تغییر جزیی در طرح جامع مسکن

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۶۱

گروه مسکن و شهرسازی

با اتمام فرصت یک‌ماهه وزارت راه‌وشهرسازی برای اعلام‌ نظر کارشناسان و فعالان حوزه مسکن درباره طرح جامع مسکن، فردین یزدانی، مدیرعلمی این طرح از اعمال تغییرات جزیی در این طرح خبر داد.

یزدانی گفت: طرح جامع مسکن تغییرات مهم و خاصی نداشته و تغییرات درحد جزییات بوده است. یکی از این تغییرات، افزایش میزان وام ودیعه مسکن متقاضیان دریافت وام بهسازی بافت ناکارآمد بوده است ضمن اینکه چند تغییر دیگر در این سطح نیز در طرح جامع رخ داده است. براساس این طرح 10ساله که تا سال1405 تدوین شده باید شاخص دسترسی به مسکن (زمان انتظار یک خانوار متوسط درکشور را برای صاحبخانه شدن) از 12سال به 8سال کاهش یابد. نخستین سند جامع مسکن در سال84 تدوین شد این طرح که نقشه راهی منسجم و به هم پیوسته برای ارتقای وضعیت مسکن در کلیه ابعاد بود، برای حل چالش‌های اصلی حوزه مسکن طراحی شد، این چالش‌ها عبارتند از: دشواری تامین مسکن‌بری خانوارهای کم‌درآمد، روند رو به گسترش مساحت محدوده‌های نابسامان شهری، ناکارآمدی نظام مدیریت شهری و... که با روی کارآمدن دولت نهم و دهم، سیاست‌های بخش مسکن محدود به اجرای طرح مسکن مهر شد و طرح جامع مسکن به دست فراموشی سپرده شد اما با روی کارآمدن دولت یازدهم کارشناسانی که پیش از این نگارش و تدوین طرح جامع مسکن را برعهده داشتند، با آماده کردن سند این طرح، طرح جامع را به ‌صورت رسمی منتشر کردند.

براساس طرح جدید، متقاضیان مسکن به سه دسته تقسیم می‌شوند که همه این گروه‌ها برای تهیه مسکن نیاز به حمایت دولت ندارند: مسکن اجتماعی برای حدود 16درصد از متقاضیان مسکن درنظر گرفته شده است، این گروه قادر به خرید مسکن از طریق به پس‌انداز نیستند و دولت باید به این 16درصد از طریق واگذاری زمین و منابع کمک کند.

گروه دوم که هدف اصلی درطرح جامع مسکن هستند، طبقه متوسط به پایین است، این گروه قادر به پس‌انداز بوده ضمن اینکه برای خرید مسکن نیاز به حمایت دولت نیز دارند و آخرین گروه در طبقه‌بندی مسکن اجتماعی، مسکن آزاد است، این گروه به دنبال ارتقای مسکن خود بوده و در این حوزه نیاز به دخالت دولت نیست.

درحال حاضر و پس از اعمال‌نظر کارشناسان حوزه مسکن نهایی شده است و براساس برنامه قرار است اجرایی شود البته با اجرایی شدن این طرح، راه برای اعمال تغییرات بسته نمی‌شود بلکه به گفته مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی طرح جامع مسکن یک طرح شناور است و درشرایط مختلف سیاسی اقتصادی کشور بخش‌هایی از آن مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر در اجرای طرح جامع مسکن دبیرخانه پیگیری طرح جامع پیش‌بینی شده تا با پایش شرایط اقتصادی و سیاسی کشور این طرح به‌روزرسانی شود.


افزایش وام بهسازی بافت ناکارآمد

مدیر مطالعات علمی طرح جامع مسکن درباره زمان اجرایی شدن طرح جامع مسکن نیز گفت: وزارت راه‌وشهرسازی مصمم است تمامی برنامه‌های ارائه شده در این طرح را پیگیری و اجرایی کند بنابراین اجرای این طرح زمان خاصی ندارد و به محض قطعی شدن برنامه‌ها و محورهای مذکور در این طرح، عملیاتی شدن آنها نیز در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار می‌گیرد، حتی برخی برنامه‌ها مانند مسکن اقشار کم‌درآمد و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری درحال اجرا هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، یزدانی درباره صندوق تضمین تسهیلات مسکن که در طرح جامع روی آن تاکید شده است، افزود: تاسیس این صندوق نیاز به مصوبه مجلس دارد و باید ابتدا در هیات دولت تصویب شده سپس به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون مربوط ارجاع شود که در صورت تصویب، در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار می‌گیرد. این پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن با بیان اینکه احتمالا این لایحه در دولت نهم بررسی نشود، یادآور شد: برنامه‌یی برای بازپرداخت اقساط خرید مسکن مردم ازسوی صندوق تضمین تسهیلات وجود ندارد بلکه این وظیفه بانک است که هنگام اعطای تسهیلات، تضمین محکم از متقاضیان دریافت وام مسکن بگیرد تا بازپرداخت اقساط وام‌های اعطایی مسکن متوقف نشود.

به گفته یزدانی، پیش‌نیاز ایجاد صندوق تضمین تسهیلات مسکن، تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌یی است و این صندوق باید برای اجرای برنامه‌های پایدار دولت در بخش مسکن مورد استفاده قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر