ایمن‌سازی صادرات با واقعی شدن نرخ ارز

۱۳۹۴/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۴۲۴

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: مدیریت نرخ ارز یکی از قوانین تکلیف شده در برنامه پنجم توسعه است که عملا باتوجه به اینکه یکی از قوانین و برنامه‌های بالادستی محسوب می‌شود، تکلیف را برای همه روشن کرده است.

محمد لاهوتی تصریح کرد: نرخ مدیریت شده ارز، باید متناسب با تغییر تورم سالانه (تورم داخلی منهای تورم خارجی) افزایش یا کاهش پیدا کند.

وی اظهار کرد: واقعی شدن نرخ ارز، کلیت اقتصاد کشور اعم از تولید، واردات و صادرات را ایمن‌سازی می‌کند و صادرات نیز یکی از فاکتورهای اقتصاد ملی است که از واقعی شدن قیمت ارز منتفع می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه قانونگذار این تمهید را اندیشیده و بر اجرای این قانون توسط دولت‌ها نیز اصرار داشته است، گفت: متاسفانه در هیچ‌یک از دولت‌ها این قانون اجرا نشده است. در دولت‌های نهم و دهم که با استفاده از پول نفت و به صورت تصنعی، دلار را در یک سوم قیمت واقعی پایین نگه داشتند، با تشدید تحریم و در شرایطی که ابزار پول نفت از دست دولت خارج شد، یک‌شبه شاهد افزایش 3برابری نرخ ارز بودیم.

لاهوتی، این مساله را یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات دولت نهم و دهم درحوزه اقتصاد کشور قلمداد کرد و افزود: این کار، بزرگ‌ترین آسیب را به اقتصاد، تولید و صادرات کشور زد و کار را به جایی رساند که رشد منفی اقتصادی را تجربه کردیم.

لاهوتی نگرانی دولت‌ها از نارضایتی کوتاه‌مدت ناشی از بالارفتن قیمت‌ها را دلیل کنترل نرخ ارز در گذشته دانست و اظهار کرد: همه دولت‌هایی که ارز را در قیمت غیرواقعی کنترل کرده‌اند، در درازمدت، چندین برابر این هزینه را پرداخته‌اند.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات، ادامه داد: در دولت یازدهم باوجود اینکه که بانک مرکزی به درستی و با جدیت شناوربودن نرخ ارز را مدیریت کرده اما باز هم میزان تورم داخلی منهای تورم خارجی بر نرخ ارز اعمال نشده است و هرچه با این روش حرکت کنیم، عملا سال به سال از مزیت صادراتی کشور کم خواهد شد.

وی تاکید کرد: وقتی صادرات کافی نداشته باشیم امکان رشد و افزایش تولید نیز منتفی می‌شود.

وی تصریح کرد: با مدیریت شناور ارز ازسوی بانک مرکزی و با ثبات فعلی نرخ ارز، امید و آرامشی به بازار داده شده است تا از اتفاقات هیجانی جلوگیری شود. گرچه ممکن است این نرخ، نرخ واقعی نباشد، اما تقریبا این نرخ، متناسب با شرایط کشور است. لاهوتی گفت: درشرایط فعلی، نرخ ارز بانکی و آزاد به یکدیگر نزدیک هستند و امیدواریم طبق وعده اخیر رییس بانک مرکزی در اتاق بازرگانی، تک نرخی شدن ارز در 6ماه آینده انجام شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر