فساد مالی در مالزی به دیدار کامرون و نجیب کشید

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۵۳۹

گروه جهان

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس، در اوج بحران و درست در هفته‌یی که همتای مالزیایی وی معاون خود، چند وزیر و دادستان کل این کشور را از کار برکنار کرد با سفر به کوالالامپور به‌دنبال توسعه مناسبات برآمد. براساس گزارش رسانه‌های مالزی، کامرون با نجیب تون رزاق دیدار کرده و تنها بیانیه وزارت خارجه مالزی و تصاویری از این دیدار را منعکس کردند. اما خبرنگاران انگلیسی همراه نخست‌وزیر این کشور در گزارش‌هایی تاکید کردند که کامرون در این دیدار از نجیب خواسته دولت را از فساد مالی پاک کند و وضعیت سلامتی انور ابراهیم، رهبر مخالفان دولت، در زندان را نیز به چالش کشیده است.

براساس این گزارش‌ها، کامرون در مذاکرات خود اتهامات فساد مالی 700میلیون دلاری که ادعا می‌شود از یک شرکت دولتی به حساب شخصی نخست‌وزیر مالزی واریز شده را مطرح کرده است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد «کیم داروک» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر انگلیس نیز با دختر «انور ابراهیم» رهبر مخالفان دولت مالزی که اکنون در زندان به‌سر می‌برند و نقش پیشرو در جنبش مخالفان دولت را بازی می‌کند، دیدار کرده است. برخی چهره‌های مخالف دولت مالزی پیش از سفر کامرون به مالزی خواستار لغو این سفر شده بودند، سفری که لندن در آن به‌دنبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی در شمال انگلیس است. سفر وی همچون سایر رهبران غربی به مالزی که همواره با انتقادات گسترده‌یی روبه‌رو بوده، این‌بار نیز با مخالفانی مواجه شد که یا نخست‌وزیر انگلیس را حامی داعش معرفی کردند یا این سفر را نشانه حمایت کامرون از نخست‌وزیر مالزی که پرونده فساد مالی وی در دست بررسی است، دانستند.

دیوید کامرون که از طبقه سیاسی مالزی خواسته برای مقابله با فساد تلاش کنند و از فرصت سرمایه‌گذاری 26میلیارد و 500میلیون دلاری در طرح‌های زیرساختی انگلیس غافل نباشند، در سفر منطقه‌یی خود به جنوب شرقی آسیا پیش از ورود به مالزی به ترتیب از اندونزی، سنگاپور و ویتنام نیز دیدن کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر