پناهجویان اروپا؛ شرم آورترین فاجعه انسانی 30 سال اخیر

۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۳۱۲


گروه جهان وضعیت پناهجویان در اروپا این روزها به‌گونه‌یی است که کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل، آن را «اسفبار» و «شرم‌آورترین فاجعه انسانی در 30سال اخیر» دانست و به‌شدت از عملکرد کشورهای اروپایی انتقاد کرد و خواستار اقدام فوری اتحادیه اروپا شد. رییس بخش اروپا در کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل، با اظهار تاسف بر وضعیت اسفبار پناهجویان گفت: «من در طول 30 سال تجربه بشردوستانه، هیچ‌گاه با چنین وضعیت اسفباری مواجه نشده بودم، این مشکل اتحادیه اروپا واقعا شرم‌آور است.»

کمیساریای عالی پناهندگان همچنین اعلام کرد که بحران پناهجویان در حال حاضر تبدیل به یک زنگ خطر واقعی شده است و خصوصا زنان و کودکان در موقعیتی بسیار آسیب‌پذیر و در مقابل سوءاستفاده و قاچاق انسان قرار دارند. بر اساس گزارش اخیر این سازمان از ماه ژانویه، 224هزار پناهنده و مهاجر از طریق آب‌های مدیترانه وارد اروپا شده‌اند. در طول همین مدت بیش از 2هزار و 300نفر کشته یا ناپدید شده‌اند. بیشترین تعداد این پناهجویان از کشور سوریه می‌آیند. علاوه بر پناهجویان لیبی و مصر، 32 درصد نیز از کشورهای اریتره، افغانستان، نیجریه و سومالی هستند. طبق گزارش‌ها حدود 98هزار پناهجو از اوایل سال جاری از اطراف لیبی فرار کرده‌اند. این در حالی است که چهارشنبه گذشته نیز یک کشتی حامل مهاجران در اطراف سواحل لیبی غرق شد که بر اثر آن صدها نفر کشته شدند. این در حالی است که گزارش سازمان پزشکان بدون مرز نشان می‌دهد که هنوز از تعداد غرق‌شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست اما تعداد آنها حداقل 200نفر تخمین زده می‌شود و از میان این کشته‌شدگان، فقط 25 جسد از آب گرفته شده است. سازمان پزشکان بدون مرز همچنین اعلام کرد که غرق شدن کشتی حامل مهاجران در روز چهارشنبه گذشته یکی ازغم‌انگیزترین فجایع بعد از فاجعه 18آوریل که منجر به غرق شدن 800پناهجو شد، است.

به گزارش فیگارو، کمیساریای عالی پناهندگان با مورد انتقاد قرار دادن فرانسه و یونان به علت برخورد انفعالی و عدم انجام اقدامات لازم در سروسامان دادن به وضعیت بسیار اسفبار این پناهجویان، از این کشورها خواست به وظایف انسانی و بشردوستانه خود عمل کنند. این در حالی است که هم‌اکنون تعداد 3 هزار پناهجو در جنگل‌های بندر کاله در فرانسه و هزاران پناهجو در جزایر یونان در وضعیت بسیار اسفباری به سر می‌برند. سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان علت این بحران را در عدم هماهنگی و ناتوانی اروپا در حل آن دانست و گفت: «کشورهای اروپایی به جای بلند کردن انگشت اتهام به طرف یکدیگر، باید با همکاری مشترک برای حل این معضل اقدام کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر