صدای سوت قطارهای حومه‌ای بلندتر شد

۱۳۹۴/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۴۵۴

پس از عبور از نزدیک به دو سال برنامه‌ریزی و طراحی نقشه‌های مختلف برای گسترش راه‌آهن به‌نظر می‌رسد اجرای این برنامه‌های کلان نیز با شیبی ملایم پیگیری می‌شود. در این میان پروژه قطارهای حومه‌یی اوضاع بهتری از دیگر همسان‌های خود دارد. وزیر راه‌وشهرسازی از ابتدای دولت یازدهم بر اجرایی شدن طرحی تاکید کرد که شاید گستردگی کشوری آن و البته اعتبارات سنگینی که طلب می‌کرد بیش از این تمام وزرای سابق را در ارائه وعده‌یی جدید درباره آن برحذر می‌داشت. طرح راه‌اندازی قطارهای حومه‌یی که امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان جزو پرطرفدارترین وسایل حمل‌و‌نقل محسوب می‌شود در ایران مثال‌های قابل ذکر چندانی ندارد. هرچند از لحاظ تاریخی قطار دودی تهران-شهرری یا از لحاظ کارایی خط ریلی ارتباطی بین تهران و کرج می‌تواند مصداق‌هایی از این نوع قطار در ایران به‌حساب آید اما شاخصه‌های مختلف آن کمتر در پروژه‌های داخلی نظیر دارد. سرعت بالای تردد، تعداد زیاد قطارهای در سیر، توقف کوتاه‌مدت در ایستگاه‌ها، امکان خرید لحظه‌یی بلیت، زمان دقیق حرکت و مسافران ثابت و همیشگی تنها بخشی از ویژگی‌های قطارهای حومه‌یی را می‌سازد.

در طول ماه‌های گذشته بارها صحبت از آغاز طرح‌های قطارهای حومه‌یی شده که باتوجه به نیاز بالای ساکنان مناطق حومه‌یی تهران احتمالا شهرهای پرجمعیت اطراف پایتخت در این فهرست جایگاهی ویژه خواهند داشت. با پیگیری‌های صورت گرفته ازسوی استاندار تهران، طرح قطار حومه‌یی گرمسار با سرعت بیشتری نسبت به گذشته دنبال می‌شود و طبق آخرین اطلاع‌رسانی صورت گرفته ازسوی راه‌آهن نخستین قطار حومه‌یی تا شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایسنا، در این بین قطعا یکی از مسائلی که به‌شدت سرعت تکمیل پروژه‌ها را تهدید می‌کند بحث کردن از منابع اعتباری است که هرچند از قول صندوق توسعه برای کمک به راه‌آهن گرفته تا افزایش توان تامین فاینانس در روزهای پس از تحریم را شامل می‌شود اما قطعا تا رسیدن پول به کارگاه‌های عملیاتی راه درازی در پیش دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر