دریافت مالیات بر ارزش افزوده در پیتزا و اغذیه‌‌فروشی‌ها به‌زودی

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۶

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی، گفت: رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌یی و پیتزافروشی‌ها به‌زودی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده فراخوان می‌شوند. علیرضا طاری‌بخش، درباره مشمول شدن فست‌فودها در نظام مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: قرار است به‌زودی گروه‌های جدید در فعالیت‌های همگن فراخوان شوند و این حلقه را تکمیل کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص وضعیت فرار مالیاتی در بخش مالیات بر ارزش افزوده با تاکید بر اینکه فرار مالیاتی در تمام کشورها وجود دارد اما میزان ضعف یا شدت آن متفاوت است، اظهار داشت: برهمین اساس مدعی نیستیم در ایران فرار مالیاتی وجود ندارد.

طاری‌بخش تصریح کرد: اما باتوجه به اینکه سالانه حدود 100درصد از مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی شده در بودجه محقق می‌شود می‌توان گفت که فرار مالیاتی در این بخش به حداقل رسیده است.

وی ادامه داد: با این وجود مدعی نیستیم که فرار مالیاتی در ارزش افزوده وجود ندارد زیرا برخی اصناف مشمول تاکنون نسبت به ثبت‌نام اقدام نکرده‌اند یا اینکه برخی دیگر مالیات را ابراز نمی‌کنند و سازمان امور مالیاتی مجبور می‌شود سراغ آنها برود تا پس از حسابرسی مالیات، حقوق حقه دولت را مطالبه و وصول کند. معاون مالیات بر ارزش افزوده با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مودیانی که از قانون تمکین نکنند جرایمی را درنظر گرفته است، اظهار داشت: مودیان مشمولی که نسبت به تسلیم اظهارنامه، ثبت‌نام، ارایه اسناد و مدارک و صورتحساب و سایر تکالیف مقرر اقدام نکنند، براساس قانون جریمه می‌شوند.

وی از تحقق 95درصد درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون بودجه طی 6 ماهه ابتدای سال خبر داد و تصریح کرد: این میزان نسبت به سال گذشته حدود 80درصد افزایش داشته که بخشی از آن ناشی از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 است. طاری‌بخش گفت: پیش‌بینی بودجه از درآمد مالیات بر ارزش افزوده برای سال جاری 23هزار میلیارد تومان بوده که البته عوارض وصولی نیز به آن افزوده می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد که باتوجه به وضعیت دریافت مالیات و عوارض در سال جاری میزان درآمد مالیات بر ارزش افزوده معادل مالیات‌های مستقیم باشد.

طاری‌بخش بااشاره به ماده 121 برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: براساس این ماده باید تعدادی از اصناف فراخوان شوند که بر همین اساس این گروه از ابتدای سال 94 ملزم به نصب و استفاده از صندوق فروش می‌شوند. مشمولانی هم که قانون را رعایت نکنند علاوه بر اینکه شامل هزینه نصب نرم‌افزار و سخت‌افزار صندوق قابل کسر از درآمد مشمول آنان نیست از معافیت پایه مالیات‌های مستقیم که در سال جاری 120میلیون ریال است محروم می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر