عرضه اولیه؛ نوش‌داروی بازار

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۸

معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی به لزوم عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: عرضه اولیه برای بازارسرمایه لازم است زیرا این عرضه‌ها موجب ورود سرمایه‌گذاران حقیقی و کسب سود آنها می‌شود.

اسماعیل غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، به لزوم عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از عواملی که باعث رکود بورس شده، توقف عرضه اولیه است زیرا در سال‌های گذشته سهامداران و کسانی‌که در عرضه اولیه سرمایه‌گذاری کردند از این بازار سود کردند.

وی افزود: در سال‌های گذشته به‌دلیل اینکه سود در عرضه‌های اولیه بود، این عرضه‌ها با اقبال سهامداران و حتی مردم عادی مواجه شده‌بود و سهامداران جدیدی از این طریق وارد بازار سرمایه شدند. وی عنوان کرد: بنابراین در شرایط فعلی دو عامل در بورس تهران اثر گذار است زیرا بورس در حال حاضر خوراک ندارد و خوراک بورس عرضه اولیه است همان‌طورکه اگر به یک کارخانه مواد اولیه خوراک نرسد، آن کارخانه با مشکل مواجه شده و تعطیل می‌شود، بنابراین عرضه اولیه برای بازار سرمایه لازم است. معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: این در حالی است که دیدگاه دولت بازار اولیه بوده ولی در این بازار نقدینگی وجود ندارد، بنابراین پول جدیدی وارد بازار سرمایه نشده و عرضه اولیه‌یی صورت نمی‌گیرد در نتیجه بازار با رکود مواجه شده است. غلامی با تاکید بر اینکه عرضه اولیه باعث جلب اعتماد مردم می‌شود، تصریح کرد: بنابراین دولت با عرضه‌های اولیه به قیمت مناسب می‌تواند حقیقی‌ها را وارد بازار سرمایه کند این در حالی است که دیدگاه دولت در واگذاری نبوده و به‌دنبال این است که سهام واگذار کرده را بازگرداند.

وی افزود: بنابراین در شرایط فعلی عرضه اولیه به بهبود اوضاع بورس کمک می‌کند به‌شرطی که به‌جای حمایت از بازار اولیه از بازار ثانویه حمایت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر