مهرآباد همیشه همین‌جا می‌ماند

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۹۳

گروه حمل‌ونقل و خودرو

این روزها بیش از هر زمان دیگری مردم حاشیه فرودگاه مهرآباد منتظر پایان پروازهای این فرودگاه هستند، انتظاری که شاید هیچ‌گاه در یک روز به پایان نرسد. اگرچه طبق ابلاغ وزارت راه‌وشهرسازی نباید پروازی بعد از ساعت 12شب در مهرآباد انجام شود اما کماکان شاهد آن هستیم تاخیر پروازها باعث شده که حتی تا نزدیکی‌های صبح پروازهای بازگشت به طول بینجامد و مردم حاشیه مهرآباد آرزوی تغییر محل پروازهای داخلی را دارند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور درخصوص احتمال تغییر محل فرودگاه مهرآباد در پاسخ به «تعادل» گفت: تغییر مکان فرودگاه مهرآباد هیچ‌وقت اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه هزینه‌های بسیار زیادی برای آن در بلندمدت انجام شود، زیرا هر ساله به تعداد مسافران افزوده می‌شود و فرودگاه امام هم ظرفیت پذیرش این تعداد مسافر را ندارد. در سال‌های آینده هم هواپیماهای نسل جدید جایگزین هواپیماهای فعلی می‌شود درحالی که آلودگی بسیار کمتری دارد ضمن اینکه انتقال فرودگاه برعهده تصمیم‌گیرندگان است و ما مسوول انتقال فرودگاه نیستیم.

رحمت‌الله مه‌آبادی با انتقاد از ساخت یک باند بسیار بزرگ و پرظرفیت در یکی از فرودگاه‌های مناطق کوچک کشور اظهار کرد: تنها برای ساخت باند این فرودگاه نزدیک به 64میلیارد تومان هزینه شده که آن را تبدیل به چهاردهمین باند فرودگاه جهان می‌کند این در شرایطی است که به هیچ عنوان امکان استفاده از این باند برای هواپیماهای بزرگ وجود ندارد و صرفا بلااستفاده خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها تلاش می‌کند به جای افزایش ساخت‌وساز‌ها به بهبود خدمات بپردازد، اظهار کرد: این طرح که از پروازهای حج امسال آغاز خواهد شد در چند حوزه مختلف ازجمله اطلاعات فرودگاهی، حضور نیروهای متخصص در این حوزه و امکان ارتباطات با شماره پیامکی با مسافران، تورها و مستقبلین امکان راهنمایی دقیق آنها وجود داشته باشد تا تمام افرادی که حتی برای نخستین‌بار به فرودگاه وارد می‌شوند بدون مشکل مسیر خود را پیدا کنند.

وی به ایجاد مترو در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: هیچ یک از فرودگاه‌های ما جز فرودگاه امام(ره) سودده نیستند، اما سایر فرودگاه‌ها نقش زیادی در توسعه شهرها داشته‌اند.


افزایش درآمد فرودگاه امام(ره)

مه‌آبادی با بیان اینکه در سال گذشته فرودگاه امام(ره) ۲۵۰میلیارد تومان درآمد داشته که امسال به ۳۰۰میلیارد تومان می‌رسد، به «تعادل» گفت: این درحالی است که گمرک ۱۳۰۰میلیارد تومان از فرودگاه امام(ره) درآمد داشته است.

مه‌آبادی درخصوص پروازهای عبوری از آسمان کشور، گفت: در یک سال اخیر ۹۰درصد رشد پروازهای عبوری را داشتیم اما دیگر رشدی نداریم و برعکس این رشد منفی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که حتی به کمتر از نصف هم کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: به‌دلیل اقداماتی که کشور ترکیه برای مقابله با داعش و دیگر مخالفان سیاسی در آسمان کشور خود انجام می‌دهد، عبور از آسمان ایران دیگر به‌نفع پروازها نخواهد بود، بنابراین احتمال کاهش بیش از این را هم داریم. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه متوسط پروازهای عبوری روزانه ۹۵۰پرواز است، گفت: کل پرواز داخلی، بین‌المللی و عبوری ما در ۲۴ساعت به هزار و ۷۰۰پرواز می‌رسد.


پیشنهادهای مختلف اروپایی‌ها

مه‌آبادی درباره مذاکراتی که میان ایران و کشور‌های خارجی در فضای پس از تحریم شکل گرفته، اظهار کرد: باتوجه به گسترده ‌بودن تحریم‌ها علیه صنعت هوایی، ما در این زمینه محدودیت‌های زیادی داشتیم، اما خوشبختانه باتوجه به ظرفیتی که در آینده به‌وجود خواهد آمد امیدواری برای استفاده از ظرفیت پس از تحریم بسیار بالا رفته و شرکت فرودگاه‌ها در این زمینه فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در طول روزها و هفته‌های گذشته رفت‌وآمدهای بسیاری ازسوی کشورهای اروپایی و دیگر کشور‌ها وجود داشته و پیشنهادات مختلفی از جانب آنها برای شرکت فرودگاه‌های ایران آورده شده است که تمام متخصصان در شرکت فرودگاه‌ها تلاش می‌کند با بررسی دقیق این پیشنهادها بهترین انتخاب را برای مردم ایران به ارمغان آورند تا از فضای پس از تحریم بیشترین استفاده صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور درباره استفاده شرکت فرودگاه‌های کشور از منابع و تسهیلات دولتی، صندوق توسعه ملی نیز گفت: باتوجه به ساختاری که صندوق توسعه ملی دارد باید منابع آن به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اختصاص یابد. البته این موضوع نیز باتوجه به برخی پیچیدگی‌ها با سختی‌هایی همراه بوده است. ما تلاش می‌کنیم بستر لازم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید فراهم شود اما در این زمینه شرکت فرودگاه‌ها از نظر قانونی نمی‌توانند از صندوق توسعه ملی کمکی دریافت کنند.


اختصاص 250 میلیارد تومان به توسعه

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور بااشاره به چند طرح مهم در دستور کار ازسوی شرکت فرودگاه‌ها تصریح کرد: قرار است با صرف 250میلیارد تومان تجهیزات کمک‌ ناوبری، ارتباطی و راداری ارتقا پیدا کند و با صرف 390میلیارد تومان بیش از 60طرح مهم نازل بر بهسازی فرودگاه‌ها اجرایی شود همچنین 130میلیارد تومان نیز صرف تجهیزات فرودگاهی جدید شود.

در طول هفته دولت نیز از چند طرح مهم در این عرصه رونمایی شده و بهره‌برداری‌هایی صورت می‌گیرد. وی یکی از مهم‌ترین طرح‌ها در شرکت فرودگاه‌ها را بحث تحول خدمات‌رسانی به مردم عنوان کرد و گفت: متاسفانه بخش قابل‌توجهی از تمرکز شرکت فرودگاه‌ها در سال‌های گذشته صرف ساخت‌وساز، کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌های مختلف بوده است. در طول سه دهه گذشته اصل تفکر به ساخت‌وساز و تجهیز پرداخته شده که باعث غفلت از خدمات‌رسانی به مردم شده است. مه‌آبادی ادامه داد: آنچه امید داریم در دولت تدبیر و امید به آن دسترسی پیدا کنیم کنار زدن برخی ناهنجاری‌ها در خدمات‌رسانی و البته استفاده از فضای پس از تحریم بوده است.


فرودگاه‌های بدون استفاده

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با انتقاد از وضعیت ساخت فرودگاه‌های اقماری در مناطق مختلف کشور اظهار کرد: در شرایطی که در بسیاری از فرودگاه‌های کشور ازجمله مهرآباد، امام‌خمینی(ره) و مشهد در شرایط احتیاط هستیم و اگر به آنها رسیدگی نکنیم به وضعیت قرمز خواهیم رسید و البته در فرودگاه‌های مراکز استان‌ها نیز نزدیک به احتیاط فعالیت خود را ادامه می‌دهیم اما متاسفانه شاهد تاسیس فرودگاه‌هایی بوده‌ایم که در سال‌های گذشته در مناطق مختلف کشور ساخته شده و استفاده از آنها چندان ممکن نیست.

وی اضافه کرد: در این فرودگاه‌های مناطق دورافتاده وضعیت ما برای مدت‌ها سبز خواهد بود زیرا امکان استفاده از آنها در شرایط فعلی وجود ندارد. وی بااشاره به طرح‌های کیفیت خدمات در فرودگاه‌های بزرگ اظهار کرد: با اختصاص بودجه‌ها و اعتبارات مختلف وضعیت تابلوهای راهنمایی، تاسیسات خدمات‌دهی و حتی خطوط تاکسیرانی فرودگاه‌ها بهبود خواهد یافت. تنها در حوزه تاکسیرانی حدود 1200دستگاه خودرو متحدالشکل به‌زودی کار خود را آغاز خواهند کرد که امیدواریم به بهبود خدمات و امنیت مسافر منجر شود.


650 میلیارد تومان بدهی ایرلاین ها

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود بااشاره به وضعیت نه‌چندان مطلوب شرکت فرودگاه‌ها در تامین درآمد‌های جدید و استفاده از منابع درآمدی اعلام کرد: متاسفانه شرکت‌ فرودگاه‌ها یک شرکت انتفاعی محسوب نشده و نیاز به دریافت هزینه خدمات خود برای ادامه خدمات‌رسانی است. یکی از عمده‌ترین بخش‌های درآمدی ما استفاده از درآمد خدماتی است که به ایرلاین‌ها ارائه می‌شود که متاسفانه این موضوع نیز در مدت‌های گذشته با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها به حدود 650میلیارد تومان رسیده، اظهار کرد: هرچند ما تلاش کردیم در طول ماه‌های گذشته برای کمک‌رسانی به ایرلاین‌ها و البته حمایت از سیاست‌های دولت تعرفه را بر مبنای قانون که به ما اجازه افزایش تعرفه‌ها را به دو برابر داد اجرایی نکنیم، اما با این وجود هنوز هم بدهی ایرلاین‌ها به ما افزایش می‌یابد و بسیاری از آنها نظمی در پرداخت بدهی‌ها ایجاد نکردند.


با ایرلاین‌های بدهکار برخورد می‌شود

مه‌آبادی اضافه کرد: ایرلاین‌هایی مانند هما یا ماهان که در حوزه لغو پروازهای حج زیانده شده‌اند با نظم بیشتری هزینه خدمات خود را ارائه می‌دهند اما متاسفانه هستند ایرلاین‌هایی که ترجیح می‌دهند به‌جای این هزینه به کارهایی در حوزه تجاری روی بیاورند. ما به شکل رسمی و قاطع اعلام می‌کنیم شرکت فرودگاه‌ها برنامه دارد با بعضی از این ایرلاین‌ها برخورد کند تا تکلیف بدهی‌های معوق روشن شود. در صورتی که ما نتوانیم این هزینه‌ها را دریافت کنیم احتمال تعلیق شدن خدمات فرودگاهی وجود دارد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: تمام درآمد ما در شرکت فرودگاه‌ها از طریق همین خدمات تامین می‌شود، زیرا جزو فرودگاه امام‌خمینی(ره) هیچ یک از دیگر فرودگاه‌های کشور در حال حاضر سود‌ده نیستند و حتی درآمد ما در این فرودگاه نیز به هیچ عنوان قابل قیاس با درآمد گمرک نمی‌شود.


احتمال کاهش پروازهای عبوری

وی همچنین درباره وضعیت پروازهای عبوری از آسمان ایران نیز گفت: در حال حاضر به‌طور متوسط 950پرواز در روز از آسمان ایران گذر می‌کند که هرچند این رقم نسبت به سال گذشته رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد، اما پیش‌بینی می‌کنیم که این روند رشد متوقف شده و حتی در آینده کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: برای حفظ این آمار و البته بالا بردن تعداد پروازهای عبوری نیاز به کمک و یاری تمام دستگاه‌ها به‌ویژه نیروهای انتظامی است که البته واقعا در سال‌های گذشته نیز به ما کمک بسیاری کردند. ما باید مسیر‌های عبوری از کشور را طوری تجاری‌سازی کنیم که امکان رقابت با دیگر کشورها را داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر