مهم‌ترین مشکل سلامت مردم بیمه‌ها هستند

۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۳۰۱

گروه غذا و دارو |

دغدغه‌های بیمه‌یی وزیر بهداشت بار دیگر سر بر آورده‌اند و او خواستار آن شده که مدیریت بیمه‌های سلامت به وزارت بهداشت سپرده شود. مساله تجمیع بیمه‌ها هم همیشه یکی از دغدغه‌ها و گلایه‌های وزیر بهداشت در طول 2سال مسوولیت وزارتش بوده است، به طوری که در کمتر برنامه‌یی از حوزه سلامت، هاشمی اظهارنظری کرده است که در آن درباره عدم تجمیع بیمه‌ها گلایه نکرده باشد.

به گزارش تسنیم، سیدحسن هاشمی گفت: «موقعی که مجبور شدم مسوولیت قبول کنم به رییس‌جمهور گفتم برای ما پزشکان مهم است که بیمه‌ها دست چه کسی باشد. مقام معظم رهبری هم ابلاغ کردند که منابع با محوریت وزارت بهداشت هزینه شود، اگر بیمه با ما بود گرفتاری امروز سلامت وجود نداشت.»

هاشمی ادامه داد: «در طول این سال‌هایی که گذشت مهم‌ترین مشکل بخش سلامت مردم، بیمه بوده است. الان هم همین مشکل ادامه دارد. معتقدم تا بیمه سامان پیدا نکند، این مشکلات ادامه خواهد داشت، چون بیمه باید از مردم حمایت مالی کند تا اگر مصیبتی برای سلامتی‌ کسی رخ داد جبران کند، بنابراین هیچ‌وقت نمی‌توانید بگویید که مردم بیمار شوند و درد و رنجی غیر از بیماری نداشته باشند، بر این اساس اگر بناست فرمایش و خواسته رهبر معظم انقلاب محقق شود باید بخش حمایتی تکلیفش مشخص شود.»

وی ادامه داد: «بیمه‌ها باید کارآمد شوند، یعنی باید همان مسیری را بروند که دنیا رفته است. دولت و مجلس هم باید در این باره مطالبه کنند، برای این کار نیز باید متولی‌گری با وزارت بهداشت شود زیرا مقام معظم رهبری نیز در بند7 ابلاغ سیاست‌ها کاملا مشخص کردند که متولی وزارت بهداشت است و در بند9 هم فرمودند منابع با محوریت وزارت بهداشت هزینه شود. اگر مدیریت منابع با ما بود مطمئن باشید به نحو دیگری هزینه می‌کردیم و این گرفتاری‌هایی که امروز برای ما هست وجود نداشت یعنی به اندازه‌یی تعهد ایجاد می‌کردیم که می‌توانستیم تامین کنیم.»

هاشمی ادامه داد: «به هر حال پرستار، پزشک، نگهبان بیمارستان، تجهیزات و دارو و غیره هزینه دارد، وقتی نتوانیم هزینه‌ها را پرداخت کنیم کار قفل می‌شود و مصیبت‌ها به وجود می‌آید. اگر بیمارستان‌ها به این نتیجه برسند که بیمه‌ها نمی‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند طبیعی است که برای سلامت مردم مشکل ایجاد می‌شود.»

وزیر بهداشت همچنین از تمایلش برای سازمانی کردن اورژانس خبر داد و گفت: «در مورد اورژانس به‌ دلیل اینکه نیروهای هلال احمر عمدتا داوطلب هستند و کار اورژانس کار بسیار فنی و پیچیده‌یی است نمی‌توانیم آن را واگذار کنیم.»

در این رابطه سیدحسن هاشمی درباره آخرین وضعیت سرنوشت ادغام اورژانس با هلال احمر یا یکپارچه کردن وظایف‌شان و در نهایت سازمانی شدن اورژانس گفت: «ما معتقدیم هلال‌ احمر خیلی می‌تواند کمک‌های بیشتری را به سلامت کند. البته در مورد اورژانس هم به‌دلیل اینکه نیروهای هلال احمر عمدتا داوطلب هستند و کار اورژانس کار بسیار فنی و پیچیده‌یی است آن را نمی‌توانیم واگذار کنیم.» هاشمی ادامه داد: «ترجیح می‌دهیم اورژانس‌ها را اگر قرار شد تغییری ایجاد کنیم در قالب سازمان ‌کاری انجام دهیم. کاری که در بسیاری از مراکز پیشرفته دنیا کردند یعنی پلیس، آتش‌نشانی، اورژانس هلال احمر و اورژانس درمانی؛ همه با هم هستند و یک شماره اعلام می‌شود و با آن همه احضار می‌شوند.» وزیر بهداشت در نهایت خاطرنشان کرد: «هم‌اکنون هر کدام از این نهادها شماره جدا دارند و مقداری ناهماهنگی وجود دارد.» وزیر بهداشت روز تعطیل هم ندارد. هاشمی به دزفول رفت تا از پروژه‌های بیمارستانی این شهر دیدن کند. روز سه‌شنبه عکسی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که هاشمی را در صف ورود به هواپیما نشان می‌داد. گفته می‌شد که او به صورت عادی و مثل سایر مسافرین سوار هواپیما شده بود. به گزارش ایسنا، هاشمی در مورد کمبود تخت‌های بیمارستانی در شهر دزفول گفته بود: «با وجود خدمات ارزنده ادوار گذشته، اما در شهر دزفول با جمعیت 200هزار نفر حداقل به 700تخت بیمارستانی جدید نیاز است.»

هاشمی از بیمه کردن 10میلیون نفر فاقد پوشش بیمه در کشور، کاهش پرداختی از جیب مردم از 37درصد به 6درصد در مناطق شهری و 3درصد در مناطق روستایی، ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها و تامین تجهیزات و آزمایش‌ها در درون بیمارستان‌ها، ترویج زایمان طبیعی رایگان، ماندگاری پزشکان در ساعات تعطیلی، افزایش متخصصان در سراسر کشور، احداث 2000خانه بهداشت، تامین مکمل‌ها، ویتامین‌ها و واکسن‌ها، و استقرار پزشکان عمومی در تمام شهرهای کمتر از 20هزار نفر کشور به عنوان بخشی از اقدامات وزارت بهداشت یاد کرد.» ایرنا هم گزارشی داشت از بازدید وزیر بهداشت از بیمارستانی در شهر شوش. هاشمی امکانات و زیرساخت‌های موجود در بخش بهداشت و درمان را در کشور کافی ندانست و گفت: «با وجود امکانات کم نباید به مردم وعده دروغ داد.» آقای وزیر در حاشیه بازدید از بیمارستان نظام‌مافی شوش گفت: «با وجود اینکه کادر درمانی و متخصص خوبی داریم اما زیرساخت‌های مناسب در بخش مراکز درمانی و بیمارستانی کشور وجود ندارد.» وی با بیان اینکه اعتبارات معمولا صرف طرح‌های با پیشرفت بالای 80درصد می‌شود، گفت: «اگر بخواهیم نظام خدمات درمانی متحول شود دولت و مجلس باید توجه ویژه‌یی به این بخش داشته باشند.» وی با بیان ایکه مردم حاضرند یارانه خود را صرف سلامت کنند افزود: «دولت یازدهم در بخش بهداشت و درمان خدمات شایسته‌یی ارائه کرده است.» وی منطقه‌یی کردن خدمات درمانی بیمه‌ها را از برنامه‌های این وزارتخانه برشمرد و گفت: «با تعیین یک سود منطقی و معقول برای شرکت‌های بیمه درمانی تلاش می‌شود تا خدمات بیمه درمانی پایدار و منطقی شود. وزیر بهداشت از اقدامات خیرخواهانه مردم در حوزه سلامت نیز تجلیل کرد و اظهارکرد: «از اینکه مردم، خود برای احداث بیمارستان پیش‌قدم می‌شوند جای تقدیر و تشکر بسیار دارد.» وی کمبود تخت بیمارستانی را در کشور بیش از 80هزار تخت عنوان کرد و گفت: «این مشکل قابل حل است اما این اقدام نیاز به یک تصمیم بزرگ دارد که امیدواریم مسوولان با گذشت بیش از 36سال از انقلاب اسلامی در این عرصه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را

یاری کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر