یک‌هفته با تعادل

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۳۵

«احتمال واقعی شدن قیمت‌ برق با جدی‌ترشدن واگذاری شرکت‌های توزیع برق بیشتر می‌شود»، «تخلف کارخانه‌های تولید ماسه در برداشت از چاه‌های آب»، «می‌خواهند آدرس زنجانی پاک شود»، «مسابقه طناب‌کشی میان توسعه و محیط‌زیست» و «سانتی‌مانتال» صفتی برای این روزهای نفت‌خام» عنوان گزارش‌های اصلی روزنامه «تعادل» در هفته‌یی که گذشت را تشکیل دادند. در ادامه بخش کوتاهی از هر یک از گزارش‌ها آمده است.

شنبه 10 مرداد: احتمال واقعی شدن قیمت‌ برق با جدی‌ترشدن واگذاری شرکت‌های توزیع برق بیشتر می‌شود؛ «واگذاری شرکت‌های توزیع برق». اظهارنظرهایی که طی روزهای گذشته از سمت میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی و غلامرضا خوش‌خلق معاون هماهنگی و توزیع شرکت توانیر بیان شده است، نشان می‌دهد، دولت یازدهم به این نتیجه رسیده است که گزینه‌یی به جز واگذاری این شرکت‌ها پیش‌رو ندارد. هرچند تناقض صحبت‌های مطرح شده ازسوی پوری‌حسینی و خوش‌خلق نشان می‌دهد، هنوز «اجماع» خاصی در این مورد صورت نگرفته است؛ چراکه درحالی که لحن اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی از «جدی بودن» واگذاری شرکت‌های توزیع حکایت دارند، معاون هماهنگی و توزیع شرکت توانیر، مساله را تنها به «تعیین ارزش دارایی‌» شرکت‌های توزیع تقلیل داده و به نوعی سعی کرده است، نشان دهد که ماجرا آنقدرها نیز جدی نیست.

یک‌شنبه 11 مرداد: تخلف کارخانه‌های تولید ماسه در برداشت از چاه‌های آب؛ اگر سروکارتان با ساخت‌وساز بوده باشد، حتما تاکنون نام «ماسه شسته» به گوشتان خورده است. اما احتمالا هرگز به این فکر نکرده‌اید که آبی که کارخانه‌ها به وسیله آن ماسه‌ها را می‌شویند از کجا تامین می‌شود؟ گزارش‌های رسیده به «تعادل» از این حکایت می‌کند که برخی از کارخانه‌های تولید شن و ماسه برای اینکه بتوانند محصول با مرغوبیت و هزینه بالاتری تولید کنند، با انداختن موتورهای دیزلی درون چاه‌های برداشت آب، بسیار بیشتر از اندازه‌یی که برای آن مجوز دریافت کرده، آب برداشت می‌کنند. حرکتی که به واسطه درتعارض بودن با پروانه این کارخانه‌ها طبق اظهارنظر مسوولان «تخلف» محسوب می‌شود.

دوشنبه 12 مرداد: می‌خواهند آدرس زنجانی پاک شود؛ وقتی حرف از تحریم و رفع تحریم به میان می‌آید، در ایران بیشترین نگاه‌ها به سمت نفت متمرکز می‌شود. در واقع یکی از جدی‌ترین و ملموس‌ترین آسیب‌های تحریم برای ایران که برای مردم عادی نیز قابل درک و تصور بوده است، کاهش درآمدهای نفتی بود. حالا همه منتظر هستند تا ببینند بشکه‌های نفتی بعد ازتحریم چگونه ناجی معیشت مردم خواهند شد؟ صنعت نفت در این دوران چه برنامه‌هایی خواهد داشت و سوال‌های بسیار زیاد دیگری از این دست. شاید به همین واسطه بود که بیژن زنگنه وزیر نفت شنبه‌شب در برنامه تلویزیونی نگاه حضور یافت. حضوری برای پاسخ به سوال‌های فراوان اذهان عمومی درباره وضعیت صنعت نفت بعد از تحریم.

سه‌شنبه 13 مرداد: مسابقه طناب‌کشی میان توسعه و محیط‌زیست؛ «تعادل» مفهوم گمشده‌یی میان محیط‌زیست و توسعه است. سال‌هاست که برنامه‌های توسعه ملی یکی‌یکی تدوین می‌شوند و به اجرا درمی‌آیند. اما ظاهرا یک جای کار می‌لنگد؛ هنوز برخی اقدامات توسعه‌یی نظیر «سدسازی» با واکنش مدافعان محیط‌زیست همراه می‌شود. این خود می‌تواندگواه این امر باشد که در ایران تعادلی میان برنامه‌ها و اقدامات توسعه‌یی و حفاظت از محیط زیست وجود ندارد.

چهارشنبه 14 مرداد: «سانتی‌مانتال» صفتی برای این روزهای نفت‌خام؛ بهای طلای سیاه که سالی سخت و دشوار را از ژوئن 2014 پشت سر گذاشته بود، خیال آرام گرفتن ندارد. بعد از توافق هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 نمودارهای شاخص بهای نفت‌خام‌های مختلف درجهان همگی به سمت نزول میل کرده‌اند. رد پای «برآوردهای احتمالی» از بازگشت نفت ایران در اغلب تحلیل‌هایی که در رسانه‌های مختلف بین‌المللی درحوزه نفت نوشته شده به چشم می‌خورد. شاید بتوان گفت هیچ زمانی مانند حالا چشم تمام جهان به چاه‌های نفت ایران دوخته نشده بود. وضعیتی که بازار نفت را از حالت منطقی بسیار به دور برده و آن را دچار وضعیتی که به تعبیر تحلیلگران «فرا احساساتی» نام دارد، کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر