تجارت‌خوانی

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۲۷

الکترونیکی شدن صدور پروانه‌های گمرکی

سایت گمرک مدیرکل گمرک خرمشهر گفت: صدور پروانه‌های گمرکی درگمرک خرمشهر الکترونیکی شد. عارف باوی با اعلام این مطلب افزود: پیرو دستور موکد، پیگیری‌ها و حمایت‌های مکرر دکتر کرباسیان ریاست کل گمرک ایران و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و نیز الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی و تحقق گمرک الکترونیک- در جدیدترین اقدام صدور پروانه یا برگ سبز کاغذی در سالن واردات گمرک خرمشهر متوقف شده و به جای آن- با پایان یافتن عملیات گمرکی در زمان ترخیص کالا، برای صاحب کالا برگه‌یی تحت عنوان پروانه الکترونیکی یا رسید کالا یا دستور ترخیص (Release Order) صادر می‌شود و پس از صدور پروانه الکترونیکی کد رهگیری برای صاحبان کالا ارسال می‌شود. وی افزود: با اجرایی شدن این رویه مهم- تحولی بی‌نظیر در انجام تشریفات گمرکی در رویه واردات قطعی صورت گرفته و تمامی این عملیات به صورت 100 درصد الکترونیکی شده و امکان استعلام و رسیدگی الکترونیکی اطلاعات پروانه‌های ترخیص گمرکی و تایید اصالت آنها به صورت لحظه‌یی و برخط (آنلاین) در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط کارشناسان امور گمرکی و نیز مراجع ذی‌ صلاح- از طریق سامانه فوق‌الذکر فراهم شده و از امکان جعل پروانه‌های کاغذی نیز جلوگیری به عمل آمده است. مدیرکل گمرک خرمشهر اضافه کرد: این اقدام هم‌ راستا با سیاست‌های سازمان جهانی گمرک در خصوص ساده‌سازی فرآیندهای گمرکی در کلیه رویه‌ها و حذف تشریفات زائد و به‌کارگیری فناوری‌های نوین اطلاعاتی و سامانه‌های هوشمند الکترونیکی و در راستای الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی صورت می‌گیرد. وی افزود: با حذف کاغذ از سالن ارزیابی گمرک تا درب خروج در جریان تشریفات گمرکی رویه واردات کالا- از این پس تمامی مراحل بررسی اسناد عملا به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.


امیدواری در توسعه روابط اقتصادی عراق و ایران

تسنیم سفیر جمهوری اسلامی عراق در ایران بااشاره به گسترش روابط اقتصادی عراق درکشورهای منطقه گفت: توسعه روابط اقتصادی عراق و ایران امیدوار‌کننده است. راجح صابر عبود الموسوی شامگاه سه‌شنبه در ضیافت شام‌کاری با استاندار مازندران در هتل جنگلی سالار دره ساری اظهار داشت: حدود دوهفته بنده به عنوان سفیر عراق در ایران شروع به کار کردم. وی افزود: روابط وسیعی در بین دوکشور وجود دارد و درحال توسعه و گسترش است. سفیر عراق در ایران، توافق هسته‌یی را مهم‌ترین رویداد برای کشور ایران دانست و گفت: توافق هسته‌یی هدیه‌یی برای بشریت بوده است. عبود الموسوی با بیان اینکه بخش خصوصی کشور عراق برای مراودات تجاری به ایران سفر خواهند کرد، تصریح کرد: هم‌اکنون صادرات مرغ، میوه و آبزیان از ایران به کشور عراق انجام می‌شود. سفیر عراق در ایران با بیان اینکه قصد داریم زمینه همکاری فنی، تحقیقاتی و ترویج کشاورزی را در بین دو کشور فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: آینده همکاری اقتصادی ایران و عراق امیدوار‌کننده است.


زیرساخت‌های فعلی مناطق آزاد غیررقابتی است

ایرنا مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران بر به‌کارگیری ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری- صنعتی به عنوان زمینه‌یی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی تاکید کرد. محمود بازاری در تشریح الزامات پس از توافق گفت: گرچه فضای ایجادشده پس از توافق وین آغاز گسست و فروپاشی دیوار تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان است، اما به نظر می‌رسد تا حضور رسمی شرکت‌های تجاری و سرمایه‌گذار خارجی به ویژه کشورهای صنعتی که علاقه‌مندی و عطش آنها برای دسترسی هرچه سریع‌تر به بازار ایران برکسی پوشیده نیست، نباید عجله کرد. وی افزود: لازم است این فرصت به سرمایه‌گذاران و تجار خارجی که به تازگی یا در بازگشت مجدد، قصد ورود به بازار ایران را دارند، داده شود تا با بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های متعدد تجاری و سرمایه‌گذاری، فرآیند حضور خود را آزمون کنند. به اعتقاد بازاری، مناطق آزاد تجاری- صنعتی ایران از این ظرفیت قانونی و موقعیت جغرافیایی برخوردارند که با ارائه مدل کوچکی از فضای ناب سرمایه‌گذاری ایران، شرکت‌های خارجی را درنقطه آغاز تعامل مجدد با بازار جذاب ایران به خود جلب کنند.


شروط توسعه مناطق آزاد در ایام پس از تحریم

ایسنا بعد از حصول توافق هسته‌یی، بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از مناطقی که می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق و سریع عمل کند، مناطق آزاد هستند. همچنین باتوجه به اینکه مناطق آزاد دارای مزیت‌های فراوانی است، باید از این امکانات بهره لازم را برد. عضو هیات‌رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر به زیرساخت‌ها در مناطق آزاد توجه شود، قطعا می‌تواند سرمایه‌گذاران را جذب کند که درنهایت بتوانیم درراستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام ‌برداریم. امیرعباس سلطانی با تاکید بر توجه به مناطق آزاد در دوران پس از تحریم گفت: متاسفانه در چند سال اخیر نه تنها به زیرساخت‌ها در مناطق آزاد توجه نشده بلکه به هیچ‌وجه سرمایه‌گذاری مطلوب هم صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه توجه به زیرساخت‌ها لازمه توسعه مناطق آزاد است، اظهار کرد: قطعا توجه به زیرساخت‌ها موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران برای مشارکت و حضور در ایران هجوم آورند و به‌تبع آن می‌توانیم شاهد تقویت و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشیم. نماینده بروجن در مجلس خاطرنشان کرد: اگر قبل از تحریم‌ها به بحث مناطق آزاد توجه می‌شد و اگر سرمایه‌گذاری‌ها قابل‌توجه انجام می‌شد باتوجه به حساسیتی که این مناطق دارند، هنگام تحریم تا این اندازه به اقتصاد کشور و مردم فشار نمی‌آمد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر