کاهش 8/20 درصدی حجم معاملات در 4 ماهه اول سال

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۶۹۲

قیمت مسکن در تهران 1/3درصد کاهش یافت حجم معاملات 5/16 درصد افت کرد اجاره‌بها 4/13 درصد رشد داشت

گروه مسکن و شهرسازی

بررسی تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد، متوسط قیمت یک‌مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران با 1/3درصد کاهش نسبت به تیرماه سال قبل به ۳۸میلیون و ۶۰۰هزار ریال رسید. همچنین حجم معاملات واحدهای مسکونی در تیرماه سال 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل 5/16درصد کاهش یافت. در همین حال، اجاره‌بها با 4/13درصد رشد جایگاه خود در زیر نرخ تورم را تثبیت کرد.

بر اساس گزارش ماهانه بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه سال ۱۳۹۴ حجم معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در چهار ماهه اول سال جاری، با کاهش 8/25درصدی همراه شد. به نظر می‌رسد، بخشی از کاهش حجم معاملات مسکن به ویژه در 2ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ناشی از نگرانی خریداران در مقطع زمانی سال گذشته نسبت به تبعات اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و به‌تبع آن، افزایش قابل ملاحظه معاملات در آن دوره قابل ارزیابی است. با وجود این، تداوم این روند در ماه‌های اخیر (صرف‌نظر از برخی عوامل مقطعی) موید آن است که متاثر از فضای حاکم بر اقتصاد کلان، انتظارات متقاضیان خرید در بازار معاملات مسکن نیز بر تداوم ثبات قیمت مسکن در ماه‌های آتی دلالت داشته و همین امر تا حدودی بر روند معاملات در مقطع کنونی اثرگذار بوده است.


نوسازها برنده بیشترین حجم معامله

براساس این گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نیز در این زمان به ۱۱هزار و ۷۰۰واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 5/16درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده به تفکیک عمر بنا در تیرماه سال ۱۳۹۴ حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا ۵سال ساخت با سهم 4/54درصد بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مزبور در مقایسه با تیرماه سال ۱۳۹۳، ۷واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. توزیع تعداد معاملات انجام‌شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در تیرماه سال۱۳۹۴ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه۵ با سهم 9/12درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.


منطقه 20 در صدر بیشترین رشد قیمت

به گزارش بانک مرکزی، در تیرماه سال۱۳۹۴، متوسط قیمت یک‌مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۸میلیون و ۶۰۰هزار ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 7/0 و 1/3درصد کاهش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه۲۰ معادل ۳ و ۸دهم درصد و بیشترین کاهش قیمت به منطقه۱۲ معادل ۷ و ۹دهم درصد تعلق دارد. بیشترین متوسط قیمت یک‌مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۷۹میلیون و ۵۰۰هزار ریال به منطقه‌یک و کمترین آن با ۲۱‌میلیون ریال به منطقه ۱۷ تعلق داشته است.

بیشترین معاملات در کف قیمت

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک‌مترمربع بنا در تیرماه سال ۱۳۹۴ حاکی از آن است که در شهر تهران دامنه قیمتی ۲۰ تا ۲۵میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم 8/13درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده و دامنه‌های قیمتی ۲۵ تا ۳۰ و ۳۰ تا ۳۵میلیون ریال به ترتیب با سهم 5/13 و 9/12درصد، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در این ماه 6/28درصد از معاملات انجام‌شده به واحدهای مسکونی با قیمت بیش از ۴۵میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا اختصاص داشته است. شایان ذکر است توزیع حجم معاملات به گونه‌یی بوده است که در حدود ۶۱درصد واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی (۳۸میلیون و ۶۰۰ هزار ریال) معامله شده‌اند.


کم‌متراژها بیشتر معامله شدند

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در تیرماه سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام‌شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰مترمربع معادل 5/16درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ و ۷۰ تا ۸۰مترمربع به ترتیب با سهم 9/15 و 6/12درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰مترمربع، 7/58درصد از معاملات انجام‌شده را به خود اختصاص دادند.


6 درصد معاملات برای خانه‌های ۹۸۰میلیونی

در تیرماه سال۱۳۹۴ توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که واحدهای مسکونی با ارزش ۱۰۰ تا ۱۳۰میلیون تومان با سهم ۱۱ و یک‌دهم درصد در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، بیشترین سهم از معاملات انجام‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. واحدهای دارای ارزش ۱۳۰ تا ۱۶۰ و ۱۶۰ تا ۱۹۰میلیون تومان نیز به ترتیب با اختصاص سهم ۱۰ و ۷دهم و ۸ و ۴دهم درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در تیرماه سال۱۳۹۴ حدود 9/47درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۲۲۰میلیون تومان اختصاص داشته است و 1/6درصد از واحدهای مسکونی معامله‌شده نیز ارزشی بیش از ۹۸۰میلیون تومان داشته‌اند.


روند کاهشی رشد نرخ اجاره‌بها

در تیرماه سال ۱۳۹۴ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4/11 و 4/13درصد رشد نشان می‌دهد. شاخص اجاره‌بهای مسکن تحت تاثیر ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یک‌ساله تنظیم می‌شوند و همچنین تحت تاثیر تحولات قیمت مسکن و نرخ تورم در سال‌های اخیر، روند افزایشی خود را ادامه داده است. اثرپذیری روند قیمت‌های بازار اجاره مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، زمینه تعدیل انتظارات قیمتی و روند رشد متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم را فراهم کرده است.

بررسی روند تحولات اجاره‌بها و ترکیب آن (رهن و اجاره) بیانگر تاثیرپذیری مستقیم آن از تغییرات قیمت مسکن و نرخ تورم است. البته دامنه تغییرات قیمت مسکن متاثر از شکاف عرضه و تقاضای مسکن، هزینه‌های تولید (ساخت) و تقاضای سفته‌بازی است و تحولات در این بازار با سپری‌شدن دوره چندساله رکود بعضا با افزایش‌های شدید قیمتی همراه است، در حالی که دامنه تحولات اجاره‌بها، به دلیل ارتباط مستقیم اجاره‌بهای مسکن با تقاضای مصرفی مسکن (مسکن به عنوان سرپناه)، سطح عمومی درآمد مستاجران و فقدان تقاضای سفته‌بازی در بخش اجاره مسکن و همچنین التزام طرفین قرارداد اجاره به رعایت مفاد قرارداد در طول دوره اجاره، شدید نیست؛ بر این اساس با توجه به محدود بودن تحولات اجاره‌بها، آثار تغییرات قیمت مسکن با وقفه و به تدریج در بازار اجاره ظاهر می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر