انجماد قیمت مسکن در فصل اول94

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۵۹

گروه مسکن و شهرسازی

تازه‌ترین گزارش‌ها از بازار مسکن که در هفته جاری ازسوی سه نهاد رسمی منتشر شد، حاکی از انجماد قیمت مسکن در فصل اول سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل است. انجمادی که در تیرماه نیز مشاهد شد و از تداوم رکود در بازار مسکن حکایت می‌کند و بر این تحلیل صحه می‌گذارد که ثبات قیمتی در ماه‌های آتی نیز در بازار مسکن تجربه خواهد شد. این همه درحالی است که آمارهای ارائه شده ازسوی مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در عین حال که روند قیمتی مشترکی را به نمایش می‌گذارند، اما متفاوت از هم هستند.

تازه‌ترین گزارش از بازار مسکن که رسمی‌ترین گزارش نیز به‌شمار می‌رود، دیروز ازسوی مرکز آمار ایران منتشر شد. مرکز آمار ایران دیروز اعلام کرد: متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین ساختمان‌های مسکونی در تهران ۴میلیون و ۴۸۴هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل 1/0درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل فاقد هرگونه تغییر قابل‌ملاحظه‌یی است.

در همین حال، گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن که از اطلاعات جدید سامانه رهگیری معاملات ملک استخراج و چند روز پیش منتشر شد، حاکی است: حجـم معاملات واحدهای مسکونی در سطح شهر تهران، در فصل بهار1394 نسبت بـه زمسـتان سال گذشته، 1/19درصد کاهش داشته است. مقدار عددی این شاخص بـا کـاهش 5/22درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل به رقم34696 رسیده است. از دیگر سو متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران در سـه ماهـه نخسـت سال1394 به 655/40میلیون ریال رسیده که نسبت به سه ماهه پایانی سال گذشـته 2درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل نیز با 9/0درصد کـاهش همـراه بـوده است.

ازسوی دیگر، گزارش ماهانه بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران حاکی است، در تیرماه سال۱۳۹۴ حجم معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در چهار ماهه اول سال‌جاری، با کاهش 8/25درصدی همراه شده است. براساس گزارش بانک مرکزی، بررسی تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه سال۱۳۹۴ نشان می‌دهد، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران با 1/3درصد کاهش نسبت به تیرماه سال قبل به ۳۸میلیون و ۶۰۰هزار ریال رسید. همچنین حجم معاملات واحدهای مسکونی در تیرماه سال1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل 5/16درصد کاهش یافت. بانک مرکزی همچنین در گزارش خود اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد بخشی از کاهش حجم معاملات مسکن به‌ویژه در دو ماهه اول سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ناشی از نگرانی خریداران در مقطع زمانی سال گذشته نسبت به تبعات اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و به‌تبع آن، افزایش قابل ملاحظه معاملات در آن دوره قابل ارزیابی است. باوجود این، تداوم این روند در ماه‌های اخیر (صرف‌نظر از برخی عوامل مقطعی) موید آن است که متاثر از فضای حاکم بر اقتصاد کلان، انتظارات متقاضیان خرید در بازار معاملات مسکن نیز بر تداوم ثبات قیمت مسکن در ماه‌های آتی دلالت داشته و همین امر تا حدودی بر روند معاملات در مقطع کنونی اثرگذار بوده است.

متوسط قیمت فروش املاک کلنگی

براساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله‌ شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۴۴.۸۴هزار ریال بوده که نسبت به فصل قبل ۰.۱درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل فاقد هرگونه تغییر قابل‌ملاحظه‌یی است.

همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ۳۵.۸درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۱.۲درصد، کاهش داشته است.

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله ‌شده حدود ۸۹۰۴۴هزار ریال در منطقه۳ و کمترین آن حدود ۱۴۱۰۳هزار ریال در منطقه۲۰ بوده است. تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در معاملات انجام‌ شده بین حداقل ۱۰۰۰۰هزار ریال در منطقه۲۰ و حداکثر ۲۵۰۰۰۰هزار ریال در منطقه یک بوده است.

همچنین از کل معاملات انجام‌ شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران منطقه۲ با ۸.۲درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه۲۱ با ۱.۰درصد، دارای کمترین سهم هستند.

متوسط قیمت فروش واحدهای مسکونی

براساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله ‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۴۰۴۸۸هزار ریال بوده که نسبت به فصل قبل ۲.۰درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳.۳درصد، افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ۲۳.۳درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۰.۴درصد کاهش داشته است. در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌ شده حدود ۸۴۷۸۱هزار ریال در منطقه یک و کمترین آن حدود ۲۰۳۱۴هزار ریال در منطقه۱۸ بوده است. تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل ۶۶۶۰هزار ریال در منطقه۱۲ و حداکثر ۲۴۰۷۷۱هزار ریال در منطقه۲ بوده است.

همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، منطقه ۵ با ۱۱.۵درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه ۲۲ با ۰.۹درصد، دارای کمترین سهم است.


متوسط مبلغ ماهانه اجاره‌‌بها

گزارش مرکز آمار ایران همچنین حاکی است: متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه 3درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۹۴۲۱۴ریال بوده که نسبت به فصل قبل ۷.۳درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۴.۴درصد، افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ۸.۴درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴.۲درصد، کاهش داشته است. در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه 3درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده، ۳۲۴۴۰۷ریال در منطقه یک و کمترین آن ۱۰۰۰۱۲ریال در منطقه۱۹ بوده است. تغییرات مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه 3درصد ودیعه پرداختی برای هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل ۲۲۷۲۷ریال در منطقه۲۰ و حداکثر ۹۲۵۰۰۰ریال در منطقه۲ بوده است. همچنین از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، منطقه۵ با ۱۴.۲درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه۲۲ با ۱.۳درصد، دارای کمترین سهم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر