اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۴۶۶

یارانه نقدی مرداد دوشنبه واریز می‌شود

تسنیم یارانه نقدی مرداد، دوشنبه (۲۶مرداد) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها اعلام کرد: پنجاه و چهارمین مرحله از واریز یارانه نقدی مربوط به مرداد سال جاری ساعت 24روز دوشنبه 26 مردادماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

بر اساس اعلام این سازمان، یارانه این مرحله نیز همانند ماه‌های گذشته 45هزار و 500تومان است که به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

کارگران ساختمانی کشور «ارتقای مهارت» می‌یابند

ایسنا رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور از برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارگران ساختمانی برای ارتقای مهارت فنی آنان خبر داد. اکبر شوکت در جلسه مشترک بررسی مشکلات بیمه کارگران ساختمانی افزود: تفاهمنامه‌یی با اداره کل فنی‌وحرفه‌ای قم امضا شده و قرار است طی دوره‌های آموزشی فنی، تمام کارگران ساختمانی استان ارتقای مهارت داشته باشند. استان قم، پایلوت اجرای طرح ارتقای مهارت فنی کارگران ساختمانی است و در برنامه تنظیم شده، تمام کارگران ساختمانی کشور ارتقای مهارت می‌یابند. با ارتقای مهارت، درجه مهارت کارگران ساختمانی افزایش یافته و کارگران ساختمانی مطابق با درجه مهارت خود بیمه‌پردازی خواهند شد. این فعال کارگری از همکاری مطلوب سازمان تامین اجتماعی در بیمه کردن کارگران ساختمانی تشکر کرد و گفت: اداره کل تامین اجتماعی قم بالاترین میزان تعامل با انجمن صنفی کارگران ساختمانی را در کشور دارد و برنامه‌های این اداره کل در برقراری ارتباط و تعامل می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

اعلام نتایج آزمون طبقه‌بندی مشاغل کارگاه‌های تهران

فارس نتایج آزمون طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگاه‌های استان تهران اعلام شد و برای قبول‌شدگان گواهینامه رسمی اعطا می‌شود. آزمون داوطلبان عضویت در کمیته‌های طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار 9 بهمن ماه 93 در محل سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در فرهنگسرای بهمن تهران برگزار شد. بر همین اساس گفته می‌شد نتایج آزمون طرح طبقه‌بندی مشاغل ظرف 2هفته در سایت وزارت کار اعلام می‌شود اما به تازگی نتایج آن در قالب گواهینامه رسمی به قبول‌شدگان اعلام شده است. در هر کمیته طرح طبقه‌بندی مشاغل 5نفر امتحان دادند که 2نفر نماینده کارگران، یک نفر مسوول اداری کارگاه و 2 نفر نماینده مدیر کارگاه حضور داشتند. در این آزمون حدود 300نفر از داوطلبان از سراسر استان تهران شرکت کردند، آزمون دارای 50سوال 4 جوابی بود که داوطلب باید حداقل 30سوال از آنها را درست پاسخ دهد و هر سوال غلط یک سوم نمره منفی دارد. آزمون در محل یکی از ادارات سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان تهران، جنب بیمارستان امیرالمومنین (ع) در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، اما نکته این بود افرادی که از کارگاه‌ها و شرکت‌های مختلف در این آزمون شرکت کرده بودند، آموزش‌های متفاوت دیده بودند و بهتر بود، قبل از برگزاری آزمون و توزیع سوالات یکسان برای همه، ابتدا در اسلایدی از وزارت کار و امور اجتماعی کلیت طرح طبقه‌بندی مشاغل را توضیح می‌داد تا عدالت آموزشی در مورد داوطلبان برقرار شود و پس از آن سوالات آزمون بین داوطلبان توزیع شود. همچنین وزارت کار برای جلوگیری از اجحاف به حق کارگران کارگاه‌ها باید ناظرانی داشته باشد و کارفرماهایی که نسبت به اجرای قانون کار یا طرح طبقه‌بندی بی‌توجه هستند، مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرند.

حفظ مشاغل موجود مهم‌تر از ایجاد شغل

ایسنا علی اصلانی دبیر کانون شورای اسلامی کار البرز معتقد است: با توجه به مشکل نقدینگی و فروش کارفرمایان و بالا بودن نرخ سود بانک‌ها، بهتر است دولت ابتدا به حفظ مشاغل موجود بپردازد و پس از ‌آن برای اشتغال جویندگان کار چاره‌یی بیندیشد. ایجاد اشتغال در کشور کار دشواری است و راهکارها و سیاست‌های خاص خود را می‌طلبد، بنابراین از مجلس و دولت می‌خواهیم تا در گام اول اشتغال موجود را حفظ کنند و پس از ثبات و پایداری مشاغل موجود، به سمت ایجاد شغل‌های جدید بروند. وی بودجه 4000میلیارد تومانی مصوب مجلس برای ایجاد اشتغال را اندک و ناکافی دانست و افزود: این بودجه رقمی نیست که بتوان با آن اشتغال وسیعی به وجود آورد و هدف‌گذاری ایجاد 800 هزار شغل در سال را محقق کرد. قرار بود تا از محل هدفمندی یارانه‌ها 30درصد به بخش تولید اختصاص یابد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد در حالی که مجلس می‌توانست دولت را به انجام این کار مکلف و با رونق تولید بخشی از سیاست‌های اشتغال خود را محقق کند. دبیر کانون شورای اسلامی کار استان البرز با اشاره به آمار بالای فارغ‌التحصیلان جویای کار گفت: تا زمانی که بازار کار برای به کارگیری فارغ‌التحصیلان آماده کار فراهم نباشد، نمی‌توان انتظار ایجاد شغل داشت. هم‌اکنون کارفرمایان و دولت با مشکل نبود نقدینگی مواجهند. وی درعین حال بزرگ‌ترین مشکل کارفرمایان را عدم فروش ذکر کرد و گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی در شرایط تحریم با رکود و تعطیلی مواجه شدند و دلیل این امر عدم تامین مواد اولیه و مورد نیاز بود. هرچند که اکنون به‌واسطه توافق هسته‌یی گشایشی به وجود آمده و امکان تهیه و خرید مواد اولیه فراهم شده است، اما کارفرمایان همچنان با مشکل فروش مواجهند. نرخ سود بالای بانک‌ها نیز موجب شده تا تولیدکنندگان در بازپرداخت وام و تسهیلات دریافتی دچار مشکل شوند از این رو در چنین شرایطی نمی‌توان به اشتغالزایی فکر کرد و تنها باید بر حفظ و پایداری مشاغل موجود متمرکز شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر