اعتیادی به نام خرید...

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۳۴


این روزها ویترین مغازه‌ها آنقدر پرزرق و برق شده که حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، ممکن است گول بخورید و یکی دو قلم جنس خرید کنید یا حداقل اینکه دقایقی را مشغول تماشای ویترین فروشگاه‌ها شوید. اگر به مراکز خرید و پاساژهای چند طبقه بروید که کار راحت‌تر است و در مدت زمان کوتاهی، دهانتان آب می‌افتد. البته این خصوصیت بیشتر، خانم‌ها را در برمی‌گیرد. خانم‌هایی که به گفته بعضی از آنها، عشق خرید هستند و خود را معتاد خریدکردن می‌دانند. جالب اینجاست که خودشان هم به این رفتار غلط آگاهی دارند اما همچنان همان رویه را ادامه می‌دهند. هرچند برخی از عشق خریدها بارها تصمیم می‌گیرند که این رفتار خود را ترک کنند اما بعد از مدت کوتاهی دوباره همان ‌آش و همان کاسه می‌شود. عشق خریدها گاهی چنان وسوسه خرید آزارشان می‌دهد که تصمیم می‌گیرند از خانه بیرون نروند تا پولشان در جیب بماند. این رفتار یعنی یک انسان عاقل و بالغ نتواند بر احساسات خود کنترل داشته باشد که به هیچ‌وجه منطقی و عقلانی نیست. موضوع گاه تا جایی پیش می‌رود که این افراد بعد از خرید، احساس گناه دارند و خود را سرزنش می‌کنند.

بعضی از روانشناسان معتقدند، افرادی که مدام در فکر خریدهای تازه هستند، می‌خواهند شادی و خوشبختی را به این شکل به دست بیاورند. همیشه به دنبال لباس‌های جدید هستند تا توجه و تحسین دیگران را جلب کنند. حتی حاضرند برای دوستان خود بی‌مناسبت و با مناسبت هزینه کنند تا آنها را برای خود نگه دارند.


من معتاد نیستم

کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، سعی می‌کنند آن را انکار کنند و اگر اطرافیان هم متوجه شوند، منکر می‌شوند. افراد وسواسی هم همین طور، سعی می‌کنند تا آنجایی که می‌شود این مساله را انکار کنند. انکارکردن شیوه مبارزه در تمام انواع اعتیاد است بنابراین کاملا طبیعی است که معتادان به خرید هم همین طور رفتارکنند. اما هیچ‌کس نمی‌تواند به خود دروغ بگوید بنابراین اگر می‌خواهید خودتان بدانید که در چه وضعیتی قرار دارید باید چند نکته را بدانید.


آیا شما هم اعتیاد دارید؟

اول اینکه باید بررسی کنید آخرین باری که خرید کرده‌اید چه زمانی بوده و هرچندوقت یک بار به خرید می‌روید؟ درگام بعدی باید بررسی کنید که آیا خریدهای شما به زندگی شخصی و کاری‌تان صدمه‌یی می‌زند یا خیر؟ وضعیت پول‌هایی که پس‌انداز کرده بودید یا قصد داشتید پس‌انداز کنید به چه شکل است؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر