دلار و یورو در سال سرنوشت

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۷۴

گروه جهان

ارزهای جهانی فراز و نشیب‌های بسیاری دارند؛ به ‌ویژه پس از تصمیم‌هایی که بانک‌های مرکزی می‌گیرند، تصمیماتی که بر معاملات جهانی ارز تاثیر قابل توجهی دارد. در زمانی که «دلار» همچنان به درخشش و افزایش ارزشش ادامه می‌دهد، «یورو» درحال از دست دادن ارزش خود است. «یوآن» با وجود تمام رویدادهایی که در بازارهای چین به وقوع پیوسته همچنان ارزشش را حفظ کرده و سعی دارد وارد سبد ارزهای جهانی شود. «پوند استرلینگ» گرچه تحت فشار است اما اخیرا با توجه به سیاست افزایش نرخ بهره بانک مرکزی انگلستان، ارزش آن حفظ شد. «ین» ژاپن، «دلار» استرالیا و نیوزیلند همچنان تحت فشارند که علت آن تحولاتی است که در بازارهای جهانی طلا، نفت و نقره روی داده است.

به گزارش یورونیوز، پس از تصمیمات تاثیرگذاری که بانک‌های مرکزی در سال 2015میلادی گرفتند، امسال سالی به یاد ماندنی خواهد بود. به‌ ویژه پس از آنکه بانک مرکزی سوییس اعلام کرد سازوکارهای حمایتی از «فرانک» واحد پولی این کشور در برابر یورو که برای ایجاد تعادل بین این دو واحد پولی وجود داشت را متوقف خواهد کرد. این موضوع باعث شد دیگر بانک‌های مرکزی نیز یکی پس از دیگری سیاست‌گذاری‌های مشابهی را اتخاذ کنند. در این میان دلار امریکا حتی با وجود این واقعیت که اخیرا ارزش آن کمی افت پیدا کرده همچنان سرگروه ارزها باقی مانده و امید می‌رود با افزایش نرخ بهره توسط بانک فدرال همچنان بر ارزش آن افزوده شود. قوی‌ترین ارزی که به نظر می‌رسد از هم‌اکنون تا پایان سال جاری میلادی همچنان بر ارزشش افزوده شود «پوند استرلینگ» است. با توجه به شواهدی که در باره افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلستان در سال آینده وجود دارد، سرمایه‌گذاران پیش از موعد وارد عمل شده‌اند. درست مانند آنچه در این سال برای دلار امریکا اتفاق افتاد و منجر شد معامله‌گران با توجه به افزایش نرخ بهره به خرید دلار امریکا روی آورند.


دلار، کاپیتان تیم ارزها

در سال ۲۰۱۵میلادی شاخص دلار امریکا پس از تصمیمات بانک مرکزی این کشور در زمینه افزایش نرخ بهره افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۳میلادی تاکنون رسید. در این زمینه فدرال رزرو (بانک مرکزی امریکا) دو وظیفه اصلی دارد. یکی اینکه به ‌دنبال برقراری اشتغال کامل در کشور است و از طرف دیگر نرخ تورم را باید مدیریت کند. هدف دوم فدرال رزرو، یعنی مدیریت تورم همان مهار نرخ تورم تعبیر می‌شود که در حقیقت این مسوولیت فدرال ‌رزرو از دو راه صورت می‌گیرد. ایستادگی در برابر روند افزایش تورم تنها چاره کار نیست بلکه کاهش بیش از حد تورم نیز می‌تواند در مقاطعی بحران‌آفرین شود. این موضوع علاوه بر ایجاد مانع در تعدیل سریع قیمت‌ها فرار از تله نقدینگی را سخت‌تر می‌کند. به گزارش هفته‌نامه ویک، یارد برنشتین، اقتصاددان ارشد در موسسه سیاست‌گذارى اقتصادى امریکا در نامه‌یی خطاب به جانِت یلن، رییس فدرال‌رزرو به این نکته اشاره کرده که این نهاد به مدت سه سال مستمر نتوانسته به اهداف تورمی خود دست یابد که این مساله با گذشت زمان رو به وخامت است. این درحالی است که انتظار می‌رود فدرال‌رزرو درنهایت در ماه سپتامبر به افزایش نرخ بهره اقدام کند و با این اقدام خود موفق به افزایش نرخ تورم شود. با این حال شاخص دلار از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 11.7درصد رشد داشته است. دلار امریکا در برابر ارزهای اصلی هم افزایش قابل توجهی داشته البته به استثنای فرانک سوییس که دلیل آن نیز سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی سویس در ابتدای سال جاری بوده است.


یورو، بیمار اروپا

ارزش یورو در نوسان است و نرخ برابری یورو در مقابل دلار امریکا به دلیل برنامه تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا کاهش یافته است. در همین زمینه یک روزنامه لهستانی با استناد به تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی اروپا نوشت استفاده از واحد پول اروپایی «یورو» سطح معیشتی مردم را در منطقه یورو بهبود نبخشیده و فاصله کشورهای ثروتمند و فقیر را کاهش نداده است.

به نوشته روزنامه ژچپوزپولیتا، مبتکران واحد پول مشترک اروپا که از سال 1999 در 11کشور عضو اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گرفت، امیدوار بودند این کار به برابر کردن سطوح زندگی در کشورهای منطقه یورو کمک کند. در واقع سطح زندگی در کشورهایی که در سال 2004 و 2007 به منطقه یورو پیوستند به ‌ویژه استونی، لتونی، لیتوانی و اسلواکی افزایش یافت با این حال نویسندگان گزارش خاطرنشان می‌کنند، استفاده از واحد پولی مشترک اروپا نبوده که باعث ترقی این کشورها شده بلکه پیوستن آنها به اتحادیه اروپا علت آن بوده است. اوضاع در کشورهای جنوب اروپا که به واحد پولی مشترک اروپا پیوسته‌اند، بهبود پیدا نکرده است. فقیرترین این کشورها یا در همان سطح 17سال پیش مانده‌اند مانند «اسپانیا» و «پرتغال» و حتی کشوری مثل میونانن به سطح پایین‌تر سقوط کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، تحلیلگران بانک مرکزی اروپا سه عامل را علت شکست استفاده از واحد پولی مشترک در اروپا برمی‌شمرند. یکی «دستگاه دولتی» مبتنی بر این امر که اقتصاد در کشورهایی توسعه پیدا می‌کند که دستگاه اداری کارآمدی دارند. کشورهای فقیر یا فقیر شده منطقه یورو جایگاه‌های پایین‌تری در طبقه‌بندی بانک جهانی در مورد کیفیت مدیریت دارند. به عقیده نویسنده گزارش روزنامه ژچپوزپولیتا پول‌هایی که به کشورهای فقیر منطقه یورو سرازیر شد به درستی مورد استفاده قرار نگرفت و به همین علت باعث پیشرفت اقتصادی نشد. علت دوم مبتنی بر «قوت» بازار کار است. تنظیم این بازار رقابت را در بسیاری از زمینه‌ها تضعیف می‌کند و به نوبه خود به کاهش رشد اقتصادی و در نتیجه رفاه مردم منجر می‌شود.

علت سوم «پول ارزان» است. اگر اعتبارات ارزان در کشورهای فقیر ظاهر شد به این علت بود که نرخ بهره اسمی کاهش یافت درحالی که میزان تورم در این کشورها در مقایسه با کشورهای ثروتمند منطقه یورو مانند آلمان بالاتر بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر