پارازایلین فوب اروپا به 810 دلار رسید

۱۳۹۴/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۴۴۴

پتروتحلیل

در بازار بورس، طی هفته منتهی به ۲۲مردادماه، ۴۳۶هزار و ۹۷۰تن انواع کالا به ارزش بیش از ۶هزار و ۳۴۰میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت.

در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۱۶۵هزار و ۷۸۸تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۳۳۹میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار ۳۹هزار و ۹۵۴تن انواع قیر، ۲۷هزار و ۴۵۱تن مواد پلیمری، ۵۹هزار و ۶۸۰تن وکیوم باتوم، ۲۴هزار و ۲۰تن لوب‌کات، ۱۱هزار و ۹۸۱تن مواد شیمیایی، ۵۵۱تن عایق رطوبتی، ۲۱۰۰تن گوگرد و ۵۰تن گاز آرگون معامله شد.

حجم معاملات محصولات پتروشیمی روز گذشته بدون احتساب خریدهای مچینگ حدودا ۲۷هزار تن بود که نسبت به هفته گذشته ۴هزار تن کاهش را نشان می‌داد.

این درحالی است که نگرانی‌ها از افت قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در آینده‌یی نزدیک همچنان ذهن بسیاری از فعالان این حوزه را درگیر کرده است، به‌طوری که روز گذشته برخی تاجران که قصد ورود به معاملات را نداشتند تحت‌تاثیر جو موجود و جذابیت برخی گریدها ناشی از حاشیه سودهای قابل‌توجه سقف قیمت را ثبت کردند.

این درحالی است که پیش‌بینی‌ها درخصوص شروع روند صعودی اتیلن در ماه سپتامبر نیز تحت‌تاثیر نگرانی از افت قیمت نفت قرار گرفته و به این ترتیب برخی کارشناسان صنعت پتروشیمی که معتقدند قیمت نفت با افت در آینده‌یی نزدیک روبه‌رو خواهد شد، می‌گویند: تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها با قیمتی ثابت ضربه‌یی به این صنعت خواهد بود.

اختلاف قیمت X3 امیرکبیر در بورس و بازار

با این حال روز گذشته باتوجه به اینکه تعداد زیادی از گریدهای محصولات پلیمری جذابیت خرید خود را حفظ کرده بودند، با استقبال ازسوی معامله‌گران روبه‌رو شدند.

به این ترتیب پتروشیمی امیرکبیر و جم در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفتند، به‌طوری که X3 امیرکبیر و شازند با سقف قیمت خریداری شدند، عرضه ۲هزار تنی این کالاها در مجموع ۲۷هزار تن تقاضا داشت. همچنین CRP100 جم هم ۵۰۶تن عرضه داشت که با تقاضای ۶هزار تنی مواجه شد، این کالا با قیمت پایه ۴هزار و ۳۳۳تومان عرضه و با سقف قیمت یعنی ۴هزار و ۷۶۷تومان خریداری شد. برخی معامله‌گران می‌گویند: تولید این کالا در پتروشیمی جم متوقف شده، از این رو عطش بازار برای خرید این کالا افزایش یافته است. به گفته آگاهان بازار به‌نظر می‌رسد خط تولید ۵۲۵۱۸ و BL3 در پتروشیمی جم در مدار قرار گرفته است.

X3 امیرکبیر هم که دیروز با قیمت پایه ۴هزار و ۳۳۳تومان عرضه شده بود، با سقف قیمت یعنی ۴هزار و ۷۶۷تومان و X3 شازند هم با قیمت پایه ۴هزار و ۲۱۹تومان عرضه و سقف قیمت یعنی ۴هزار و ۶۴۱تومان خریدای شد. دیروز در بازار داخل X3 امیرکبیر ۵هزار و ۴۰۰تومان در هر کیلو پیشنهاد شد. این درحالی است که نگرانی درخصوص عرضه‌های X3 امیرکبیر همچنان در بازار وجود دارد؛ چراکه عرضه‌های امیرکبیر همواره حجم بالای ۳ تا ۴هزار تنی را شامل می‌شد، اما در حال حاضر کاهش حجم عرضه‌ها نگرانی از توقف آن را دوچندان کرده است.

در همین حال BL3 جم هم که در روزهای اخیر در بازار داخل در کانون توجه معامله‌گران قرار داشت، روز گذشته با رقابت خریداری شد و پلی‌اتیلن سنگین BL3 پلیمر کرمانشاه را راهی سیستم مچینگ کرد، این درحالی است که در نبود BL3 جم، کرمانشاه توانست معامله‌گران بسیاری را در هفته‌های اخیر جذب کند.

همچنین پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ هم با رقابت ۴/۵ تا ۷درصدی خریداران روبه‌رو شد. ازسوی دیگر پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر هم روز گذشته معاملات خوبی را رقم زد و با رقابت ازسوی خریداران مواجه شد. همچنین پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم هم نسبت به هفته‌های گذشته با استقبال بیشتری روبه‌رو شدند، به‌طوری که ۲۴۲۰ امیرکبیر، ۰۰۷۵ و ۰۲۰ بندر امام با رقابت ازسوی کارگزاران مواجه شده و به این ترتیب کل محموله‌های عرضه شده خریداری شد.

روز خوب PETها

البته مانند هفته گذشته حجم معاملات «پت»های تندگویان در خور توجه بود، به‌طوری که گرید۷۸۱ در صدر «پت»های موردتوجه بازار قرار گرفت و گرید۸۵ و ۸۲۵ به‌دلیل تحویل شادآباد با استقبال خوبی روبه‌رو نشد. همچنین در این روز ۶۰ تا ۷۰درصد «پت»های نساجی نیز مورد معامله قرار گرفتند.

جواد موسوی، مدیر کالایی کارگزاری اطمینان سهم بااشاره به اینکه حجم معاملات روز گذشته درخور توجه بود، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه برخی محصولات به کف قیمتی خود رسیده‌اند و با قیمت جهانی فاصله ندارند، ازسوی معامله‌گران موردتوجه قرار گرفتند، ازسوی دیگر اندکی بدبینی‌ها در بازار پتروشیمی کاهش یافته، این درحالی است که برخی گریدها هم به واسطه اختلاف قیمت با بازار داخل مورد توجه قرار دارند، البته هنوز تردید درخصوص افت قیمت نفت در بازار پتروشیمی‌ها وجود دارد، با این حال اکثر تاجرانی که روز گذشته اقدام به خرید محصولات پلیمری کردند، ترجیح می‌دهند محصولات خریداری شده را ذخیره نکنند و در نخستین فرصت با درنظر گرفتن حاشیه سود قابل توجه به فروش برسانند.

استقبال اندک از پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی

با این حال روز گذشته باتوجه به اینکه هنوز بسیاری از کارشناسان درخصوص فاصله قیمت پلی‌پروپیلن‌ها با نرخ جهانی آنها ابراز نگرانی می‌کنند، این گروه از کالاها با حجم‌های اندک توسط معامله‌گران خریداری شدند، به‌طوری که پلی‌‌پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی جز, گریدهای خاص که با کمبود در بازار داخل مواجه هستند، خریداری نداشتند.

به این ترتیب ZR230 نوید زرشیمی و C30S مارون و S60 پلی نار با رقابت اندک ازسوی کارگزاران مواجه شدند، بیشتر معامله‌گران این گروه کالایی در انتظار افت بیشتر قیمت‌های پایه هستند. این درحالی است که حجم عرضه پلی‌پروپیلن‌ها در این روز رقم قابل‌توجهی بود و پتروشیمی نویدزرشیمی هم پلی‌پروپیلن‌های خود را به‌صورت نقدی، اعتباری در بورس کالای ایران عرضه کرد.

پلی‌استایرن‌ها بدون مشتری ماندند

این درحالی است که بدترین گروه کالایی در معاملات روز گذشته پلی‌استایرن‌ها لقب گرفتند، به‌طوری که پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰ (کریستال) و پلی‌استایرن‌های انبساطی (EPs)‌ها بدون مشتری باقی ماندند و بخشی از پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰ (هایمپک) وارد سیستم مچینگ شد.

پی‌وی‌سی‌ها هم ‌گرچه مانند هفته گذشته ازسوی معامله‌گران با حجم ۳هزار تن خریداری شدند، اما به گفته کارشناسان بازار همچنان در گروه کالاهای بی‌اقبال در بازار پتروشیمی از آنها نام برده می‌شود. البته SBR‌های بندر امام بعد از هفته‌های متوالی ریزش قیمت‌ها بالاخره امروز با اقبال ازسوی معامله‌گران روبه‌رو شدند، به‌نظر می‌رسد افت بسیار در این گروه از کالاها سبب شده تا قیمت آنها برای خرید جذاب شود. همچنین در بازارهای جهانی، بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت پارازایلین در اروپا روندی صعودی را به‌دلیل افزایش بهای انرژی در صنایع بالادستی طی کرده است.

قیمت پارازایلین برای تحویل فوب روتردام در روز دوشنبه به ۸۱۰دلار به ازای هر تن رسید که افزایشی ۱۵دلاری را نسبت به جمعه گذشته نشان می‌دهد. این درحالی است که در آسیا، قیمت پارازایلین در روز دوشنبه به ۷۹۵دلار به ازای هر تن برای تحویل فوب کره رسید که کاهشی ۱۰دلاری را نسبت به جمعه گذشته نشان می‌دهد. همچنین قیمت متانول در روز دوشنبه در قاره اروپا با کاهش مواجه شد. باوجود کاهش تقاضا برای خرید در منطقه، وجود این روند کاهشی منطقی به‌نظر می‌رسید. همچنین این روند کاهشی قیمت با فروکش کردن تقاضا در بازارهای آسیا و امریکایی نیز همزمان شده است.

براساس این گزارش، قیمت متانول برای تحویل به‌صورت فوب روتردام با کاهش قیمت تا سطح ۲۸۶دلار و ۵۰سنت نشان‌دهنده کاهش یک دلاری نسبت به قیمت‌های روز دوشنبه است. همچنین در آسیا در روز دوشنبه قیمت این محصول برای تحویل به‌صورت سی.اف.آر چین با کاهشی ۳دلاری نسبت به هفته گذشته با قیمت ۲۷۴دلار به‌ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر