هزینه‌های دیالیز در کشور 200 هزار میلیارد تومان است

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۵۳۳


تعادل به گفته محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمارهای موجود نشان می‌دهد، میانگین هزینه ماهانه مراقبت‌های بهداشتی برای هر فرد دیابتی در ایران حدود یک‌هزاردلار است، درحالی که بهتر است به جای اینکه این هزینه‌ها صرف تجهیز مراکز دیالیز و غیره شوند، به پیشگیری تخصیص یابند و باید شیوه‌های جدید درمان در این حوزه برای پیشگیری و کنترل آن تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرند.

هزینه‌های دیالیز درکشور را بیش از 200هزارمیلیارد تومان است. 5میلیون نفر از هموطنان مبتلا به دیابت هستند و چنین آماری گویای این است که نظام سلامت باید برای کاهش مبتلایان به این بیماری برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی داشته باشد. در سال‌های گذشته آمار بالایی از تولید انواع دارو را شاهد بودیم اما امروز نگاه‌ها به صنعت داروسازی و سرویس‌های سلامت تغییر کرده است. خلاقیت‌ها در این حوزه نسبت به قبل محدودتر شده و هزینه‌های این خلاقیت‌ها رو به افزایش است.


دیابتی‌های ایران به 9 میلیون نفر می‌رسند

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم اعلام کرد: بررسی‌های صورت گرفته درخصوص شیوع دیابت نشانگر آن است که ایران تا 15سال آینده شمار مبتلایان به دیابت در ایران از 4 به 9میلیون نفر افزایش یافته و ایران به دومین کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر شمار مبتلایان به دیابت تبدیل می‌شود.

دکترعلیرضا استقامتی روز جمعه در دومین همایش بین‌المللی «دیابت و میزان شیوع آن در ایران» که در تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: از حدود 400میلیون نفر دیابتی درجهان بیشترین آمار مربوط به جنوب‌شرقی آسیا (چین و هند) است، ضمن اینکه درصد مبتلایان به دیابت در منطقه خلیج‌فارس نیز بسیار بالاست.

وی دیابت را یکی از بیمارهای پرهزینه دانست و افزود: طبق بررسی‌های انجام شده در ایران در 10سال قبل حدود 10درصد هزینه‌های بهداشت و درمان کشور مربوط به دیابت بود، ضمن اینکه باید هزینه‌های غیرمستقیم را هم به آن اضافه کرد. وی با بیان اینکه چاقی و مصرف کالری بیش از حد به شیوع دیابت دامن می‌زند، اظهار کرد: طی 15سال اخیر شمار افراد چاق از 13درصد به 32درصد جمعیت رسیده که این مساله سبب می‌شوند آمار افراد مبتلا به دیابت هم افزایش یابد. وی به بررسی‌های انجام شده طی سال‌های اخیر در ایران در زمینه دیابت و چاقی اشاره کرد و گفت: در مطالعات انجام شده توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال2005 که شامل جمعیت 25 تا 64ساله بود، حدود 7.7درصد جمعیت (دومیلیون نفر) به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

این فوق تخصص غدد افزود: در سال2007 نیز مطالعات دیگری که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و در سنین 15 تا 65سال صورت گرفت، 8.7درصد جمعیت به دیابت مبتلا بودند، 26.6درصد فشارخون داشتند و حدود 54درصد هم افراد چاق بودند. همچنین در بررسی‌های انجام شده در سال2011 که در گروه سنی 25 تا 70ساله انجام شد، حدود 11.5درصد آنها مبتلا به دیابت نوع 2 بودند که به‌طور عمده مربوط به بانوان و جمعیت شهرنشین بود. وی بااشاره به پیش‌بینی آمار مبتلایان به دیابت درکشور در سال2030 بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی و بالابردن سطح آگاهی عموم تاکید کرد و گفت: برگزاری این دوره‌ها همچنین سبب کاهش هزینه‌های کشور درحوزه دیابت خواهد شد.


600 میلیون مبتلا به دیابت در سال 2030

یک کارشناس در دومین همایش بین‌المللی «دیابت و میزان شیوع آن درایران» گفت: براساس برآوردهای انجام شده در سال2013میلادی، در صورت ادامه روند فعلی، شمار مبتلایان به دیابت درجهان از 400میلیون نفر فعلی به 600میلیون نفر می‌رسد. «جم اوزنج» افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته از 400میلیون نفر مبتلا به دیابت درجهان حدود 80درصد (4نفر از هر 5نفر) از اقشار متوسط و محروم کشورها هستند. اوزنج برلزوم افزایش اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم در زمینه راه‌های جلوگیری از ابتلا به دیابت تاکید کرد وگفت: شواهد نشان می‌دهد که باوجود تلاش‌های صورت گرفته، تنها نیمی از بیماری‌ها تشخیص داده می‌شوند و نیمی از افراد مبتلا به دیابت درمان می‌شوند، ضمن اینکه تنها 13درصد از کل دیابتی به سطح ایده‌آل یعنی سطح مطلوب زندگی دست می‌یابند. در نوونوردیسک پارس یک جنبش برای آگاهی بیماران دیابتی ایجاد شده که ازجمله آنها برگزاری سمپوزیوم و کلاس‌های آموزشی حتی در مدارس و مساجد برای عموم است تا افراد دیابتی با موارد مختلفی همچون فشارخون، رژیم غذایی آشنا شده و همچنین با چگونگی کنترل بیماری با ورزش آشنا شوند. تعداد دوره‌های آموزشی توسط این شرکت در ایران طی سال‌های اخیر افزایش یافته و در سال2014 برای بیش از 80هزارنفر دوره‌های آموزشی به ویژه در اماکن عمومی برگزار شده که این دوره‌ها در سال2015 افزایش خواهد یافت.

وی همچنین به آموزش دانشجویان و پرستاران نیز اشاره کرد و گفت: پرستاران بهترین حامیان افراد بیمار هستند و لذا این شرکت از طریق برگزاری کلاس‌ها و تورهای آموزشی 88هزار پرستار را در نقاط مختلف ایران آموزش داده و آمادگی داریم تا این دوره‌ها افزایش یابد.

اوزنج افزود: افزایش آگاهی به وسیله راه‌اندازی اتوبوس دیابت را از سال2010 شروع کردیم و موفق شدیم هزاران نفر را در تهران و تبریز تحت آزمایش‌های قندخون و غربالگری قرار دهیم و تاکنون بیش از 55هزارنفر از مردم به وسیله کادر پزشکی مستقر در اتوبوس دیابت با این بیماری آشنا شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر