زمزمه تحقیق و تفحص مجلس از بانک توسعه تعاون

۱۳۹۴/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۴۷۸

گروه تعاون سپیده پیری

بررسی تقاضای عده‌یی از نمایندگان درخصوص تحقیق و تفحص از بانک توسعه تعاون در دستورکار مجلس در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه هفته آینده کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در این راستا با ایرج ندیمی گفت‌وگو کردیم. او معتقد است تا قبل از تحقیقات کامل نمی‌توان دلایل قطعی برای اقدام برشمرد. از سوی دیگر مجلس مایل است اهداف خود را از طریق گفت‌وگو به سرانجام برساند. این در حالی است که سخنگوی بانک توسعه تعاون از این اقدام مجلس اظهار بی‌اطلاعی کرد و عملکرد بانک مربوطه را شفاف و در راستای قانون دانست.

انکار نمی‌کنیم

ایرج ندیمی رییس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «تعادل» چنین پاسخ داد: تاکنون تحقیق و تفحصی در مجلس یا از سوی کمیسیون اقتصادی از جهت وصول و ارجاع نداشته‌ایم، اما اینکه درباره بانک‌ها زمینه تحقیق و تفحص وجود دارد را انکار نمی‌کنیم. با توجه به اینکه سال تاسیس، حجم سرمایه و ذی‌نفعان بانک توسعه تعاون متفاوت است لازم است موضوع تحقیق و تفحص از این بانک در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی جامع‌تری قرار بگیرد، هرچند که لزوما نباید مسائل را از طریق تحقیق و تفحص حل کرد چراکه همیشه تحقیق و تفحص مفید نیست بلکه از راه مذاکره بهتر می‌توان به نتیجه رسید.

در این رابطه هم ترجیح می‌دهیم با طرح یک سوال به صورت شخصی موضوع را پیگیری کنیم. در صورتی که از طریق گفت‌وگو حل نشد تحقیق و تفحص را آغاز کنیم. وی افزود: هیات‌رییسه مجلس نیز موافق افزایش تحقیق و تفحص‌ها نیست چراکه با محدودیت زمانی و منابع روبه‌رو هستیم. از سوی دیگر برای اعلام وصول هر تحقیق تفحص بعد از پیگیری‌های مکرر و افرادی که مسوولیت این کار را برعهده دارند حدود 6ماه زمان احتیاج است که بعد از ورود به صحن علنی مجلس، 15نفر نیز در کمیسیون اقتصادی درگیر این موضوع می‌شوند. در حالی که شاید با طرح سوال در قالب تبصره یکی از مواد قانونی آیین‌نامه ضمن گزارش به کمیسیون زودتر بتوان به پاسخ‌های مورد نظر دست یافت. ندیمی در پاسخ به این سوال که آیا تحقیق و تفحص از بانک توسعه تعاون برای بخش تعاون دستاوردی به همراه دارد یا می‌تواند آسیبی به این بخش وارد کند، گفت: این موضوع بستگی به موارد و مسائل مطرح‌شده دارد. ممکن است با توجه به اطلاعاتی که کسب می‌شود و فضای ایجادشده بتوان به افزایش سرمایه یا از بین رفتن یک مشکل بروکراتیک یا حتی اصلاح مدیریت بانک کمک کرد. رییس فراکسیون تعاون مجلس معتقد است: از آنجایی که تحقیق و تفحص با درخواست چند نفر هم اعلام وصول می‌شود بنابراین ممکن است افرادی از خارج یا داخل مجلس ضمن روبه‌رو شدن با مشکل نظارتی یا اجرایی در خواست چنین اقدامی را بدهند. با این حال تا قبل از تحقیقات کامل نمی‌توان درباره نگاه مجلس به بانک توسعه تعاون و دلایل قطعی این اقدام اظهارنظر کرد.

عملکرد شفافی داریم

هادی کمره‌ای سخنگوی بانک توسعه تعاون در رابطه با عملکرد این بانک توضیحاتی به «تعادل» می‌گوید: بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک خوش‌حساب مورد توجه است. در سال تنها بانکی بوده که انتخابات مجمع را برگزار کرده است. در 6 سال گذشته نیز گزارش‌های مالی قابل قبولی به بازرسان قانونی ارائه کرده است. همچنین این بانک هرگز از بانک مرکزی اضافه‌برداشت نداشته و ضمن رعایت شاخص‌های مثبت و شفافیت گزارش‌های مالی می‌توان گفت از بانک‌های خوب بانک مرکزی است. به گفته کمره‌ای این بانک 70درصد تسهیلات خود را به متقاضیان بخش تعاون اختصاص داده و تنها 30درصد به فعالان اقتصادی غیرتعاونی تسهیلات ارائه می‌کند.

همچنین اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها با رضایت از عملکرد این بانک، توسعه تعاون را حامی خود می‌دانند. سخنگوی بانک توسعه تعاون می‌گوید: این بانک بنا به ماهیت و وظیفه خود تسهیلات میلیاردی ارائه نمی‌کند چرا مشتریان این بانک در مقابل تعاون از نوع مشتریان متوسط هستند و بعد از اعتبارسنجی تسهیلات مربوطه را ارائه می‌کند. در نتیجه این بانک عملکرد شفافی دارد و نقض قانونی اتفاق نیفتاده است. مهم‌ترین مشکل این بانک افزایش سرمایه آن است و امیدواریم هر تصمیمی که در دولت گرفته می‌شود در راستای این افزایش باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر