کوتاه از سرزمین سبز

۱۳۹۴/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۴۸۱

کشاورزی نباید به مزرعه ختم شود

ایسنا حسین صفایی مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در همایش کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه برای ایجاد کشاورزی ساختارمند و موفق در استان کرمان باید به چند اصل توجه ویژه کرد، تصریح کرد: نخستین مساله این است که از استان کرمان و منطقه، ماده خام کشاورزی نباید صادر شود و بر این اساس بتوانیم زنجیره صنایع تبدیلی را تشکیل دهیم. وی با بیان اینکه کشاورزی نباید به مزرعه ختم شود، افزود: دومین مساله‌یی که باید برای ساماندهی کشاورزی در استان کرمان انجام دهیم؛ توجه ویژه به شرایط تغییرات اقلیمی منطقه است؛ به گونه‌یی که هم‌اکنون با تغییر برنامه کشت در کشور شاهد هستیم و این موضوع نیز کاملا طبیعی است. مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ادامه داد:جز استان‌های فارس و خراسان، سایر استان‌های دیگر نباید به تولید گوجه‌فرنگی بپردازند، زیرا این امر باعث افت آب و کاهش تولید می‌شود. ضمن آنکه در استان‌های خراسان و فارس صنایع تبدیلی این محصول نیز وجود دارد و دیگر هزینه حمل‌ونقل محصول نیز بر دوش کشاورزان نمی‌افتد و باید صنایع را در نقاط تولید ساماندهی کنیم. صفایی با انتقاد از اینکه کشاورزی ما عرضه محور است، گفت: نخستین شوک در این روش به تولید کشاورزی وارد می‌شود، در حالی که باید تقاضا به صورت محور تولید باشد یعنی ابتدا باید اول سفارش داده شود سپس تولید برنامه‌ریزی شود و این مساله به کشاورزی آسیب‌زده است.

تاکید به حمایت از تعاونی‌های کشاورزی در سمنان

تسنیم محمد وکیلی، استاندار سمنان در نشست بررسی مشکلات شهر دیباج، شهرستان دامغان که با حضور امام جمعه این شهر، فرماندار دامغان و معاونان وی، مدیران کل و روسای برخی دستگاه‌های اجرایی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر دیباج برگزار شد، گفت: از تغییر الگوی کشت جهت استفاده بهینه از منابع آب حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست شورای کشاورزی ویژه مناطق شمالی شهرستان دامغان به‌ خصوص شهر دیباج در روز‌های آینده افزود: باید از تعاونی‌های کشاورزی و دامپروری حمایت جدی انجام شود و این مجموعه‌ها با نگاهی کارشناسانه به امر تولید و اشتغال زمینه توسعه پایدار منطقه را فراهم کنند. استاندار سمنان با اظهار خرسندی از فعالیت سه تعاونی کشاورزی در منطقه دیباج خاطر‌نشان کرد: مساله اشتغال از مهم‌ترین مسائل این شهر است و برای تولید شغل نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم، تعاونی‌های کشاورزی باید در کنار پرداختن به تولید در این بخش به صنایع مرتبط و ایجاد کارخانه‌های تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی روی آورند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر