افزایش 3 میلیارد دلاری تسهیلات ارزی نسبت به سال قبل

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۱۷

گروه کلان|

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است منابع صندوق را مطابق قانون واریز کرده و بدون مجوز کتبی صندوق هیچ‌ وجهی از حساب‌های صندوق برداشت نکند. براین اساس بانک مرکزی موظف است به موجودی حساب صندوق نزد خود، هر سه ماه یک‌بار سود روز‌شمار به ارز مربوط را محاسبه و به حساب صندوق واریز کند. همچنین نرخ سود مذکور معادل میانگین نرخ سود سپرده‌های بانک مرکزی در بازارهای خارجی تعیین می‌شود. واحد پولی محاسبات صندوق، دلار امریکاست و بازپرداخت تسهیلات ارزی نیز به همان ارزی خواهد بود که به متقاضی پرداخت شده است.

طبق گزارش صندوق توسعه ملی، وضعیت قرارداد این صندوق برای پرداخت تسهیلات ارزی در سال‌جاری مشخص شد. این قرارداد عاملیت با 9 بانک منعقد شده و تفکیک آن برای طرح‌های گفته شده در بخش‌های توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته پیش‌بینی شده است. براساس این گزارش، 18 بانک عاملیت ارزی را با مبالغ تعیین شده برعهده دارند تا به متقاضیان دربخش‌های مختلف تسهیلات ارائه کنند. بنابراین در سال‌جاری 21هزارو619میلیون دلار تسهیلات ارزی پرداخت خواهد شد که عاملیت آن با بانک‌های مختلف است. همچنین قرارداد سپرده‌گذاری ریالی صندوق توسعه ملی در سال‌جاری با بانک‌های عامل منعقد شد که براساس آن، صندوق توسعه ملی امسال برای بخش‌های آب و کشاورزی، سرمایه در گردش آب و کشاورزی، سرمایه در گردش تبدیلی و تکمیلی، گردشگری و سرمایه در گردش صنعت، تسهیلات ریالی پرداخت خواهد کرد. کل سپرده‌گذاری برای اجرای طرح‌های مختلف نیز بیش از 1546میلیارد تومان است.

براساس اعلام این بانک درخصوص فعالیت‌های قابل قبول برای پرداخت تسهیلات، تمام اشخاص حقیقی ایرانی دارای اهلیت و مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذی‌ربط که براساس مقررات بانک مرکزی منعی برای دریافت تسهیلات بانکی ندارند و تمام اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی ثبت‌ شده در ایران و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به موسسات عمومی غیردولتی دارای اهلیت که مطابق اساسنامه خود فعالیت کرده و براساس مقررات بانک مرکزی منعی برای دریافت تسهیلات بانکی ندارند، نیز جزو مشمولان دریافت تسهیلات هستند. نظامنامه فعالیت صندوق توسعه ملی درباره نرخ بازده و سود تسهیلات این صندوق مقرر کرده، نرخ بازده طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری برای بخش آب و کشاورزی حداقل 10درصد و برای سایر بخش‌ها و زیربخش‌ها حداقل 15 تا 20درصد تعیین می‌شود. براین اساس سهم آورده متقاضی اعم از شخص حقیقی یا حقوقی در هر طرح حداقل معادل 25درصد کل هزینه‌های ریالی و ارزی این طرح بر مبنای ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی بانک عامل خواهد بود.

برهمین اساس، سهم آورده متقاضی در طرح‌های تعاونی حداقل معادل 20درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح، سهم آورده متقاضی در طرح‌های بخش آب و کشاورزی حداقل معادل 20درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح، سهم آورده متقاضی برای طرح‌های صادراتی اعم از صادرات کالا و خدمات حداقل معادل 20درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح، سهم آورده متقاضی درمناطق کمتر توسعه‌یافته حداقل 10درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح و سهم آورده بنگاه‌های اقتصادی وابسته به موسسات عمومی غیردولتی حداقل 35درصد هزینه‌های ارزی و ریالی طرح خواهد بود. پرداخت تسهیلات به موسسات و شرکت‌هایی مجاز است که حداقل 80درصد سهام یا سهم‌الشرکه آنها مستقیم یا با واسطه اشخاص حقوقی متعلق به اشخاص حقیقی باشد. همچنین پرداخت تسهیلات به اشخاص و بنگاه‌های اقتصادی که صرف‌نظر از نوع مالکیت، بیش از 20درصد اعضای هیات‌مدیره آنها ازسوی مقامات دولتی تعیین می‌شوند، ممنوع است.


سهام آورده بانک‌های عامل

برهمین اساس در بانک پارسیان 30میلیارد تومان برای سرمایه در گردش صنعت در منطقه توسعه یافته، بانک توسعه تعاون 22میلیارد و500میلیون طرح آب و کشاورزی مناطق و 27میلیارد تومان در مناطق کمتر توسعه‌یافته، برای سرمایه در گردش آب و کشاورزی 7میلیارد و500میلیون تومان در منطقه توسعه‌یافته و 9میلیارد تومان در مناطق کمتر توسعه یافته، طرح گردشگری مناطق توسعه یافته 27میلیارد تومان و سرمایه در گردش صنعت در منطقه توسعه یافته30میلیارد تومان سپرده‌گذاری شده است. بانک توسعه صادرات برای سرمایه درگردش صنعت در مناطق توسعه‌یافته 60میلیارد تومان، بانک رفاه کارگران برای طرح آب و کشاورزی درمناطق توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته به ترتیب 58میلیارد و500میلیون تومان و 45میلیارد تومان و نیز سرمایه درگردش آب و کشاورزی در مناطق توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته 19میلیارد و500میلیون تومان و 15میلیارد تومان، بانک صادرات در بخش سرمایه در گردش تبدیلی و تکمیلی برای مناطق توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته به ترتیب 30میلیارد تومان و 21میلیارد تومان و برای سرمایه در گردش صنعت در مناطق توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته به ترتیب هریک 60میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهند کرد. همچنین بانک صنعت و معدن در بخش سرمایه در گردش صنعت 150میلیارد تومان و96میلیارد تومان برای مناطق توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته هزینه خواهد شد.

بانک تجارت نیز 60میلیارد تومان سرمایه در گردش صنعت و همچنین بانک گردشگری 100میلیارد تومان و بانک کشاورزی برای طرح‌های آب و کشاورزی 112میلیارد و500میلیون تومان در بخش توسعه‌یافته 121میلیارد و500میلیون تومان در بخش کمتر توسعه‌یافته، برای سرمایه‌گذاری در بخش سرمایه در گردش آب و کشاورزی در مناطق توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته به ترتیب37میلیارد و500میلیون تومان و 40میلیارد و500میلیون تومان همچنین برای سرمایه در گردش تبدیلی و تکمیلی 72میلیارد تومان در مناطق کمتر توسعه‌یافته آن 48میلیارد تومان و همچنین برای دو بخش دیگر به ترتیب 14میلیارد و300میلیون تومان و 172میلیارد تومان قرارداد عاملیت بسته شده است.


میزان قراردادهای عاملیت ارزی بانک‌ها

درمجموع؛ قراردادهای عاملیت ارزی بانک‌های عضو صندوق توسعه ملی به ترتیب بانک پاسارگاد با 2.227میلیون دلار، بانک ملی ایران با 2.499میلیون دلار، بانک صنعت و معدن با 3.128میلیون دلار، بانک ملت با 1.924میلیون دلار، بانک پارسیان با 1.335میلیون دلار، بانک صادرات ایران با 450میلیون دلار، بانک توسعه صادرات ایران با 500میلیون دلار، بانک توسعه تعاون با 204میلیون دلار، بانک تجارت با 1.250میلیون دلار، بانک انصار با 540میلیون دلار، بانک کشاورزی با 500میلیون دلار، بانک سینا و سرمایه هریک با 100میلیون دلار، بانک کارآفرین با 200میلیون دلار، بانک رفاه کارگران با 60میلیون دلار، بانک اقتصاد نوین با 352میلیون دلار، بانک سامان با 6.1میلیون دلار و بانک خاورمیانه با 150میلیون دلار آورده سهم، منعقد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر