تکمیل پروژه مسکن مهر تا پایان سال آینده

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۲

برای خاتمه دادن به اختلاف وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو برای تامین زیرساخت‌های پروژه مسکن مهر مقرر شد، وزارت راه و شهرسازی اقدام به فروش زمین‌های خود برای تکمیل این پروژه کند که مورد استقبال وزارت نیرو نیز قرار گرفت. این در حالی است که طی دوهفته گذشته برای تامین بخشی از کمبود اعتبارات پروژه مذکور، محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور از تخصیص بیش از 1800میلیارد تومان برای آماده‌سازی زیربنای پروژه‌های مسکن مهر از منابع دولت خبر داد. در پی توافق و ارایه تسهیلات جدید در این پروژه، وزیر راه و شهرسازی در نشستی با حضور رییس و نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس در سالن اجتماعات شرکت عمران پردیس، بازدیدی از روند پروژه مسکن مهر داشت.

عباس آخوندی در حاشیه این نشست خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی تمام توان خود را به کار می‌گیرد تا بخش اعظمی از مسکن مهر را در سال 93 و باقی را در سال 94 به اتمام برساند.

وی با بیان اینکه پروژه‌های مسکن مهر پیشرفت خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: مسکن مهر در کشور به 82درصد پیشرفت رسیده و در حال حاضر 144 هزار واحد مسکن مهر آماده واگذاری است. وی گفت: بر اساس گزارش‌های کلی مسکن مهر، یک‌میلیون و 593 هزار واحد مسکن مهر در کل کشور در مرحله نازک‌کاری است. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با توجه به بزرگی این پروژه، هر یک‌درصد پیشرفت از دو میلیون واحد مسکونی، 20 هزار واحد مسکونی خواهد شد که این موضوع بازی با ارقام بزرگ است.

افزایش اعتبارات از طریق آورده‌های مردمی

همچنین آخوندی با اشاره به هماهنگی بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی برای کوتاه کردن فرایند اداری صدور دفترچه اقساط برای متقاضیان مسکن مهر، اضافه کرد: هر یک از واحد‌های مسکن مهر قراردادی دارد و باید استعلام از ثبت اسناد برای صدور دفترچه اقساط برای هر واحد انجام شود و با توجه به پروسه اداری و عملیاتی بانک وقت زیادی را می‌برد که با هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک مسکن، این امور اداری با سرعت بالایی انجام می‌شود. وی با بیان اینکه در تیرماه رکورد فروش اقساطی را شکستیم، افزود: طی یک ماه، درباره حدود 42هزار واحد مسکن مهر، فروش اقساطی به اتمام رسیده و امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند؛ در سال‌های گذشته 18 تا 20هزار قرارداد وجود داشته که در تیر ماه به 42هزار فقره رسیده و اکنون به دنبال افزایش این آمار هستیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با افزایش این آمار می‌توانیم هر چه زودتر دفترچه‌های فروش اقساطی را به مردم بدهیم و حس تملک به مردم دست دهد؛ همچنین از محل بازگشت آن برای اتمام عملیات پروژه‌ها تامین اعتبار کنیم.

جذب سرمایه خصوصی برای مسکن مهر پردیس

همچنین آخوندی درخصوص بسته‌های پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه‌گذار در شهرهای جدید گفت: برای تکمیل سرمایه‌گذاری‌ها در امور رفاهی مسکن مهر پردیس در نمایشگاه‌ اخیر صنعت ساختمان خدماتی ارایه کردیم. امیدواریم برای سرمایه‌گذاری از طریق امکانات و تامین مالی بین‌المللی یا بخش خصوصی اعتبار تامین کنیم و این طرح در سمینار جذب سرمایه عرضه شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید یک هزار و 500 میلیارد تومان در شهر پردیس هزینه شده است، تصریح کرد: روزانه 5 میلیارد تومان در شهر جدید پردیس هزینه می‌شود و این پروژه از عظیم‌ترین پروژه‌های موجود در کشور است. وزیر راه و شهرسازی در خصوص مترو تهران- پردیس اظهار داشت: خوشبختانه پردیس آزادراه دارد و دسترسی پردیس به تهران بسیار خوب است؛ اما برای پروژه مترو پردیس نیز فکر کردیم و این موضوع یکی از پروژه‌هایی بود که برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد شد.

برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای مسکن مهر

همچنین قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درخصوص وضعیت مسکن مهر گفت: 660 هزار واحد مسکن مهر در کشور فاقد آب هستند، 675 هزار واحد برق ندارند و 715 هزار واحد نیز گازکشی نشده‎اند و تمام آنها مشکل دفع فاضلاب دارند.

احمد اصغری‌مهرآبادی اظهارکرد: درکشور قرارداد دو میلیون و 320 هزار واحد مسکن مهر منعقد شده که تاکنون یک میلیون و 600 هزار واحد نازک‎کاری آن به اتمام رسیده است.

اصغری‌مهرآبادی ادامه داد: میزان تسهیلات پرداخت شده برای مسکن مهر 45 هزار میلیارد تومان بوده که تصویب شده 60 هزار میلیارد تومان پرداخت شود و دولت در حال حاضر با 50 هزار میلیارد تومان آن موافقت کرده است. وی گفت: تا 6 ماهه اول سال جاری هزار میلیارد تومان جهت تکمیل پروژه‎هایی که آماده تحویل و اسکان هستند با اولویت‎بندی اختصاص داده شده که با معرفی وزارت راه و شهرسازی اعلام می‎شود که هر پروژه به چه چیزی احتیاج دارد و در مورد آنها تصمیم‎گیری‎ نهایی صورت می‎گیرد. اصغری‌مهرآبادی اظهارکرد: یکشنبه هفته آینده در جلسه‎ای که با وزیر نیرو داریم در مورد نحوه اقدام درباره این پروژه‎ها تصمیم‎گیری خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر