یک‌هفته با تعادل

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۵۳

«تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی غیرقابل پیش‌بینی شده‌اند!»، «زمزمه تهاتر با روسیه همزمان با نیاز صنعت به نقدینگی»، «پتروشیمی عصای جادو ندارد!» و «صادرات پتروشیمی به اندازه نفت، 10 سال بعد» عنوان گزارش‌های اصلی روزنامه تعادل در هفته‌یی که گذشت را تشکیل دادند. در ادامه بخش کوتاهی از هر یک از گزارش‌ها آمده است.

یک‌شنبه 11مرداد: تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی غیرقابل پیش‌بینی شده‌اند!؛ لیست جدید قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز دوشنبه 5مرداد توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد. در لیست منتشرشده از سوی این دفتر، باز هم شاهد سیر نزولی قیمت‌ها بودیم به‌طوری‌که تمام گریدها از یک‌ونیم تا حدود 9درصد کاهش داشتند. این کاهش قیمت‌ها که در2ماه اخیر به یک روند ثابت تبدیل شده است در دور جدید نیز پیش‌بینی می‌شد اما کمتر کسی تصور می‌کرد سیر نزولی قیمت‌ها تا این حد باشد.

دوشنبه 12مرداد: زمزمه تهاتر با روسیه همزمان با نیاز صنعت به نقدینگی؛ شاید عجیب به نظر برسد؛ اینکه شما وارد ساختمان یک شرکت عظیم بشوید؛ به سطوح بالا مانند مدیرعامل دسترسی پیدا کنید و از همان نگهبانی گرفته تا دفتر مدیرعامل، هیچ‌یک ندانند دقیقا چه وظایف و ماموریت‌ها و اهدافی را پیش رو دارند. اما در ایران همه‌چیز می‌تواند در کنار عجیب بودن به روتین و معمولی تبدیل شود. واگذاری غیر اصولی مجتمع‌های پتروشیمی به بخش خصوصی اما چنین بلایی را بر سر شرکت ملی صنایع پتروشیمی آورد. حالا بعد از گذشت 5سال از آن روزها، هنوز بحث ماموریت‌های جدید NPC داغ بوده و به نتیجه قابل توجهی نرسیده است. تازه‌ترین خبر منتشر شده از سوی روابط‌عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان می‌دهد که مدیران این شرکت در حال استمدادجویی از استراتژیست‌هایی هستند که در زمینه پیشرفت صنایع پتروشیمی کشورهای شرق آسیا تحقیقاتی داشته‌اند.

سه‌شنبه 13مرداد: پتروشیمی عصای جادو ندارد! حکایت مکان‌یابی برای احداث واحدهای پتروشیمی از آن دست حکایت‌هایی است که با تقریب اندکی مختص کشور خودمان است. در اوایل مردادماه خبری مبنی بر احداث واحد پتروشیمی در کرمان به عنوان نخستین پتروشیمی شرق کشور اعلام شد. علیرضا رزم‌حسینی، نماینده عالی دولت در استان کرمان با اعلام این خبر شگفتی کارشناسان عرصه پتروشیمی را بر انگیخت. وی بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی استان کرمان در جهت خلق ثروت را توجیه ساخت مجتمع پتروشیمی در استان دانست. اما سوال اینجاست که استان کرمان از چه ظرفیتی برای احداث مجتمع‌های پتروشیمی برخوردار است؟!

چهارشنبه 14مرداد: صادرات پتروشیمی به اندازه نفت، 10سال بعد؛ فاصله گرفتن از «خام فروشی» نفت. این یک رویای بسیار قدیمی ایرانی است. وقتی به متون نگاشته شده توسط تاریخ‌نگاران در دوران ابتدایی کشف نفت خام و دوران نخست‌وزیر مصدق نگاه می‌کنیم؛ همواره آرمان «عدم صادرات نفت خام» در ذهن پیشروان اقتصاد ایران وجود داشته است. اما با گذشت بیش از یک قرن این رویا نتوانست چندان رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد. «پتروشیمی» اما در سال‌های اخیر یکی از کورسوهای امید دور شدن از فروش نفت خام و همچنین گاز بوده است. ارزش افزوده نهفته در گنج پتروشیمی در سال‌های تحریم نیز به نسبت عصای دست اقتصاد ایران که کمرش شکسته شده بود، شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر