بانک مرکزی چین نرخ برابری یوآن را کاهش داد

۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۳۰۸

دلار بالا کشید، طلا عقب‌نشینی کرد

گروه جهان

بانک مرکزی چین نرخ برابری یوآن، پول ملی این کشور در برابر دلار را 1.9درصد کاهش داد که در 10سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

به گزارش رویترز، این اقدام بانک مرکزی چین به دنبال کاهش شدید صادرات این کشور صورت گرفته است و هدف از آن، کاهش بهای اقلام صادراتی چین در خارج و در نتیجه افزایش صادرات است. این بیشترین کاهش یک روزه در نرخ یوآن طی یک دهه گذشته به شمار می‌رود.

یوآن چین اخیرا در کنار دلار امریکا قوت گرفته بود اما تحلیلگران می‌گویند با توجه به دشواری‌های اقتصادی چین، این کشور نمی‌خواسته که بیش از این واحد پولی‌اش قوی شود. واحد پولی قوی‌تر، رشد اقتصادی را کند می‌کند زیرا صادرات یک کشور را گرانتر و غیررقابتی می‌کند.

در سال‌های اخیر، ضعف یوآن باعث بروز تنش‌هایی میان چین و شرکای تجاری این کشور شده است. کشورهای دیگر از جمله امریکا خواسته بودند تا چین اجازه دهد بازار ارز نرخ یوآن را تعیین کند.

به گزارش رویترز، بانک مرکزی چین اعلام کرده کاهش 1.9درصدی ارزش یوآن برای اصلاحاتی همسو با شرایط بازار ارز صورت گرفته است. از آنجا که صادرات چین از واردات آن کشور بیشتر بوده و مازاد تجاری قابل توجهی ایجاد کرده بود، انتظار شرکای تجاری آن کشور این بود که افزایش نرخ برابری یوآن باعث کاهش صادرات و افزایش واردات چین شود. صادرات چین در ماه جولای 8.3درصد کاهش یافت. در همین مدت شاخص قیمت تولیدکننده نیز نسبت به یک سال قبل 5.4درصد افت پیدا کرد.

شاخص قیمت تولیدکننده یکی از معیارهای سنجش هزینه کالاهای در کارخانه و از شاخص‌های موثر بر روند تغییر شاخص CPI است. بنابر اعلام اداره ملی آمار چین، این شاخص در ماه جولای در شرایطی کاهش داشته که در ماه ژوئن 4.8درصد بوده که بدین‌ ترتیب روند کاهشی شاخص قیمت تولید‌کننده وارد چهل‌ویکمین ماه مستمر خود شده است. مقام‌های چینی معتقدند در صورتی‌ که رشد ضعیف‌تر اقتصاد چین مطابق با طرح‌های آنها مبنی بر تغییر الگوی اقتصادی کشور از شیوه سرمایه‌گذاری به سمت الگوی هزینه مصرف‌کننده باشد در این صورت مشکلی به وجود نخواهد آمد. بر همین اساس بانک مرکزی چین نرخ بهره پایه را برای چهارمین ‌بار از ماه نوامبر تاکنون کاهش داده تا بدین‌ترتیب بتواند با افزایش اعطای وام و تسهیلات بانکی، رشد اقتصادی را شتاب بخشد ضمن اینکه از این شیوه به عنوان ابزاری برای مقابله با خطر تورم منفی استفاده می‌کند. بانک مرکزی چین، نوسانات نرخ ارز حول «نرخ متوسط» را مدیریت می‌کند به ‌نحوی که تغییرات در نرخ برابری از حد معینی تجاوز نکند.


خبری خوش برای دلار

کارشناسان اقتصادی معتقدند که تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش ارزش یوآن، تبعات کوتاه و بلندمدتی در جهان در پی خواهد داشت. ازجمله این اقدام بلافاصله به ‌نفع صادرات چین به بازارهای جهانی تمام خواهد شد، آن هم در زمانی که رشد اقتصاد چین کم شده است. بنا بر گزارش‌ها، طلا روز دوشنبه تحت تاثیر کاهش ارزش دلار حدود یک درصد صعود کرده بود اما پس از اینکه چین نرخ مرجع روزانه یوآن را برای مقابله با افت صادرات این کشور کاهش داد، دلار صعود کرد و منجر به عقب‌نشینی طلا شد.

خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به اقدام بانک مرکزی چین برای کاهش ارزش یوآن می‌نویسد که این خبر خوبی برای دلار امریکاست. در این گزارش آمده است:«چین یک هفته پس از اینکه صندوق بین‌المللی پول در تایید یوآن به عنوان بخشی از ترکیب پنج ساله ارزهای خود تعلل کرد، ارزش یوآن را کاهش داد. اقدامی که تردیدها درباره سلامت دومین اقتصاد بزرگ جهان را تقویت کرده و باعث شده تا وزنه رقابت به سوی ارزهای رقیب ازجمله دلار سنگین شود. به ‌ویژه اینکه انتظار می‌رود، بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) نرخ بهره را به‌زودی افزایش دهد.»

به گزارش فایننشال تایمز، صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته از پیشرفت اصلاحات مالی چین تجلیل کرده اما گفته‌ بود که یوآن هنوز از رقبایش در زمینه شاخص‌های کلیدی که تعیین می‌کند آیا صندوق به طور رسمی یوآن را به عنوان ذخیره ارزی ضمانت کند یا خیر، عقب است.

اعضای هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول درباره اینکه یوآن به عنوان بخشی از ترکیب پنج ‌ساله ارزهای خود دربیاید در اواخر سال 2015 تصمیم خواهند گرفت. کریستین لاگارد، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول گفته بود که مساله یوآن این است که چه موقعی آن را جزو ترکیب‌های ارزی صندوق بیاوریم نه اینکه آیا اصلا آن را جزو ترکیب حساب کنیم یا خیر. در گزارش‌های صندوق آمده بود که یوآن به درجه مهمی از استفاده به عنوان ارز بین‌المللی رسیده و در تجارت به خوبی جا افتاده است. همچنین چین به‌ میزان زیادی تجارت بین‌المللی سهام و اوراق قرضه خود را توسعه داده اما با این حال دخالت‌هایی که دولت در بازار داشته نقطه ضعف آن است.

گفته شده، در پی نوسانات شدید بازار سهام و اوراق بهادار چین که از یک ماه پیش آغاز شده، نزدیک به ۲۰میلیون سرمایه‌گذار، سرمایه خود را از این بازار خارج کردند. این رقم معادل نزدیک به یک سوم از کل سرمایه‌گذاران کوچک در این بازار بزرگ سهام است که به دلیل شرایط نابسامان این بازار اقدام به خارج کردن سرمایه‌های خود کرده‌اند. پیش‌تر در ماه گذشته میلادی شاخص این بازار در چین نزدیک به 30درصد کاهش یافت که باعث هراس عمومی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر