ماجرای افت شاخص بورس سر دراز دارد

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۷۳

گروه بورس علی صالحی نجف‌آبادی

بازار سهام در روز گذشته افت مجددی را تجربه کرد. شاخص کل پس از رشد یک روزه خود بازهم به مسیر نزولی بازگشت و این‌بار با افتی 113 واحدی در عدد 65189 واحدی متوقف شد. اظهارات دوجانبه سران سیاسی دو کشور ایران و امریکا در روز دوشنبه را می‌توان مهم‌ترین دلیل برای چنین افتی دانست و به این مساله توجه داشت که حتی با بازگشت ریسک‌های سیاسی به بازار سرمایه نیز این منطقه حساس اقتصادی توانایی ریزش بیشتر را ندارد و با ترکیب موجود سهامداران وفادار خود، راه دوری نخواهیم رفت.


غول‌هایی در زنجیر

یک نکته مغفول این روزهای بازار سهام، بسته ماندن نماد برخی سهم‌های بزرگ و به اصطلاح شاخص‌ساز بورس است. سهم‌هایی مانند «کچاد»، «کگل»، «شبندر»، «فولاد» و «فخوز» که یک عامل مشترک و تاثیرگذار در تمامی آنها به چشم می‌آید آن هم وضعیت نامبارک بازارهای هدف آنهاست. رکود فراگیری که بازار معدنی‌ها را در برگرفته است، درکنار افت قیمت سنگ‌آهن و بازار جهانی فولاد که این روزها افت تقاضایش نقل محافل است، همگی پالس‌های منفی را صادر می‌کنند. حال زار پالایشگاهی‌ها نیز برهمگان مکشوف است. پس با احتساب چنین وضعی دو سناریو می‌توان برای بازگشایی این نمادها درنظر گرفت.


سناریوی اول؛ بازگشایی کنترل شده

این سناریو براساس حمایت از سهم‌های مذکور در زمان بازگشایی پایه‌ریزی شده است. چه از لحاظ حمایت مختص خود سهام و چه از لحاظ حمایت عمومی. منظور از حمایت عمومی، بازگشایی نمادهای مذکور در زمانی است که حال عمومی بازار خوب است. خواه این وضعیت خوب بازار دستوری باشد خواه طبیعی، مهم این است که تجربه نشان داده در صورت بازگشایی درچنین وضعیتی سهم‌ها افت کمتری را تجربه می‌کنند. حمایت مختص خود سهام هم از طریق خرید سهام توسط سهامداران حقوقی یا صندوق توسعه بازار محقق می‌شود. این سناریو که معقول‌تر و منطقی‌تر به نظر می‌رسد درکنار محاسنی که دارد، معایب بسیاری دارد و آن هم ادامه روند فرسایشی افت قیمت درچنین نمادهای تاثیرگذار در شاخص کل و به کم رفتن تالار شیشه‌یی است. همان‌طور که در نماد فملی رخ داده است و اکنون شاهد آن هستیم.


سناریوی دوم؛ بازگشایی انتحاری

به نظر نویسنده، احتمال وقوع این سناریو بسیار کم است. چون شوک منفی بدی را وارد می‌سازد و در بدترین وضعیت می‌تواند درمجموع باعث شکستن حمایت 61500 واحدی در شاخص کل شود که تبعات منفی آنی را برای بازار سرمایه خواهد داشت اما اگر از منظر واقعی عدم کنترل بازار بخواهیم به این مساله نگاه کنیم، باید بگوییم این اتفاق راهی است که سهام مذکور خواه ناخواه باید بروند و بهتر است بازار سهام به حال خود رها شود و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده اصلی قیمت نهایی باشد نه اثرات محیطی حاکم بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران.


آمار معاملات

در دادوستدهای روز گذشته بورس سهامداران بیش از 373میلیون سهم و حق تقدم را به ارزش یک‌هزارو724میلیارد ریال در 25هزار نوبت معاملاتی دادوستد کردند. به گزارش سنا در معاملات روز سه‌شنبه سه صنعت دستگاه‌های برقی، بانک‌ها و شیمیایی‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. همچنین در این روز شاخص کل متاثر از افت قیمت نمادهای بانک ملت، ملی مس، ایران‌خودرو و بانک تجارت 113واحد افت کرد و به عدد 65هزارو189 رسید. این درحالی بود که تاثیر مثبت نمادهای پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری غدیر و خدمات انفورماتیک از افت بیشتر این متغیر جلوگیری کرد. در این روز شاخص آزاد شناور 230واحد افت کرد. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 75 و 265واحد نزولی شدند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای سیمان دشتستان، پمپ‌سازی ایران، سخت آژند، پارس خزر، لوله و ماشین‌سازی ایران، آلومینیوم ایران و داروپخش بود. این درحالی بود که نمادهای حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس، چینی ایران، البرز دارو، سیمان کرمان، صنایع شیمیایی فارس، فرآورده‌های نسوز آذر و توریستی رفاهی آبادگران با بیشترین کاهی قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. همچنین در روز سه‌شنبه سهامداران برای خرید سهام اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، گواهی سپرده لیزینگ رایان سایپا، پاکشو، تجارت الکترونیک پارسیان و ایران تایر سنگین‌ترین صف‌های فروش را تشکیل دادند. طولانی‌ترین صف‌های فروش هم برای نمادهای نفت بهران، گلوکوزان، فولاد خراسان، گرانیت بهسرام، سیمان اصفهان، پتروشیمی فارابی و حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس تشکیل شد. همچنین در این روز بیشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای بانک ملت، پالایش نفت اصفهان و موتوژن بود. این درحالی بود که اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، موتوژن و بانک ملت بیشترین ارزش معاملات را داشتند.


فرابورس

درجریان معاملات دیروز فرابورس ایران، 92میلیون ورقه بهادار در 10هزارو373 نوبت مورد معامله قرار گرفت. به گزارش فرابورس، در پایان معاملات 27 مردادماه 1394، 92میلیون و330هزار ورقه بهادار خریدوفروش شد و ارزش آن به 753میلیارد و500میلیون ریال رسید. در روز گذشته، 16میلیون و800هزار سهم بانک حکمت ایرانیان به ارزش 19میلیارد و50میلیون ریال توسط معامله‌گران دادوستد شد و بیشترین حجم معاملات روز جاری را به نام خود ثبت کرد. این درحالی است که بیشترین ارزش معاملات دیروز به میزان 27میلیارد و270میلیون ریال مربوط به سهام شرکت سبحان دارو بود. این گزارش حاکیست، سهام عمران و توسعه شاهد و پس از آن سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و مرجان‌کار بیشترین افزایش قیمت را داشتند و درسوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های صنعتی مینو، بیمه نوین و حق تقدم سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند.آیفکس درجریان معاملات دیروز اندکی کاهش یافت و در رقم 755.9 متوقف شد ضمن آنکه قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز در اغلب نمادها کاهش پیدا کرد و هر برگه آن درمحدوده 719 تا 734هزار ریال معامله شد. علاوه بر این در بازار ابزاهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با خریدوفروش یک‌میلیون و800هزار سهم اختصاص یافت و بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به معامله 110هزارو151ورقه مرابحه مگاموتور بود.

گفتنی است، معاملات در نماد معاملاتی شرکت مجتمع معادن مس تکنار که دیروز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام بازگشایی شده بود، مورد تایید قرار نگرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر