پیشنهاد افزایش تعرفه واردات روغن پالم

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۷۰۰

گروه غذا و دارو

رییس سازمان غذا و دارو هشدار داد که سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان اجازه افزایش واردات روغن پالم را نمی‌دهد و واردات بر روال سال گذشته حدود بین‌المللی خود ادامه خواهد داشت. از طرفی پرونده روغن پالم، یک مرحله بسیار مهم را در دستگاه قضایی پشت سر گذاشت و برای تصمیم‌گیری نهایی راهی دادگاه شد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از عصر ایران آن ‌طور که معاون دادستان تهران به خبرگزاری قوه قضاییه گفته، این پرونده با تکمیل تحقیقات و با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست از دادسرای 19تهران (دادسرای ویژه جرایم پزشکی و دارویی) به دادگاه ارسال شده است. این بدان معناست که دادسرا «وقوع جرم» در این پرونده را محرز دانسته و پرونده را برای صدور رأی به دادگاه فرستاده است.

وزیر بهداشت بود که برای نخستین بار افشا کرد برخی از صنایع لبنی از روغن پالم استفاده می‌کنند و در محصولاتی مانند شیر پرچرب به کار می‌رود با این حال با وجود اعلام نشدن اسامی تولیدکنندگان، پرونده به دستگاه قضا اعلام شد و اکنون موعد اعلام حکم نهایی شده است.

اسیداوریک اشباع شده نیز تشکیل‌دهنده روغن پالم است. به گفته سازمان بهداشت جهانی شواهد قانع‌کننده‌یی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف پالمتیک اسید احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد بنابراین آن را به عنوان اسیدهای چرب ترانس در طبقه‌بندی قرار می‌دهند. یکی از دلایل استفاده از روغن پالم ارزان بودن آن نسبت به سایر روغن‌های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان است و به دلیل بالا رفتن قیمت روغن‌های دیگر نسبت به روغن پالم، سهم واردات این روغن نسبت به سایر روغن‌ها در دو سال اخیر افزایش یافته است. چند روز پیش بود که وزیر بهداشت اعلام کرد که علت نیمی از مرگ‌های مردم ایران سکته است. حال مرگ‌های وسیع ایرانیان و حتی جوانان بر اثر سکته را کنار ماجرای استفاده از روغن سکته‌زای پالم بگذارید تا مشخص شود که اهمیت این پرونده چقدر حیاتی است.

نحوه برخورد قوه قضاییه با این پرونده بسیار مهم است. اگر دستگاه قضایی بخواهد مماشات کند، چراغ سبزی خواهد بود به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر تا بتوانند در حاشیه امنی مطمئن به بازی با جان و سلامت مردم ادامه دهند ولی اگر قاطعیت لازم در این پرونده لحاظ شود - و مسوولان قضایی هم همین وعده را داده‌اند - نه تنها بخشی از عاملان کشتار بی‌صدای مردم بر اثر سکته‌های پی در پی مجازات می‌شوند بلکه حساب کار دست بقیه هم می‌آید و خواهند دانست که دوران بازی با جان مردم به سر آمده و هرکس بخواهد با محصولات ناسالم سلامت مردم را به خطر بیندازد باید تاوان سنگینی بپردازد.


واردات تحت کنترل است

سخنگوی سازمان غذا و دارو به «تعادل» گفت: اعلام ممنوعیت استفاده از روغن پالم در همه موارد ابلاغ نشده و تنها استفاده در شیر و لبنیات ممنوع است. مهندس محمد هاشمی افزود: به هر حال یک‌سری نیاز‌ها نظیر شکلات و برخی محصولات دیگر وجود داشته که امکان ممنوعیت به طور کامل وجود ندارد.

هاشمی تاکید کرد: همانطور که دکتر دیناروند هم اعلام کردند به دولت پیشنهاد کردیم برای اینکه وارد‌کنندگان روغن تشویق به واردات روغن‌های پالم نشوند، تعرفه واردات پالم را بالاتر از بقیه روغن‌ها اعلام کند که در صورت عملیاتی شدن این موضوع دیگر نیازی به کنترل مقدار واردات هم نیست و خود به خود واردات روغن پالم کم می‌شود. اما تا زمانی‌ که تعرفه وضع نشده، سازمان غذا و دارو میزان واردات را کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد از سقف 30درصد مورد نظر بیشتر شود. همچنین در برخی فرآورده‌ها نیز امکان حذف روغن پالم وجود ندارد یعنی برخی فرآورده‌ها همچون شکلات و بستنی جایگزین روغن پالم با روغن‌های بهتر میسر نیست و اگر با روغن جامد جایگزین شود، زیان آن از روغن پالم بیشتر خواهد بود. قیمت پایین‌تر یک فرآورده محصول پر چرب معنای افزایش مصرف فرآورده‌های پرچرب را می‌دهد که مورد تایید وزارت بهداشت نیست و راه‌حل منطقی به نظر نمی‌آید بنابراین لبنیات پر چرب ‌باید با چربی طبیعی شیر تهیه شود لذا اجازه استفاده از پالم را در آنها نمی‌دهیم و چنانچه واحد‌های تولیدی لبنیات از روغن پالم استفاده کنند، تخلف محسوب شده و با آن به‌ شدت برخورد می‌شود.

واردات روغن پالم به 30 درصد رسید

به گزارش «تعادل» و به نقل از ایفدونا، دکتر رسول دیناروند با تاکید بر ممنوع نبودن روغن پالم گفت: هشداری که سال گذشته در مورد این روغن داده شد به دلیل افزایش مصرفی آن در کشور بود. واردات روغن پالم به 50درصد کل نیاز کشور رسیده بود و این درحالی است که میانگین مصرفی روغن پالم در دنیا حدود 30درصد است.

دکتر دیناروند با بیان اینکه بر این باوریم که بهتر است در ایران نیز در همین حدود بین‌المللی رعایت شود، عنوان کرد: همواره سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده که میزان اسید چرب اشباع را ‌باید کاهش و اسید چرب ترانس را حذف کرد. با کاهش مصرف روغن پالم می‌توانیم اسید چرب اشباع کمتری هم مصرف کنیم. رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در سال گذشته سقف یک سومی که برای واردات در نظر گرفتیم را رعایت کردیم و امسال نیز وضع به همان منوال خواهد بود یعنی سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان اجازه افزایش واردات روغن پالم را نمی‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر