طرح‌های فولادی منتظر تسهیلات بانکی نباشند

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۷۱


گروه صنعت و معدن|

وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: طرح‌های فولادی در بخش کنسانتره و گندله منتظر تسهیلات بانکی نباشند؛ چرا که سرمایه و منابع بانک‌ها محدود است؛ لذا می‌توان شریک داخلی و خارجی گرفت یا از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که منابع مالی زیادی دارند، دعوت به همکاری کرد. محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه پایش طرح‌های زنجیره‌یی فولاد بخش کنسانتره و گندله افزود: صنعت فولاد باید فعالانه‌تر از گذشته عمل کند و تکلیف طرح‌های نیمه تمام هرچه سریع‌تر روشن شود، چرا که اگر یک جای زنجیره تولید فولاد قطع شود، کل تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اینکه دولت به‌طور جد از صنعت ساخت داخل حمایت می‌کند، افزود: باید همه امکانات را بسیج کرد تا چرخ تولید متوقف نشود و در بهبود کیفیت و صادرات محصولات تولیدی پیشتاز بود.


کمبود گندله در کشور

این مقام مسوول با بیان اینکه گندله کم داریم، افزود: اصولا ما با قیمت‌گذاری گندله مخالف هستیم و اگر در مقطع کوتاهی این کار را کردیم، مجبور شده‌ایم. نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه واحدهای فولادی خودشان در بیان مشکلاتشان پیشقدم شوند، افزود: برای حل مشکلات واحدهای کنسانتره و گندله آهن، جلسات متعددی با سازمان‌های آب و برق استان‌ها برپا کردیم و درصدد کاهش بروکراسی‌های اداری هستیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در همه صنایع از خودرو تا فولاد باید رقابتی، عمل و عرضه و تقاضای محصول تولید شده را به‌طور دایم رصد کرد. براساس این گزارش، در پنجمین جلسه پایش طرح‌های زنجیره‌یی فولاد بخش کنسانتره و گندله، میزان پیشرفت فیزیکی 33طرح که توسط 20 شرکت معدنی در حال راه‌اندازی هستند، توسط مجریان طرح بازگو شد.


«حواله» راه خروج از رکود فولاد

در زمینه وضعیت شرکت‌های فولادی، یک کارشناس نیز اعلام کرد: «حل مشکلات ریشه‌یی در صنعت فولاد با تعیین یک متولی قدرتمند برای این بخش که بتواند مطالباتش را دنبال کند به منزله راه خروج از بحران است؛ در عین حال تحریک تقاضا به عنوان عامل موثری برای خروج از رکود محسوب می‌شود؛ البته راهکارهای مربوط نیز باید به دقت پیاده شود.» علی‌اصغر بهرامی، مدیر بخش فلزات یک کارگزاری یکی از ابزارهایی که می‌تواند در دوران رکود باعث تقویت بازار و معاملات شود را استفاده از ابزارهای نوین مالی می‌داند. به گفته وی، خرید و فروش حواله برای فولاد که قدرت نقد و همچنین شفافیت مالی بالایی دارد، می‌تواند در شرایط فعلی سطح معاملات فولاد را بالا ببرد. بهرامی تجربه استفاده از اوراق گواهی سپرده کالایی در بخش کشاورزی که برای نخستین ‌بار در بورس کالا راه‌اندازی شد، مثبت دانست و افزود: این تجربه را می‌توان برای میلگرد یا تیرآهن نیز به کار گرفت تا به این ترتیب معاملات از حالت فیزیکی صرف خارج شوند. به اعتقاد این کارشناس، معاملات حواله‌یی ضمن اینکه به بازار حرکت می‌دهند، باعث می‌شوند افرادی که مصرف‌کننده نهایی فولاد نیستند نیز برای سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند. وی تحرک معاملات، شفافیت، به روز شدن قیمت‌ها و روان شدن بازار را مزیت این شیوه دانست و افزود: بررسی این شرایط، امکان ارزیابی دقیق برای غلبه بر بحران دو ساله صنعت فولاد را فراهم می‌کند.


برنامه آینده تولید فولاد

براساس این گزارش، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: سال گذشته تولید فولاد خام 16.6میلیون تن بود که نسبت به عملکرد 15.5میلیون تن سال 92 رشد هفت درصدی را ثبت کرد. میزان تولیدات فولادی نیز در سال 93 با رشد دو درصدی نسبت به رقم 16.6میلیون تن سال 92 به 16.9میلیون تن رسید. بنابراین برنامه امسال دستیابی به 18میلیون تن فولاد خام است و انتظار می‌رود مجموع تولیدات فولادی نیز به 19میلیون تن برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر