مشارکت 33درصدی مناطق آزاد در طرح‌های بخش خصوصی

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۲۵

مدیر سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: بخش خصوصی در طرح‌هایی مثل ایجاد صنایع یا خدمات بازرگانی سرمایه‌گذاری می‌کند و ما نیز در این طرح‌ها مشارکت می‌کنیم که نسبت این مشارکت 33 به 67 است؛ یعنی 33درصد از درآمد این پروژه‌ها و طرح‌ها به مناطق آزاد تعلق می‌گیرد.

فروزان زیادلو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کالاهای سرمایه‌یی که به مناطق آزاد وارد می‌شوند معاف از عوارض هستند، اظهار کرد: 15درصد از عوارض گمرکی کالاهای تجاری که از طریق مناطق آزاد وارد کشور می‌شود، یکی از عمده‌ترین منابع تامین درآمد مناطق آزاد است.

وی با بیان اینکه درآمد منابع آزاد پاسخگوی نیاز مناطق آزاد نیست، اظهار کرد: کالاهای تجاری که از طریق این مناطق وارد کشور می‌شوند تا سقف سه‌میلیارد دلار در سال مشمول 15درصدی هستند که عوارض آنها متعلق به مناطق آزاد است و ضروری است این میزان افزایش یابد تا درآمد مناطق آزاد نیز افزایش یابد.

زیادلو افزود: مناطق آزاد جزو دستگا‌ه‌های دولتی محسوب می‌شوند که ردیف مشخصی در بودجه عمومی دولت ندارند و در قانون تاسیس آنها، دولت اجازه داده که از محل‌های مشخص شده کسب درآمد کنند.

مدیر سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: فروش زمین و خدماتی که در این مناطق ارائه می‌شود یکی‌ دیگر از عمده‌ترین منابع تامین درآمد مناطق آزاد محسوب می‌شود که این منابع صرف پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در این مناطق می‌شود.

وی در عین حال بیان کرد: منابع و درآمدی که در مناطق آزاد داریم فقط حدود 15درصد از نیازهای ما را پاسخگو است و بارها در این زمینه پیشنهاداتی به دولت ارائه دادیم مبنی بر اینکه ردیف بودجه‌یی برای مناطق آزاد در بودجه عمومی دولت درنظر گرفته شود که هنوز به نتیجه نرسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر