزاد چابهار به عنوان قطب عادی صنعت پتروشیمی کشور قرار است در این مجتمع تولید محصولات پتروشیمی اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع الفین، آروماتیک و کریستال ملامین تولید شود که به عنوان خوراک مجمتع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن در نظر گرفته شده است. او اضافه کرده است: در این مجتمع ساخت حدود ٣٠واحد پایین‌دستی پیش‌بینی شده و قرار است در این مجتمع به تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز و حفظ محیط زیست دریایی و منطقه برنامه‌های ویژه‌یی به مورد اجرا گذاشته شود. اسماعیلی ادامه داده است: با تکمیل فاز سوم مجموع تولید محصولات پتروشیمی در این مجموعه ٢٣میلیون تن محصول در سال خواهد بود که ٢٠میلیون تن آن صادر خواهد شد و چابهار از این پس به هاب پتروشیمی کشور تبدیل خواهد شد. وی افزود: طبق قرارداد ٨٠٠میلیارد تومانی که بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت توسعه نگین مکران به امضا رسیده، مکان مناسبی به وسعت ٢٠هکتار در منطقه بندری چابهار برای ساخت مخازن و انبارهای ذخیره در نظر گرفته شده تا محصولات پتروشیمی این مجتمع به بازارهای جهانی صادر شود. اسماعیلی گفت: برای استفاده از این موقعیت قرار است تمام زیربناهای مورد نیاز حمل و نقل ریلی، دریایی، زمینی و هوایی در این منطقه تکمیل شود تا به موازات شروع به کار این مجتمع پتروشیمی از این امکانات به نفع افزایش پتروشیمی کشور استفاده شود و از یک سوم ظرفیت بنادر اسکله‌های شهید بهشتی و کلانتری بندر چابهار برای صادرات این محصولات استفاده شود. مسوول سایت شهرک پتروشیمی مکران چابهار با بیان اینکه صنعت پتروشیمی کشور در سال‌های گذشته عقب مانده است، گفت: به همین منظور دولت تدبیر و امید با رفع تنگناهای موجود درصدد است با ایجاد این مجتمع عظیم پتروشیمی در چابهار عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند. او افزود: فروش هر بشکه نفت هم‌اکنون بیش از ٥٠دلار درآمد ارزی برای کشور دارد که اگر مقدار آن به یک تن برسد،٣٥٠دلار نصیب کشور می‌شود اما با تبدیل آن به محصولات پتروشیمی که در صنایع پیشرفته نیز کاربرد زیادی دارد بیش از یک هزار دلار درآمد ارزی را نصیب کشور می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر