بانک فرانسوی در انتظار روشن شدن تحقیقات نقض تحریم‌های ایران

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۷

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد بانک فرانسوی کردیت اگریکول احتمالا تا دو ماه آینده با مقامات امریکایی در پرونده تحقیقات مربوط به‌نقض تحریم‌های کشورهای متعدد از جمله ایران به‌توافق می‌رسد.

به گزارش ایسنا، به‌دنبال توافق کومرس بانک آلمان با مقامات امریکایی برای پرداخت 650میلیون دلار جریمه در ارتباط با تحقیقات مشابه، انتظار می‌رفت مذاکرات این بانک فرانسوی نیز به‌زودی به نتیجه برسد.

به گفته منابع آگاه، جریمه کردیت اگریکول نیز ممکن است مشابه جریمه کومرس بانک باشد.

ارزش سهام کردیت اگریکول به‌دنبال انتشار این خبر 0.7 درصد کاهش یافت و در معاملات پاریس به 11.99یورو رسید.

پس از اقدام مقامات امریکایی در صدور جریمه سنگین برای بانک فرانسوی بی‌ان پی پاریبا، بانک‌های غیرامریکایی برای اجتناب از این وضع همکاری با دادستان‌های امریکایی را افزایش داده‌اند. با وجود درخواست تخفیف مجازات از سوی عالی‌ترین مقامات دولت فرانسه، بی‌ان پی باید حدود 9میلیارد دلار پرداخت کند و محدودیت‌هایی را برای انجام برخی فعالیت‌ها بپذیرد. دادستان‌های امریکایی مدعی شده‌اند جریمه سنگین بی‌ان پی به‌دلیل عدم همکاری این بانک بوده است. حداقل سه بانک اروپایی دیگر شامل دویچه بانک، سوسیته جنرال و یونی کردیت نیز تحت تحقیقات مربوط به‌نقض تحریم‌های کشورهای مختلف قرار دارند. تحقیقات نقض تحریم‌های بانکی از سوی وزارت دادگستری، بانک مرکزی، دفتر دادستان منطقه منهتن و دپارتمان خدمات مالی نیویورک انجام می‌شود. دردسر کردیت اگریکول از سال 2007 و زمانی آغاز شد که وزارت دادگستری امریکا شروع به‌مجازات شرکت‌هایی کرد که بی‌اعتنا به‌تحریم‌های وضع شده، با کشورهای تحت تحریم از جمله ایران، سودان و کوبا همکاری می‌کردند. پس از شرکت‌های صادرکننده تجهیزات، مقامات امریکایی به‌سراغ بانک‌هایی رفتند که فاینانس تجارت با کشورهای تحت تحریم را تامین می‌کردند یا مبادلات مالی معاملات را انجام می‌دادند. از زمانی‌که اوباما در سال 2009 به ریاست‌جمهوری امریکا رسید حداقل 22 بانک به‌جرم همکاری با کشورهای تحت تحریم جریمه شده‌اند و این جریمه سیر صعودی پیدا کرده است.

استاندارد چارترد در سال 2012 مجبور شد 667میلیون دلار برای نقض تحریم‌ها بپردازد و در همان سال بانک انگلیسی اچ اس بی‌سی موافقت کرد 1.9میلیارد دلار برای پایان دادن به‌تحقیقات نقض تحریم‌ها بپردازد اما جریمه بانک‌های متخلف در پرونده بی‌ان پی با صدور جریمه 9میلیارد دلاری به‌اوج رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر