تهران-لندن در آغاز فصلی نو

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۹۲۹

گروه ایران

همان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد، توافق هسته‌یی باعث تحرک کشورهای اروپایی برای بازسازی روابط اقتصادی و سیاسی خود با ایران شد. بلافاصله پس از اعلام توافق آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوییس و... با اعزام هیات‌های تجاری و سیاسی به ایران، باب مراودات تازه برای دوران پس از توافق را با ایران گشودند تا از قافله تجارت با ایران عقب نمانند. بعد از توافق هسته‌یی و باتوجه به مناسبات دیرپای تهران و لندن، نخست‌وزیر انگلیس، در تماسی تلفنی با رییس‌جمهور ایران، برجام را آغاز تازه‌یی در روابط دو کشور دانست و اعلام کرد خود را نسبت به بازگشایی سفارت انگلستان در تهران متعهد می‌داند. در همان ایام وزارت خارجه انگلیس درباره تبعات تجارت با ایران بعد از توافق صورت گرفته، نوشت: درصورت اجرای تعهدات ایران، آنگاه دولت انگلیس نیز به بخش مالی و تجاری برای استفاده بردن از این فرصت کمک می‌کند. با گذشت یک ماه از آن روزها، رویترز در آخرین روز هفته اعلام کرد؛ سفارتخانه بریتانیا در تهران پس از گذشت حدود ۴سال، فردا (یک‌شنبه اول شهریور) بازگشایی می‌شود. همزمان با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، سفارت ایران در لندن نیز بازگشایی می‌شود. یک منبع دیپلماتیک بریتانیایی به این خبرگزاری گفته که «فیلیپ هاموند» برای بازگشایی سفارت این کشور به تهران سفر می‌کند.


پروژه عادی‌سازی روابط

تهران-لندن

سفر فردای فیلیپ هاموند به کشورمان نخستین سفر یک وزیر خارجه بریتانیایی به تهران پس از 12سال خواهد بود. سفری که می‌توان آن را نقطه عطفی در روابط فی‌مابین تلقی کرد. نصر‌الله تاجیک درباره تاریخ پرفرازونشیب مناسبات ارتباطی ایران و انگلیس در وبلاگش می‌نویسد: «سیاست خارجی دولت یازدهم در زمینه کاهش اثرات منفی پروژه ایران‌هراسی غرب و تعامل مثبت با دنیا و از طرف انگلیس نیز توجه به واقعیت‌های پیرامونی، باعث شده دو طرف آمادگی کنار یکدیگر نشستن و ارسال مستقیم پیام‌های مثبت و واقع‌گرایانه را پیدا کنند. باید توجه داشت این قدم اول است و تا رسیدن به یک وضع مطلوب که تنش‌های گذشته از بین برود زمان زیادی لازم دارد.» این کارشناس امور بین‌الملل درباره آغاز ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو طرف ادامه می‌دهد: «روندی که بین دو کشور بعد از استقرار دولت یازدهم آغاز شده، ادامه پیدا خواهد کرد. دیپلمات‌ها و دستگاه اداری سیاست خارجی دو کشور باید تلاش زیادی کنند تا مشکلات فی‌مابین حل و ترمیم شود.»


آجی شارما، سفیر احتمالی انگلیس در تهران

بسیاری از تحلیلگران مسائل بین‌الملل معتقدند بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به معنی عادی‌سازی روابط تهران- لندن است. وزیر خارجه انگلیس در سفر به تهران گروه کوچکی از بازرگانان را به همراه خود خواهد داشت. هنوز مشخص نیست چه کسی سفیر انگلیس در تهران خواهد شد اما انتظار می‌رود «آجی شارما» کاردار غیرمقیم فعلی انگلیس در تهران این سمت را برعهده بگیرد. اگر این معادله را درباره سفیر ایران در لندن هم صادق بدانیم در آن‌صورت می‌توان متصور بود که «حبیب‌الله‌زاده» کاردار فعلی غیرمقیم کشورمان در لندن، ردای سفارت را به تن کند. در حال حاضر، بخش کنسولی سفارت ایران در لندن فعال است و خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم ارائه می‌شود و موضوع بازگشایی سفارتخانه‌های این دو کشور می‌تواند پروژه عادی‌سازی روابط را تسریع بخشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر