اخبار

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۹۱

اجماع بر ابقای پایتخت

انتقال پایتخت ازسوی مقامات عالی‌رتبه نظام رد شد. در نشستی که با حضور معاون اول رییس‌جمهور و سه تن از وزرا، استاندار تهران رییس شورای اسلامی شهر تهران، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح برگزارشد. نتایج طرح امکان‌سنجی انتقال پایتخت ازسوی وزارت راه‌وشهرسازی ارائه شد و همه اعضا به اتفاق آرا مخالفت خود را با تغییر مرکز سیاسی کشور اعلام کردند. این پژوهش 239 صفحه‌یی ازسوی وزارت راه‌وشهرسازی و با تکیه بر طرح‌های موجود مربوط به انتقال پایتخت، امکان‌سنجی انتقال پایتخت سیاسی واداری کشور، بررسی تجارب سایر کشورها دراین زمینه و... انجام شده است. گفتنی است جابه‌جایی پایتخت یکی از موضوع‌های مورد علایق رسانه‌هاست، یک‌سال پس از پایان دفاع مقدس (۱۳۶۸)، عده‌یی از مردم تهران به نبود امکانات کافی در این شهر و عدم رسیدگی کافی مدیران شهری به وضعیت آبادانی آن معترض بودند؛ اعتراضات کم‌کم جنبه‌های دیگری به خود گرفت و سبب شد تا از یک موضوع شهری و سطح مدیریت میانی به موضوعی در سطوح مدیریت کلان نظام تبدیل شود که در نتیجه در دولت وقت جلسات فراوانی با حضور مسوولان و کارشناسان در شورای نظارت بر گسترش تهران مطرح برگزار و در آن جلسات بحث انتقال پایتخت مطرح شد. از آن زمان به بعد بارها بحث انتقال پایتخت مطرح شد تا اینکه برخی نمایندگان مجلس نهم طرحی درخصوص جابه‌جایی پایتخت از تهران به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس ارجاع دادند و با اخذ مصوبه لزوم تغییر پایتخت درکمیسیون مذکور، طرح خود را در صحن علنی مطرح کردند؛ در صحن نیز به دلایلی تعداد همراهان این طرح از مخالفان آن بیشتر بود و با وجود آنکه سال‌ها قبل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با دلایل متقن اثبات کرده بود که جابه‌جایی پایتخت به صلاح کشور نیست، اما باز هم موافقان یافتن پایتخت جدید بر طرح خود در مجلس اصرار کردند. در نتیجه اصرار طراحان طرح جابه‌جایی پایتخت در مجلس، مصوبه‌یی جدید مبنی بر تشکیل کمیسیونی متشکل از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و امنیتی در صحن علنی مجلس به تصویب رسید که براساس آن دولت موظف شد در فرصتی چند ماهه طرح انتقال پایتخت را «امکان‌سنجی» کند.


ثبات نسبی قیمت اوراق مسکن به دلیل رکود معاملات

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن تاکنون فاقد افت و خیز شدید بوده، گفت: امسال ارزش معاملاتی هر فقره اوراق مسکن در بازه ٧٠ تا حداکثر ٧٥هزار تومان قرار داشت.

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی درباره آخرین وضعیت بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن افزود: سال گذشته قیمت هر فقره اوراق ٥٠٠هزار تومانی مسکن با قیمتی بالای ٩٠هزار تومان در فرابورس همچنین شعب بانک مسکن معامله می‌شد اما درحال حاضر این قیمت براساس میزان عرضه و تقاضا حدود ٧٣هزار تومان است. به گزارش تسنیم، وی افزود: مهم‌ترین دلیل آرامش قیمتی اوراق تسهیلات خرید مسکن را رکود نسبی معاملات مسکن و سطح پایین تقاضا در مقایسه با حجم انتشار ماهانه اوراق همچنین حجم عرضه آن است با تدابیر انجام شده در بازار اوراق همچنین جو کنونی بازار مسکن از یک ‌سو و روند کاهنده تورم از سوی دیگر تقاضای سفته‌بازی برای خرید اوراق مسکن به ‌شدت کاهش پیدا کرده و مشتری‌های اوراق عمدتا مصرف‌کننده هستند که برای خرید مسکن، اقدام به خرید اوراق می‌کنند. وی ادامه داد: این موضوع سبب تنظیم حجم تقاضای اوراق با عرضه آن شده است. درحال حاضر ماهانه حدود ٥٠٠ میلیارد تومان اوراق براساس منابع ناشی از سپرده‌گذاری متقاضیان، منتشر و به بازار عرضه می‌شود درحالی که حجم تقاضا حدود ٤٠٠میلیارد تومان در ماه است. هر فقره اوراق تسهیلات خرید مسکن در فرابورس براساس قیمت‌های دوشنبه گذشته حدود ٧٣ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت اوراق سال گذشته به مرز ١٠٠هزار تومان هم رسید اما امسال سطح آن تعدیل شده است. متقاضیان وام خرید مسکن چنانچه تمایلی به سپرده‌گذاری نداشته باشند، می‌توانند امتیاز سپرده‌گذارانی که موعد دریافت وام آنها فرارسیده است را به شکل اوراق خریداری کنند و بلافاصله به تسهیلات دسترسی پیدا کنند.


افتتاح بیش از 281 هزار واحد مسکن مهر

مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به تکمیل واحدهای مسکن مهر گفت: از 347هزار واحد مسکن مهر احداث شده در شهرهای زیر 25هزار نفر تاکنون 281هزار و 500 واحد آن در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. امید محمدی افزود: قرار بود مسکن مهر در شهرهای زیر 25هزار نفر کشور 380هزار واحد شود اما به علت محدودیت اعتبارات و منابع مالی این تعداد به 347هزار واحد کاهش یافته است. وی در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان آنکه تاکنون 296هزار و 780 واحد مسکن مهر به پایان رسیده است، اظهار کرد: از این تعداد 281هزار و 500 واحد افتتاح و به مردم واگذار شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر