بورس کالا

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۷۶

تعادل بازار سیمان از کانال بورس

برنامه‌ریزی لازم برای آغاز صادرات از بورس انجام شده و در صورت نهایی شدن هماهنگی‌ها، به زودی شاهد آغاز صادرات سیمان از بورس کالای ایران خواهیم بود که با توجه به حمایت‌های دولت از بورس کالا به نظر می‌رسد که توسعه صادرات از بازار شفاف بورس کالا با استقبال ویژه دولت روبه‌رو شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان مطلب فوق به سنا گفت: درحال حاضر درصدد صادرات سیمان از طریق بورس کالای ایران به بازارهای جهانی هستیم؛ همچنین برای فروش و عرضه این محصول در رینگ داخلی بورس کالا برنامه‌یی داریم اما مربوط به سال آینده می‌شود. عبدالرضا شیخان افزود: برای اینکه بتوانیم برای فروش سیمان در رینگ داخلی بورس کالا برنامه‌ریزی کنیم، ابتدا باید با افزاش حجم صادرات، بازار داخلی را که دارای مازاد تولید هستیم را متعادل کنیم که پس از انجام این کار عرضه‌های داخلی سیمان در بورس شروع می‌شود. وی تصریح کرد: براساس برنامه‌یی که درنظر داریم، بعد از رونق صادرات سیمان از بورس طی ماه‌های آینده، در ۶ماهه دوم سال۹۵ به رینگ داخلی ورود خواهیم کرد که پیش‌بینی می‌شود با توجه به ممنوعیت خام‌فروشی، فرآوری محصولات بالادستی و رشد صادرات به همراه شرایط ایجادشده برای رفع محدودیت‌های بین‌المللی این امکان فراهم می‌شود تا صنعت سیمان از شرایط بحرانی عبور کرده و وضعیت متعادلی پیدا کند.


حمایت پتروشیمی‌ها از بورس کالا

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: عرضه مواد پتروشیمی در بورس قطعا منجر به افزایش شفافیت معاملات می‌شود و حتی پتروشیمی‌ها می‌توانند پول خود را به صورت نقد دریافت کنند؛ از این‌رو دلیلی برای خروج عرضه مواد پتروشیمی در بورس وجود ندارد.

احمد مهدوی درخصوص عرضه مواد پلیمری و پتروشیمی در بورس کالای ایران گفت: شرکت‌های پتروشیمی درعرضه مواد پتروشیمی و پلیمری مصوبات ابلاغ شده ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را اجرایی می‌کند.

مهدوی با تاکید بر اینکه پتروشیمی‌ها مخالفت عرضه محصولاتشان در بورس کالا نیستند، تصریح کرد: براساس مصوبات وزارت صنعت پس از آنکه دوبار محصولات پتروشیمی و پلیمری در بورس عرضه شود و به فروش نرود، باید در مچینگ عرضه شود. این مقام مسوول با بیان اینکه براساس مصوبه وزارت صنعت قیمت محصولات عرضه شده در بازار آزاد و مچینگ نباید بالاتر از قیمت پایه در بورس باشد، تاکید کرد: این قانون و بخشنامه ابلاغ شده ازسوی وزارت صنعت بوده و پتروشیمی‌ها با ارزان‌فروشی در خارج بورس قصد دور زدن بورس را ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر