کمیسیون برجام این هفته تشکیل می‌شود

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۸۰۰

گروه ایران

هنوز یک هفته از سه کارته شدن علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم که بسیاری از بزرگان اقتصادی آن را ناجی بحران‌های اقتصادی ایران می‌دانند نگذشته است که روز گذشته شاهد حضور دوباره وزرای نفت و نیرو در مجلس بودیم. شاید سونامی رفت و آمدهای وزرای روحانی حتی در چنین شرایطی که بیشتر از همیشه به همبستگی ملی نیازمند هستیم، پایانی نداشته باشد. وزیر نفت در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در جلسه علنی مجلس درخصوص این سوال که چرا فروش نفت با مهلت بازپرداخت طولانی انجام می‌شود، گفت: «در شرایط تحریمی و در شرایطی که امکان گشایش ال سی برای کشورمان وجود ندارد ما مجبوریم نفت را به صورت مدت‌دار بفروشیم. در مورد میزان صادرات نفت باید بگویم که بعد از تحریم‌ها و تشدید آنها درآمد حاصل از نفت ما کاهش یافت و اثرات آن در بودجه هم منعکس شد و امیدواریم بعد از حل مشکل تحریم‌ها صادرات ما به شرایط قبل بازگردد.» در ادامه حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو که برای پاسخ به سوال حسن کامران، نماینده اصفهان درخصوص خشکسالی و پرداخت خسارت به کشاورزان در اصفهان در جلسه علنی دیروز مجلس حضور داشت بر اینکه پیش‌بینی اعتبارات برای خسارات حوادث غیرمترقبه ازجمله خشکسالی به عهده وزارت کشور است، تاکید و اظهار کرد: «استان اصفهان و حوزه زاینده‌رود به صورت تاریخی با مشکل خشکسالی مواجه بوده و در 59 سال اخیر 8 سال به صورت نرمال و 25سال خشکسالی در حوزه زاینده‌رود وجود داشته است.»


تشکیل کمیسیون ویژه برجام

در هفته جاری

همزمان با تلاش وزرا برای قانع کردن نمایندگان، نایب ‌رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز از تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هفته جاری در مجلس خبر داد. سیدحسن ابوترابی‌فرد در این باره اظهار کرد: کمیسیون امنیتی ملی مجلس شورای اسلامی، جلسات متعددی را با مسوولان ذی‌ربط تشکیل و این موضوع را به صورت جدی مورد بررسی قرار داده است. هفته جاری نیز با تشکیل کمیسیون ویژه، بررسی ابعاد و زوایای مختلف برجام در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.


اجرایی شدن سطح دوم بودجه

همچنین روز گذشته رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با بیان اینکه بودجه ۹۴ به صورت سه سطحی تنظیم شده است، گفت: انتظار ما این است که با بهبود شرایط، دولت از نیمه دوم امسال، سطح دوم بودجه را اجرایی خواهد کرد. غلامرضا تاجگردون در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش ‌خصوصی با اشاره به تدوین بودجه سه سطحی بر مبنای قیمت نفت برای سال ۹۴ گفت: در زمان تدوین بودجه سال ۹۴ کل کشور، جلسات متعددی میان دولت و مجلس برگزار شد که بر این اساس، بودجه‌یی سه سطحی با توجه به سناریوهای مختلف قیمت نفت برای دولت در نظر گرفته شد. وی تصریح کرد: سطح قیمت نفت ۴۵دلاری، قیمت ۵۴دلاری و قیمت ۷۲دلاری نفت در نظر گرفته شده و حتی اگر قیمت نفت به بالاتر از ۷۲دلار هم برسد، اجازه به دولت داده شده تا بتواند راهکاری مناسب پیاده‌سازی کند بنابراین دولت هم‌اکنون در فاصله سطح ۴۵ تا ۵۴دلاری قیمت نفت، بودجه را درحال پیاده‌سازی دارد اما پیش‌بینی ما بر این است که با بهبود شرایط از نیمه دوم امسال دولت سطح دوم بودجه و سناریو نفت ۵۴ دلاری را پیاده‌سازی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر