ساحل پردردسر شمال و گلایه ابتکار

۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۸۷


این روزها جمع شدن زباله‌ها در شمال کشور نفس این خطه را گرفته است. آنقدر حال این طبیعت زیبای شمال بد شده که عکس و تیترهایش بالاخره کارساز شد. معصومه ابتکار در فیس‌بوک خود می‌نویسد؛ «نوبت استان مازندران بود. نزدیک ساعت 6صبح به‌مقصد ساری و به‌صورت زمینی حرکت کردیم. خوبی سفرهای زمینی امکان دیدن شرایط عمومی محیط‌زیست از نزدیک مانند وضعیت کارخانجات، معادن و رودخانه‌هاست. همکارانی از سازمان نیز در این سفر همراهی داشتند که حضورشان بسیار مفید بود و به‌موضوعات به‌طور تخصصی وارد شدند.

کارکنان ساری نقطه نظراتی داشتند که در این جلسه بیان کردند. بعد از آن همراه همکاران در جلسه شورای اداری استان به‌ریاست استاندار حاضر شدیم. در این جلسه مسایل و مشکلات مختلف استان مازندران مانند مدیریت پسماند مطرح شد و من به‌تعیین تکلیف دو واحد زباله‌سوز در نوشهر و ساری و طرح‌های کمپوست استان اشاره کردم. همین طور به‌امضای تفاهمنامه با وزیر کشور که مهم‌ترین محور آن مدیریت پسماند بوده و برای تنظیم سیاست‌ها یا نقشه راه کلی مدیریت پسماند پرداختیم. نتیجه آن نیز تنظیم پیش‌نویس یک مصوبه برای دولت برای رفع خلاءهای قانونی برای مدیریت پسماند استان‌های شمالی است که تهیه شده و در حال پیگیری برای تصویب است. در جلسه شورای اداری استان مازندران تاکید کردم که دولت به‌وظایف خود در این دوره به‌مدیریت پسماند پایبند و پیگیر است ولی انتظار می‌رود که شهرداری‌ها و شوراها نیز به‌وظایف قانونی خود چه در شهرها و روستاها عمل کنند و از خود نمی‌توانند رفع مسوولیت کنند.

بعد به همراه استاندار، مسوولان قضایی و تعدادی از خبرنگاران و فعالین محیط زیست به سمت میانکاله رفتیم و در آنجا از نزدیک ضمن دیدار با محیط‌بانان و صحبت در مورد مسایل پناهگاه حیات‌وحش، از ساخت‌وسازهای غیرمجاز زمین‌خواران و تصرفات سال‌های اخیر نیز بازدید کردیم.

ساحل زیبا و بکر میانکاله شاهد صادقی بر این است که هر جا کناره خزر از دستبرد زمین خواران محافظت و نگهبانی شده، زیبایی‌های طبیعت بی‌دریغ در منظر روح و روان هموطنان قرار می‌گیرد و...

نزدیک ساعت 9شب در جمع خبرنگاران استان با همراهان حاضر شدم و به‌سوالاتشان پاسخ گفتم. مهم‌ترین سوال‌ها از جمله در بحث پسماند بود که گفتم کوتاهی و تعلل در اجرای مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کشور قابل انتقاد است و رها بودن وضعیت زباله و روان شدن شیرابه به تعلل در اجرای مدیریت پسماند بر می‌گردد. با وجود آنکه براساس برنامه چهارم توسعه باید تاکنون معضل پسماندها مدیریت می‌شد، اکنون در سال آخر برنامه پنجم این برنامه هنوز اجرایی نشده است.

ضمن اینکه شهرداری‌ها متولیان پسماند در شهرها هستند و اعلام نداشتن پول و اعتبار از سوی آنها نمی‌تواند دلیلی برای رفع تکلیف باشد. همچنین شوراها در شهرها و روستاها باید در خصوص بازیافت و تفکیک زباله برنامه‌ریزی و راهکارها را ارایه کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر