بورس کالا

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۵۱

معامله 75هزار تن شمش فولاد

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران دیروز شاهد معامله 75هزار و 400 تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان به قیمت 11هزار و 500ریال در هر کیلوگرم بود. گروه فولاد همچنین شاهد معامله 132 تن تیرآهن شرکت ذوب‌آهن اصفهان به قیمت 16هزار و 700 ریال است. مجتمع آلومینیوم هرمزگان (هرمزال) نیز 500 تن شمش هزارپوندی 99.75 را به قیمت 60هزار و 783 ریال به فروش رساند. دیگر کالای معامله شده در تالار محصولات صنعتی و معدنی در روز چهارشنبه، 300 تن انواع کک متالوژی شرکت کک‌سازی زرند بود. 780 تن شکرسفید کارخانه‌های قند نیشابور، تربت جام، فریمان و شیرین در تالار محصولات کشاورزی معامله شد. این گزارش همچنین حاکی است، در این روز و در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، 14هزار و 257 تن انواع قیر، 8هزار تن لوب‌کات، 6100 تن وکیوم باتوم، 210 تن گوگرد گرانوله و 30تن آرگون دادوستد شد. این تالار همچنین شاهد معامله بیش از 7هزار تن انواع مواد شیمیایی بود. گفتنی است، 2500 تن قیر 6070 شرکت صنعت قیر پارسیان انرژی نیز در این روز در تالار صادراتی به فروش رسید. براساس این گزارش، در مجموع بیش از 118هزار تن انواع کالا به ارزش حدود 1483میلیارد ریال در بورس کالای ایران معامله شد.


بورس کالا به چنددستگی قیمت‌ها پایان می‌دهد

معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران تکلیف عرضه‌کننده‌ها و خریداران را مشخص و از آشفتگی در بازار پتروشیمی جلوگیری می‌کند. مدیربخش پلاستیک شرکت پارسان پلیمر با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: براساس مصوبات دولت و مجلس، فروش محصولات پتروشیمی باید تنها در بورس کالای ایران انجام شود چراکه عرضه همزمان یک محصول در بورس و بازار آزاد، باعث دونرخی شدن بازار و رواج واسطه‌گری در معاملات پتروشیمی می‌شود. فرهاد احمدی در ادامه با اشاره به اینکه فروش خارج از بورس مجتمع‌های پتروشیمی با قیمت‌هایی ارزان‌تر سبب آشفتگی در بازار پتروشیمی می‌شود، تاکید کرد: شفافیت معاملات در بورس باعث می‌شود تا عرضه‌کننده‌ها و خریداران تکلیف خود را در مبادلات بدانند و دچار سردرگمی نشوند.

این کارشناس بازار پتروشیمی به کاهش مصرف در بازار پتروشیمی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد فروش اعتباری مجتمع‌های پتروشیمی بتواند بازار را حدود ۲۰درصد از رکود خارج کرده و به مصرف‌کنندگانی که عمدتا با نقدینگی‌های پایین روبه‌رو هستند کمک کند، اما در این بین برخی از مجتمع‌های پتروشیمی در خصوص چک‌ها و تضامین ارائه شده از سوی مصرف‌کنندگان دچار نگرانی هستند که ورود بورس کالا به این موضوع می‌تواند این نگرانی را رفع کند. مدیربخش پلاستیک شرکت پارسان پلیمر معتقد است؛ درحال حاضر یکی از مشکلات بزرگ بازار پتروشیمی، تامین مالی تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی است که اگر با بهبود روند اقتصادی بسترهای مناسب برای تامین مالی و ارائه تسهیلات به این بخش‌ها از طریق ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد و فروش اعتباری فراهم شود، شاهد رونقی بیشتری در اقتصاد خواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر