عقب‌نشینی یوآن به نفع صادرات

۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۳۰۳

روز سه‌شنبه ارزش یوآن چین در برابر دلار امریکا 2درصد کاهش یافت تا بدین طریق یوآن به کمترین میزان ارزش خود در سه سال اخیر برسد. هدف بانک مرکزی چین برای کاهش ارزش یوآن ایجاد شوکی از طریق بازار ارز به اقتصاد این کشور با هدف تقویت صادرات بوده است. در ماه جولای سال جاری میزان صادرات چین 8درصد افت داشته که بیشترین میزان کاهش در چهار ماه اخیر بوده است. در بین صادرات به مناطق مختلف صادرات به اتحادیه اروپا با 12درصد کاهش بیشترین و صادرات به امریکا با تقریبا یک‌درصد کاهش کمترین میزان افت را داشته است. از طرف دیگر بازار‌های مالی این کشور نیز در ماه‌های اخیر اوضاع نابسامانی را گذرانده‌اند. شاخص بورس شانگهای بیش از 30درصد افت داشته و بورس‌های این کشور بیش از یک تریلیون دلار از ارزش خود را از دست دادند.

به‌دلیل اهمیت یوآن در مبادلات ارزی آسیا، کاهش در ارزش یوآن در برابر دلار امریکا، تاثیر زیادی بر سایر ارز‌های منطقه نظیر دلار سنگاپور، دلار نیوزیلند، دلار استرالیا و وُن کره‌جنوبی گذاشت که سبب کاهش ارزش آنها در برابر دلار امریکا شد. درحالی که این اقدام بانک مرکزی چین، پیش‌بینی می‌شود تاثیر مثبتی بر صادرات این کشور داشته باشد و کالاهای چینی را به ارز‌های خارجی ارزان‌تر و رقابتی‌تر کند، اما برای امریکا ممکن است خبر خوبی نباشد. خزانه‌داری امریکا همواره بانک مرکزی چین را متهم به پایین نگه داشتن ارزش یوآن می‌کند و پیوسته از اهرم‌های مختلف برای فشار به چین برای افزایش در ارزش یوآن در برابر دلار استفاده کرده است. از این رو اقدام اخیر بانک مرکزی چین برای صادر‌کنندگان امریکایی خبر خوشایندی نیست.

در بیانیه بانک مرکزی چین آمده است که علت کاهش در ارزش یوآن، تغییر فرمول محاسبه نرخ ارز است. در دولت چین، عده‌یی از افراد به‌طور سنتی مخالف تعیین نرخ ارز براساس بازار هستند، چراکه به باور آنها تقویت صادرات در اولویت است و کاهش ارزش یوآن راهی برای تحقق این مهم است. اما دسته‌یی دیگر از افراد موافق نظام نرخ ارز بر پایه بازار هستند که به کنترل تورم و جلوگیری از شکل‌گیری حباب قیمتی کمک می‌کند. این اقدام اخیر، منعکس‌کننده این امر است که رکود فزاینده اخیر در اقتصاد چین، منجر به برتری نظر گروه اول شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر