مخالفت امریکا باحضور ایران در نشست پاریس

۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۴۱

وزیر امور خارجه امریکا گفت که حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با داعش در پاریس مناسب نیست، این درحالی است که فرانسه احتمال دعوت ایران به این کنفرانس را رد نکرده است.

به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا که برای گفت‌وگو با مقامات ترکیه برای شرکت در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با نیروهای داعش در عراق و سوریه به آنکارا سفر کرده است، گفت که حضور ایران در این کنفرانس مناسب نیست. به نوشته نیویورک‌تایمز، فرانسه که میزبان این کنفرانس در روز دوشنبه هفته جاری است پیش‌تر اعلام کرده بود ممکن است از ایران برای شرکت در این رویداد دعوت کند.

وزیر امور خارجه امریکا در این‌باره گفت: اکنون با توجه به شرایط حال حاضر به دلایل زیادی درست نیست که ایران در این کنفرانس شرکت کند. این درحالی است که طی هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌ها در این باره که مبارزه با داعش می‌تواند فرصتی برای ایران و امریکا ایجاد کند تا علیه دشمن واحدشان مبارزه و روابطشان را تقویت کنند افزایش یافته است.

به نوشته این روزنامه امریکایی تئوری دیگری که در اینجا مطرح است این است که تلاش دولت باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا برای مبارزه با نیروهای داعش ممکن است تمرکز مقامات این کشور را از تلاش‌هایشان برای مذاکره با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌یی این کشور منحرف کند. اما وزیر امور خارجه امریکا این تئوری را رد کرده و گفته است دولت اوباما به‌طور جدی به مذاکراتش با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌یی این کشور ادامه خواهد داد اگر چه تهران و واشنگتن بر سر منافعشان در عراق، سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه رقابت می‌کنند. جان کری همچنین تاکید کرد امریکا هیچ طرحی برای همکاری با ایران برای مقابله با داعش در عراق ندارد. وی پیش‌تر گفته بود ایران باید تغییرات اساسی در فعالیت‌های نظامی‌اش پیش از رایزنی در مورد وضعیت عراق و سوریه ایجاد کند. از این‌رو شرکت در یک چنین کنفرانسی درحال حاضر مناسب نیست.

نیویورک‌تایمز در همین زمینه نوشت: این رویکرد دولت امریکا اعترافی ساده به حقایق در خاورمیانه است. عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که از همپیمانان امریکا در منطقه به‌شمار می‌آیند ایران را به عنوان دشمن اصلی خود می‌بینند و از نیروهای مخالف در سوریه که علیه دولت این کشور فعالیت دارند حمایت می‌کند.

امریکا به‌دنبال همکاری کشورهای سنی عرب در جنگ علیه داعش است. بنابراین سخت است که ائتلافی را تشکیل دهد که همزمان عربستان که شورشیان سوریه را در خود جای داده و ایران در آن حضور داشته باشند. این نخستین باری نیست که جان کری با حضور ایران در یک کنفرانس بین‌المللی مخالفت می‌کند.

وزیر امور خارجه امریکا اوایل سال جاری نیز با حضور ایران در کنفرانس سازمان ملل درخصوص بحران سوریه مخالفت کرده و مانع از حضور ایران شد.

آسوشیتدپرس شب گذشته به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به کنفرانس مقابله با داعش در پاریس گزارش داد: فرانسه آماده است تا از ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت کند.

این موضع فرانسه نشان‌دهنده تغییر رویکرد فرانسه در قبال ایران است که همسایه و دوست عراق به‌شمار می‌آید. از نظر فرانسه نفوذ تهران در عراق که اغلب جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند یک دلیل منطقی برای حضور ایران در کنفرانس روز دوشنبه پاریس است. این منبع فرانسوی گفت که تنها مانع دعوت آنها موافقت دیگر شرکایشان است. اما آنها تا رسیدن به این اجماع فاصله زیادی ندارند.

پیش از این، فواد‌المعصوم، رییس‌جمهوری عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط با اشاره به نشست پاریس درخصوص عراق که هفته آینده برگزار خواهد شد اعلام کرده بود که برخی کشورهای همجوار عراق ازجمله ایران به این نشست دعوت خواهند شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر