رد توافق به معنای تحقیر آمریکاست

۱۳۹۴/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۴۸۷

«فرید زکریا» ستون‌نویس روابط خارجی در واشنگتن‌پست است. وی همچنین یکی از مجریان برجسته شبکه خبری سی‌ان‌ان امریکاست. زکریا طی مقاله‌یی در واشنگتن‌پست خطاب به سناتور دموکرات «شومر» که یکی از مخالفان با توافق هسته‌یی ایران است، نوشت: زمانی که شما تصمیم خود برای رای دادن علیه توافق هسته‌یی با ایران را اعلام کردید دلیل این موضوع را در بیانیه‌یی 1700کلمه‌یی بیان کردید که متفکرانه بوده است اما هنوز در پایان من این بیانیه را غیرمتقاعد‌کننده می‌دانم. به گزارش تسنیم، وی در ادامه این مقاله نوشت: من معتقدم که این توافق ناقص بوده اما توافقی است که شامل تعدادی از بازرسی‌های جامع و سرزده، پروتکل‌های قابل راستی‌آزمایی و اقدامات قابل بازگشتی است که تاکنون درباره آن مذاکره شده است. توافقنامه با ایران 159صفحه بوده اما توافق امریکا با کره‌شمالی تنها 4صفحه بوده است توافقنامه 159صفحه‌یی با ایران را می‌توان با سندی که امریکا در سال1994 با کره‌شمالی داشته، مقایسه کرد. توافق با کره‌شمالی سندی 4صفحه‌یی مبهم با پادمان‌های بازرسی و اجرایی اندکی بوده است. زکریا در ادامه مقاله خود خطاب به شومر نوشت: شما به این توافقنامه اعتراض داشتید اما هیچ اشاره‌یی به این موضوع نکردید که در آغاز این توافقنامه و پیش از آنکه هرگونه کاهش تحریمی صورت بگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد. ایران باید 98درصد از اورانیوم 5درصد غنی شده خود و تمامی اورانیوم 20درصد غنی‌سازی شده خود را نابود کند. همچنین باید دوسوم از سانتریفیوژهای پیشرفته خود ازجمله سانتریفیوژهای پیشرفته را ذخیره‌سازی کرده و رآکتور پلوتونیوم غیرعملیاتی شده اراک را نیز بازطراحی کند. تمامی این اقدام باید به‌گونه‌یی تکمیل شود که باعث رضایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود. این بسیار سخت است که تصور کنیم کمپین حمله نظامی جدی علیه ایران بتواند برنامه هسته‌یی ایران را به اندازه‌یی که این توافق به عقب رانده، متوقف کند. به‌طور مثال تاسیسات فردو در عمق کوه قرار دارد و احتمالا بتواند از تمامی بمباران‌های متمرکز نجات یابد. در هر زمان و در هر مکان می‌توان از تاسیسات هسته‌یی ایران بازدید کرد. وی خطاب به شومر نوشت: نخستین اعتراض شما درباره بازرسی‌ها و تحریم‌هاست. شما استدلال کرده‌یی که بازرسی‌ها «همه جا و در هر زمان» نبوده و با 24روز تاخیر همراه خواهد بود که مشکل‌ساز است اما واقعیت آن است که تمامی تاسیسات هسته‌یی ایران تحت بازرسی‌ است و برای مکان‌های جدید و سایت‌های مشکوک، همان‌طور که «جفری لویس» کارشناس هسته‌یی اعلام کرده بازرسی‌ از این سایت‌ها باید در محدوده زمانی انجام شود و بیشتر از 24روز فراتر نخواهد رفت. اعمال مجدد تحریم‌ها می‌تواند به‌صورت یکجانبه توسط واشنگتن انجام شود زکریا در ادامه مقاله خود نوشت: آقای شومر شما استدلال کرده‌اید که بازگرداندن سریع تحریم‌ها علیه ایران طاقت‌فرسا خواهد بود.

این مجری برجسته امریکایی در ادامه مقاله خود نوشت: شما استدلال کردید که امریکا احتمالا ترجیح دهد که تحریم‌ها علیه ایران را به تنهایی اعمال کند اما دیگر کشورها با امریکا در این زمینه همراهی نکنند اما واقعیت آن است که واشنگتن می‌تواند به تنهایی تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.

شومر همچنین گفته که ایران 15سال پس از کاهش تحریم‌ها از نظر مالی قدرتمندتر خواهد بود و به‌خوبی قادر خواهد بود تا برنامه هسته‌یی قدرتمندتر شده خود را پیش ببرد. اما اجازه دهید شفاف باشیم. ایران صرف‌نظر از هر اتفاقی که خواهد افتاد با کاهش تحریم‌ها مواجه خواهد شد.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که توسط دیگر کشورها اعمال شده صرفا با هدف دستیابی به توافق هسته‌یی بوده است و هیچ‌کدام از کشورها به تمدید تحریم‌ها نخواهند پرداخت و اعلام خواهند کرد که ایران هر آن چیزی که طی یک توافقنامه قابل‌قبول باشد را ایجاد کرده است. مجله فارین پالیسی گزارشی را درباره نشست فوق‌العاده‌یی که ماه جاری برگزار شد ارائه کرد که طی آن دیپلمات‌های برجسته 5قدرت جهانی که در مذاکرات توافق هسته‌یی با ایران حضور داشتند با سناتورها دیدار کرده تا از سناتورها بخواهند که از این توافق حمایت کنند. نمایندگان روسیه و انگلیس در این نشست اعلام کردند در صورتی که توافق رد شود، نظام تحریم‌ها گسسته خواهد شد. زکریا در ادامه مقاله خود خطاب به شومر نوشت: اعتراض پایانی شما به این موضوع بوده که ایران برخی منابع مالی آزاد شده خود را برای تشدید تلاش‌ها در ایجاد مشکلات در خاورمیانه صرف خواهد کرد که این موضوع می‌تواند صحیح باشد اما توافق هسته‌یی مانع از آن نخواهد شد که امریکا و متحدانش با این‌گونه اقدامات مقابله نکنند همان‌طور که تا به امروز نیز چنین بوده است. تنش‌های غیرهسته‌یی میان ایران و امریکا به پیش از برنامه هسته‌یی تهران باز می‌گردد و تا به امروز نیز ادامه داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت اما در صورتی که تهران به توانایی هسته‌یی برسد این موضوع بسیار وخیم‌تر خواهد بود. زکریا در پایان مقاله خود خطاب به شومر نوشت: نتیجه‌گیری اساسی شما این بوده است درصورتی که یکی به این درک برسد چون ایران میانه‌رو خواهد شد باید با این توافق موافقت کرد اما اگر احساس شود که رهبران ایران میانه‌رو نخواهند شد بنابراین بهتر خواهد بود که با این توافق موافقت نشود که این استدلال غیرمنطقی‌ و غیرقابل درک است. اگر ایران همچنان کشور سرکشی بماند دلیل‌های بسیار زیادتری وجود خواهد داشت که برنامه هسته‌یی این کشور کنترل شود. رد کردن این توافق سبب خواهد شد تا ایران توسعه برنامه هسته‌یی خود را بدون هیچ‌گونه بازرسی و قیدی توسعه بخشد این درحالی خواهد بود که تحریم‌ها از هم گسسته خواهد شد و امریکا در جهان مورد تحقیر و انزوا قرار خواهد گرفت و شما این را نمی‌خواهید. من محترمانه از شما می‌خواهم که در موضع خود تجدیدنظر کنید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر