دلیل اختلاف آماری در تجارت ایران و ترکیه

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۲۴

گروه بازرگانی

امضای قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه در ابتدای سال‌جاری میلادی باعث بحث‌های فراوانی درمحافل اقتصادی ایران شد. برخی از تولید‌کنندگان ازجمله صنایع نساجی و صنف پوشاک نسبت به برخی از اقلام تجارت ترجیحی ازجمله پوشاک گله‌مند بودند و خواستار تجدیدنظر در این امر شدند. اما همچنان برخی ناهماهنگی‌ها و اختلافات همچنان پا برجاست، حال باید دید در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

ولی‌الله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت در واکنش به برخی اظهارنظر‌ها پیرامون معایب این قرارداد به خصوص قراردادن پوشاک در اقلام تجارت ترجیحی می‌گوید: واردات رسمی پوشاک از طریق مبادی رسمی در سال تنها 6میلیون دلار است، اما در مقابل سالانه به‌طور متوسط دومیلیارد دلار حجم قاچاق پوشاک است.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بهتر است تولید‌کنندگان به جای انتقاد از این قرارداد به فکر تولید پوشاک با کیفیت با قیمت مناسب و طرح‌های متنوع باشند. رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اتفاقا این قرارداد موجب قانونمند‌ترشدن واردات پوشاک می‌شود که نباید نسبت به آن چشم‌پوشی کرد. براساس این گزارش، رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه به دلیل اختلاف آماری تجارت ایران و ترکیه که ازسوی دوکشور اعلام می‌شود، اشاره کرد و گفت: رکود در تجارت تمام دنیا حکمفرماست تا جایی که حتی خود ترکیه هم مجموعه صادراتش با تمام کشورها 8درصد کاهش داشته است. رضا کامی در پاسخ به اینکه با گذشت 7ماه از اجرای توافقنامه ترجیحی با ترکیه روند تجاری دوکشور به کجا رسیده است و چرا مسوولان دوکشور آمار ضدونقیض می‌دهند، اظهار داشت: آمارها را باید به صورت جداگانه بررسی کرد، چراکه آماری که ایران درباره دوبرابرشدن صادرات کالا به ترکیه داده مربوط به کالاهایی است که مشمول تعرفه ترجیحی می‌شود، ولی ترکیه آمارهای کلی را ازجمله صادرات محصولات پتروشیمی و دیگر کالاها را منتشر کرده که حاکی از کاهش 30درصدی صادرات ایران به این کشور است. وی افزود: البته نباید فراموش کرد که رکود در تجارت تمام دنیا حکمفرماست تا جایی که حتی خود ترکیه هم مجموعه صادراتش با تمام کشورها 8درصد کاهش داشته است. کامی به این نکته هم اشاره کرد که صرف‌نظر از توافقنامه ترجیحی با ترکیه در دوران تحریم ما با محدودیت‌های بانکی، ترانزیتی و بیمه‌یی مواجه بودیم و در اکثر معاملات خدمات بازرگانی با مشکل روبه‌رو بود. جالب‌تر اینکه فقط یک بانک آن هم هالک بانک ترکیه در شرایط خاص با ما مبادله ارزی داشت که با رفع تحریم‌ها تمام این مسائل برطرف می‌شود. کامی به این نکته هم اذعان داشت که در دوران تحریم برخی از بازرگانان ترکیه به دلیل ترس از خراب شدن مبادلات تجاریشان با کشورهای غربی برای تجارت با ایران ریسک نمی‌کردند و به خود تحریمی روی می‌آوردند. وی گفت: درشرایط پیش‌رو امکان سرمایه‌گذاری مشترک با ترک‌ها در زمینه صنایع پایین‌دستی، ‌نفت، پتروشیمی وجود دارد. همچنین از آنجایی که ایران تجربه خوبی درحوزه تولید کفش چرم دارد، می‌تواند تکنولوژی و بازارهای صادراتی برای سرمایه‌گذاری مشترک با ترک‌ها در این زمینه و حتی حوزه نساجی استفاده کرد تا علاوه بر تامین بازار داخل و اشتغالزایی بخشی از محصولات نیز به کشور ثالث صادر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر