ایران، پل صادرات ایتالیا به خاورمیانه

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۰۹

گروه ایران

وزیر خارجه ایتالیا برای دومین‌بار طی 6ماه گذشته در راس یک هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و تجاری وارد تهران شد تا در فضای مطلوب ایجاد شده پس از توافق هسته‌یی که منجر به افزایش مناسبات همه‌جانبه میان ایران و کشورهای اروپایی شده است، از رقبای خود در اتحادیه اروپا باز نماند. به‌زعم کارشناسان ایران می‌تواند در فضای پس از توافق هسته‌یی و لغو تحریم باتوجه به پتانسیل‌های گسترده و نسل جوان تحصیلکرده خود، فرصت به‌وجود آمده در تعامل با اقتصاد جهانی را غنیمت شمرده و شاخص اقتصادی خود را که در سال‌های

2015-2014 از میان 144کشور، رتبه83 را داشت به‌طور قابل‌توجهی بهبود و ارتقا بخشد. این روزها باتوجه به اتصالی که بین ایران و جامعه جهانی برقرار شده و هر روز شاهد تردد سفرهای مقامات بلندپایه سیاسی و اقتصادی اروپا به تهران هستیم، ورود هیات بلندپایه ایتالیایی به سرپرستی پائولو جنتیلونی وزیر خارجه این کشور به ایران، از اراده ایتالیایی‌ها بر گسترش روابط دوجانبه در دوران پس از تحریم و بازگشت مراودات به جایگاه واقعی خود میان دو کشور حکایت می‌کند.


صادرات مشترک اولویت ایران

در همین راستا، حسن روحانی در دیدار با وزیر خارجه ایتالیا، دوران پس از توافق هسته‌یی را بار سنگینی بر دوش ایران دانست و اظهار داشت: می‌خواهیم از همه توان خود برای استقرار صلح و ثبات در منطقه بهره بگیریم. وی بااشاره به ظرفیت‌های فراوان کشورهای اتحادیه اروپا به‌ویژه ایتالیا برای همکاری با ایران، افزود: انتقال سرمایه و فناوری به ایران سپس صادرات مشترک به بازارهای منطقه، اولویت ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای اروپایی است. هیچ مانعی در مسیر توسعه همکاری‌های تهران و رم وجود ندارد و دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و توریستی فصل نوینی از روابط مشترک را آغاز کنند. امروز زمینه‌های فراوانی برای جذب سرمایه‌های خارجی در کشور به‌ویژه در عرصه‌های انرژی، بانک، بیمه، صنایع، حمل‌ونقل، بهداشت و سلامت وجود دارد و باتوجه به بسترهای لازم به‌ویژه نیروی جوان تحصیلکرده و کارآمد، می‌توانیم از فضای پس از توافق به‌نفع طرفین و اتحادیه اروپا بهره‌برداری کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بر توسعه همکاری‌ها برای تحکیم و تقویت ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد و گفت: مساله تروریسم و ناامنی بیماری مسری است که به یک منطقه خاص تعلق ندارد و برای جلوگیری از تسری آن باید در زمینه مقابله با افراط و خشونت تلاش کرد و نگذاشت که هیچ انسان بی‌گناهی فارغ از ملیت یا مذهب قربانی گروه‌های تروریستی شود. رییس‌جمهوری همچنین با تشکر از پیام دعوت رسمی نخست‌وزیر ایتالیا برای سفر به آن کشور، ابراز امیدواری کرد در فرصتی مناسب از کشور ایتالیا که دارای تمدن و فرهنگی باستانی است، دیدار کند.

رقابت کشورها برای میزبانی از روحانی

در این دیدار پائولو جنتیلونی وزیر خارجه ایتالیا ضمن تقدیم دعوتنامه رسمی نخست‌وزیر ایتالیا برای دیدار رییس‌جمهوری ایران از رم، اظهار امیدواری کرد باتوجه به رقابت بسیار میان کشورهای مختلف برای میزبانی از دکتر روحانی، این دیدار در نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام شود. وی گفت: در دوران‌ مختلف و فرازونشیب‌های سیاسی، ایتالیا همواره باب گفت‌وگو و مودت را با جمهوری اسلامی ایران باز نگه داشته است. همچنین دو کشور می‌توانند علاوه بر تعاملات سیاسی، در حوزه‌های تجارت، بازرگانی، اقتصاد و بین‌المللی همکاری کنند؛ زیرا جامعه جهانی نیاز به نقش‌آفرینی ایران درراستای ثبات و آرامش منطقه دارد. ایتالیا بر این باور است که باید برنامه‌ریزی‌ها در حوزه اقتصادی به‌نحوی انجام شود که از طریق سرمایه‌گذاری و تولید مشترک به منطقه و کشورهای ثالث که پیرامون ایران قرار گرفتند، صادرات داشته باشیم. جنتیلونی با بیان اینکه در هیات همراهش بازرگانان و صاحبان صنایع بسیار مهم ایتالیا حضور دارند و در حال حاضر مشغول مذاکره با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی ایران هستند، اظهار امیدواری کرد، این همکاری به‌نفع طرفین بوده و منجر به انتقال سرمایه و فناوری به ایران و توسعه شبکه ارتباطی و راه‌ها و نیز توسعه صنایع نفت و گاز شود.


توافق الگویی برای حل اختلافات جهانی

در همین خصوص، هیات بلند پایه ایتالیا به محض ورود به کشور در دیداری با محمدجواد ظریف، درمورد همکاری‌های گسترده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت‌وگو و رایزنی کردند. در این دیدار ظریف ضمن تاکید بر گسترش روابط اقتصادی متوازن و درازمدت، اظهار داشت: ایران و ایتالیا باید فراتر از سطح عادی تجاری با یکدیگر همکاری داشته باشند. در این دیدار، دو طرف با تاکید بر اینکه ایران و ایتالیا همواره از مناسبات سنتی خوبی برخوردار بوده‌اند؛ لزوم توسعه روابط و برنامه‌ریزی برای روابط بلندمدت مبتنی بر تنوع بخشیدن به حوزه‌های همکاری به‌منظور استفاده از همه ظرفیت‌ها را مورد توافق قرار دادند. ظریف با تاکید بر اینکه مردم ایران نسبت به اجرای کامل و دقیق تعهدات طرف‌های مذاکراتی ما براساس برجام کاملا هوشیار و حساس هستند و سابقه تاریخی نیز زمینه‌های بدبینی را فراهم کرده است؛ توجه کشورهای غربی به خواست مردم ایران و تلاش برای تغییر این ذهنیت در دوره جدید همکاری‌ها میان ایران و کشورهای اروپایی را عنصری اساسی در شکل‌دهی به مناسبات آینده توصیف کرد.

وی همچنین با تشریح سیاست ایران در تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه و لزوم همکاری و تلاش جمعی برای حل‌وفصل بحران‌ها و استقرار ثبات خاطرنشان کرد: بی‌ثباتی و ناامنی و تروریسم و افراط خلاف مصالح و منافع همه کشورهای منطقه است. وزیر خارجه ایتالیا هم در این مذاکرات علاقه‌مندی و عزم ایتالیا برای ارتقای سطح تماس‌ها میان دو کشور و شروع دوره جدیدی از همکاری بر پایه مشترکات و روابط خوب سنتی را اعلام و ابراز امیدواری کرد: توافق هسته‌یی براساس مسیر و نقشه راه پیش‌بینی شده به‌خوبی و به‌طورکامل طی شود و نمونه موفقی برای حل‌وفصل موضوعات اختلافی شود. وی همچنین اظهار امیدواری کرد، همکاری دو جانبه و تماس و مشورت‌های مستمر میان دو کشور در موضوعات مختلف منطقه‌یی در تقویت و ثبات منطقه‌یی و بین‌المللی موثر و کمک‌ کننده باشد. وزرای خارجه ایران و ایتالیا در این مذاکرات همچنین مشورت‌های منظم و دوره‌یی دو وزیر در تهران و رم را مورد توافق قرار دادند. به گزارش ایسنا، دو طرف همچنین تبادل هیات‌های پارلمانی، قضایی همچنین گفت‌وگو و همکاری در زمینه‌های موادمخدر، حقوق بشر، جرایم سازمان یافته و موضوعات متعدد فرهنگی و آموزشی و میراث فرهنگی را مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار دادند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر