از ائتلاف علیه القاعده تا ائتلاف علیه داعش

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۶۶

یک روز پس از مراسم سالروز 11 سپتامبر که در سایه تهدید روزافزون گروه تروریستی داعش در امریکا برگزار شد، سازمان سیا اعلام کرد شمار اعضای داعش در عراق و سوریه بین ٢٠ تا ٣١هزار و 500تن برآورد می‌شود که نشانه رشد قابل‌توجه توان نظامی این گروه تروریستی در ماه‌های اخیر است.

به گزارش رویترز، سخنگوی سیا گفته این رقم نشانگر افزایش شمار اعضای داعش در نتیجه قابلیت فراوان عضوگیری و جذب نیرو از ماه ژوئن و همچنین فعالیت و پیشرفت بیشتر در عرصه نظامی و بهبود امکانات اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی این گروه است. پیش‌تر، منابع اطلاعاتی امریکا تعداد شبه‌نظامیان داعش را حدود 10هزار تن برآورد کرده بودند.


11 سپتامبر در سایه داعش

باراک اوباما به همراه همسرش میشل، و جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری در کاخ سفید، در حضور خانواده قربانیان عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر یاد قربانیان این فاجعه را گرامی داشتند. حملات 11سپتامبر و به‌دنبال آن حمله نیروهای ائتلاف به افغانستان و سپس حمله امریکا و متحدانش به عراق، تغییراتی فراگیر را در کل جهان سبب شد. 13 سال پس از آن حملات نظرسنجی‌ها حاکی از هراس شهروندان امریکایی از گروه داعش است که اکنون بخش‌هایی از عراق و سوریه را در کنترل خود دارد و واشنگتن باز هم خواهان تشکیل ائتلاف جدید بین‌المللی برای آغاز مبارزه جدید با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه است.

به اعتقاد کارشناسان، اعلام جنگ اوباما علیه داعش در سالروز حادثه 11سپتامبر تصادفی نیست و رییس‎جمهوری امریکا از انتخاب این روز اهدافی خارجی و داخلی را دنبال می‎کند، به‌ویژه اینکه اکنون جان کری، وزیر خارجه امریکا، سرگرم دیدار با مقام‌های کشورهای خاورمیانه است تا بتواند ائتلاف بین‌المللی علیه داعش تشکیل دهد.


مبارزه با داعش و اختلافات حزبی

به نوشته واشنگتن‎پست، پیش‌بینی می‌شود که موافقت عربستان در ایجاد ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا بسیار موثر باشد اما ایجاد چنین ائتلافی می‌تواند با چالش‌های زیادی روبه‌رو شود که گذشته از مشکلات بیرونی، اختلافات کنگره یکی از بزرگ‌ترین آنهاست. هنوز ساعاتی از اعلام راهبرد اوباما علیه داعش نگذشته بود که جان بونر، رییس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا، رویکرد باراک اوباما علیه داعش را مورد انتقاد قرار داد و گفت که سخنرانی اوباما نمی‌تواند به‌مثابه اتخاذ یک راهبرد جدی علیه داعش باشد.

رییس‌جمهور امریکا در اعلام راهبرد خود همچنین خواستار موافقت کنگره با ارایه کمک‌های بیشتر به مخالفان معتدل سوری شد اما تصور نمی‌شود که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به این آسانی با جزییات این طرح موافقت کنند. از سخنان جان بونر مشخص شده که اوباما در راهبرد خود علیه داعش با چالشی به‌نام جمهوری‌خواهان روبه‌رو است.

محمدعلی رضوانی، روزنامه‌نگار افغان مقیم کابل، بااشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه داعش دست‌پرورده غرب و امریکاست، می‌گوید: «امریکا تاکنون در مبارزه با تروریسم شکست خورده است که یکی از دلایل کلیدی آن تفاوت دیدگاه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در واشنگتن در این باره است. با وجود تاکید بسیار زیاد جمهوری‌خواهان در مبارزه با تروریسم به‌ویژه در افغانستان، دموکرات‌ها با روی کار آمدن باراک اوباما مبارزه با تروریسم را از اولویت دولت امریکا خارج و موضوعات داخلی را هم به خود عراقی‌ها و افغان‌ها واگذار کردند.» امروز هم با وجودی که یکی از جدی‌ترین انتقادهای جمهوری‌خواهان به باراک اوباما درباره اهمال واشنگتن در مبارزه با تروریسم بوده، اما با وجود در تغییر رویکرد سیاست خارجی دولت، جمهوری‌خواهان همچنان یکی از جدی‌ترین موانع دولت اوباما در تصویب برنامه‎های مبارزه با تروریسم به‌شمار می‎روند.


چرا ائتلاف؟

کارشناسان سیاسی بااشاره به تجربه ناموفق امریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان و عراق معتقدند که نبود یک شریک استراتژیک قوی در منطقه باعث طولانی شدن جنگ علیه گروه‌های تروریستی شده است. محمدعلی رضوانی، روزنامه‌نگار افغان در کابل، می‌گوید: «واشنگتن در داخل افغانستان یک متحد استراتژیک همسو با امریکا و جامعه جهانی نداشت. همچنین کوچک شمردن عقبه‌ و حامیان گروه‌های تروریستی نیز از دیگر عواملی است که باعث شکست امریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان، عراق و امروز در سوریه شده است.»

روسیا الیوم می‎نویسد، هر چند تجربه‌های قبلی با القاعده نشان داد که از بین بردن گروه‌های جهادی به این سادگی هم نیست، ولی تلاش‌های منطقه‌یی و بین‌المللی برای هماهنگ کردن نوعی از عملیات مشترک علیه داعش در جریان است. باراک اوباما می‌داند عملیات نظامی در عراق و سوریه ممکن است طولانی شود از این رو می‌گوید که واشنگتن در جنگ علیه سرطان داعش تنها نیست و 40 کشور غربی و عربی در یک ائتلاف واحد وارد این جنگ خواهند شد. این روش باعث می‌شود بازیگران منطقه‌یی وارد درگیری طولانی با داعش شوند. البته نشانه‌های این ائتلاف هنوز واضح نیست زیرا کشورهای منطقه شاخص‌های مختلفی برای مبارزه با تروریست‌ها دارند که دلیل این امر تناقض‌های داخلی کشورهای درگیر (عراق و سوریه) بر سر این موضوع است و احتمالا دیدار جان کری از بغداد در چارچوب آمادگی برای جنگ علیه داعش در سایه دولت متحد و منسجم صورت گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر