صنایع دولتی هدف اصلی مذاکرات هیات‌های تجاری با ایران

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۹۴۳

گروه بازرگانی

عضو اتاق ایران با مهم خواندن توافق هسته‌یی ایران با قدرت‌های جهانی از دیپلمات‌های ایرانی به عنوان سرداران پیروز جبهه دیپلماسی یاد کرد و گفت: پنجره‌های اقتصادی فراخ و جدیدی روی ایران اسلامی گشوده شده که باید برای بهره‌برداری درست از آن برنامه‌ریزی کرد. علی‌اصغر جمعه‌ای در نشست خبری با خبرنگاران استان با اشاره به سفر پی‌درپی هیات‌های تجاری خارجی به ایران اظهار کرد: سمت و سوی مذاکرات این هیات‌های تجاری عمدتا صنعت نفت وگاز و صنایع مادر و بالادستی است که عمدتا در اختیار بخش دولتی است.

وی با بیان اینکه تاکنون اتفاقی در راستای رونق اقتصادی در بخش خصوصی نیفتاده است، افزود: باید برای استفاده بیشتر صنایع کوچک و متوسط که عمدتا در اختیار بخش خصوصی است نیز تدبیری اندیشیده شود تا بخش خصوصی نیز از این گشایشی که به وجود آمده، بهر‌مند شود.

جمعه‌ای با بیان اینکه نباید همه صنایع مادر و بزرگ را به متخصصان خارجی بسپاریم، گفت: در دوران تحریم و در سه دهه اخیر متخصصان ایرانی، دانش فنی بالایی به دست آوردند که باید هم از این توانایی استفاده شود و هم زمینه ارتقای بیشتر این تخصص‌ها و دانش‌ها در کشور فراهم شود. این عضو اتاق ایران با بیان اینکه اتاق ایران تمهیداتی برای بهره‌مندی بیشتر بخش خصوصی از شرایط پساتحریم اندیشیده است، تصریح کرد: نقشه راهی در اتاق ایران تهیه شده و قرار است تلاش شود که زمینه حضور هیات‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند در استان‌ها متناسب با ظرفیت و پتانسیل‌های آن استان‌ها فراهم شود تا همه استان‌ها به صورت متوازن از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند.


زمینه‌سازی برای سفر هیات‌های تجاری سمنان به 3 کشور

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان از قطعی شدن سفر هیات‌های تجاری استان به دو کشور ترکمنستان و تاجیکستان خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این درصدد مهیا کردن شرایط برای سفر یک هیات‌ تجاری دیگر استان به کشور آلمان هستیم که تقریبا 50درصد کار آن انجام شده است. ضمن اینکه درحال زمینه‌سازی برای سفر هیات‌های تجاری برخی کشورها به استان سمنان هستیم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بسیاری از کشورها در تلاش برای برقراری ارتباط با ایران اسلامی هستند، افزود: هیات‌های مختلفی نیز با استان در تماس هستند و پیشنهادهایی را مطرح کردند. درحال حاضر بسیاری از فعالان اقتصادی و شرکت‌های بزرگ خارجی به سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف و ازجمله در استان سمنان رغبت زیادی نشان می‌دهند که باید با حداکثر بهره‌برداری از این شرایط برنامه‌ریزی کرد.


تنها 5 درصد صنایع استان سمنان با تمام ظرفیت کار می‌کنند!

جمعه‌ای، با بیان اینکه تنها 4 تا 5 درصد صنایع استان سمنان با تمام ظرفیت خود و به صورت سه شیفته کار می‌کنند، گفت: درحال حاضر بین 20تا 25درصد واحدهای صنعتی و تولیدی استان غیرفعال و تعطیل‌اند. این فعال اقتصادی ادامه داد: 20تا 30درصد صنایع استان با ظرفیت 60 تا 70درصدی و بقیه نیز با زیر 50درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه تعطیلی واحدها و فعالیت زیر ظرفیت تنها مختص واحدهای صنعتی استان سمنان نیست، خاطرنشان کرد: وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی در همه جای کشور نامناسب است و استان سمنان تا حدودی در برخی بخش‌ها وضعیت مطلوب‌تری دارد. وی با تقدیر از تلاش ویژه همه مسوولان برای جلوگیری از تعطیلی واحدها اضافه کرد: تمامی مسوولان اجرایی در دو سه سال گذشته همه توان خود را مصروف کردند که مانع از تعطیلی واحدهای صنعتی استان شوند به ویژه استاندار سمنان که حمایت و پشیبانی ویژه‌یی از صنایع استان دارد.

جمعه‌ای با بیان اینکه باید بستر را برای ورود سرمایه‌گذاران به استان فراهم کنیم، گفت: خوشبختانه مسوولان اجرایی فعلی با درک درستی از بحث اقتصاد درحال تلاش برای رفع موانع سرمایه‌گذاری هستند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه سرمایه‌گذار در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که امتیاز ویژه‌یی داشته باشد، اضافه کرد: بروکراسی اداری در استان مانع بزرگی بر سر راه سرمایه‌گذاران است به طور مثال یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در استان باید از 18دستگاه و نهاد استعلام دریافت کند و این درحالی است که باید برای گرفتن این استعلام‌ها ماه‌ها وقت بگذارد.

جمعه‌ای، با بیان اینکه یکی از جذابیت‌ها برای سرمایه‌گذاران در هر منطقه‌یی جمعیت منطقه است و استان سمنان از این نظر مشکلات جدی دارد، خاطرنشان کرد: باید برای حذف برخی موانع سرمایه‌گذاری و ازجمله قوانین مزاحم تلاش جدی صورت گیرد.


چاره‌ای جز خام‌فروشی وجود ندارد

این عضو اتاق ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص معضل خام‌فروشی در ایران و استان اظهار کرد: معضل خام‌فروشی مختص یک استان و دو استان نیست و این مشکل هم در سطح کشور و هم در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از خام‌فروشی باید بستر را برای فرآوری فراهم کنیم اما این بستر در کشور و ازجمله در استان سمنان فراهم نیست لذا چاره‌یی جز خام‌فروشی وجود ندارد چراکه در بعضی بخش‌ها اصلا دانش و تکنولوژی آن را نداریم و در برخی بخش‌ها نیز زمینه برای فرآوری مواد وجود ندارد.

جمعه‌ای گفت: پیش از هر چیز باید ملزومات لازم برای فرآوری فراهم شود وگرنه جلوگیری از خام‌فروشی هم در بازار اشتغال و هم در سطح درآمدها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر