برخی خودروها در بازار؛ ارزان‌تر از کارخانه

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۵۲۳

گروه خودرو| سمانه عابدی|

وزیر صنعت، معدن و تجارت همان ابتدا پس از توافق هسته‌یی آب پاکی را روی دست مردم ریخت که خودرو ارزان نخواهد شد اما هنوز توقعات کاهش قیمت خودرو میان مردم وجود دارد، چراکه همچنان سوال اصلی مردم این است آیا امکان کاهش قیمت خودرو وجود دارد و آیا با ورود سرمایه‌گذاران خارجی قیمت خودرو در یک شرایط رقابتی کمتر نخواهد شد؟ این سوال البته پاسخی روشن دارد؛ تعرفه واردات خودرو قرار نیست کاهش یابد، در نتیجه خودروهای وارداتی هر چقدر هم که بیشتر و متنوع‌تر شوند، ارزان‌تر نخواهند شد، مگر اینکه نرخ ارز کاهش یابد و ارزش پول ملی افزایش، که آن هم فقط در بلندمدت یعنی یک دوره 6 تا 10ساله و با اصلاح ساختارهای اقتصادی و پیوستگی حرکت اقتصاد کشور در مسیر درست ممکن است. درخصوص راه‌اندازی خطوط تولید مشترک با خودروسازان خارجی هم هنوز قراردادی منعقد نشده و موعد عقد قراردادهای مربوط به آن مهر به بعد است و نصب و آماده‌سازی خطوط تولید و تعیین‌تکلیف نحوه تامین قطعات مصرفی این خودروها و در نهایت عرضه آنها به بازار یک تا 2سال طول می‌کشد. همان‌طور که در مورد رنو لوگان (تندر90) این پروسه انجام شد اما مسلم است که یک خودرو خارجی وقتی در داخل تولید می‌شود، قیمت آن به قیمت جهانی نزدیک خواهد بود. یعنی مانند آنچه درخصوص خودروهای دارای بازار بین‌المللی مانند تندر90 (با قیمت جهانی 11 تا 13هزار دلار) یا جک جی‌5 دنده‌یی (با قیمت جهانی 14 تا 16هزار دلار) اتفاق افتاده است؛ اگر این خودروها داخلی‌سازی نشده بودند، مشتریان باید برای خرید نمونه وارداتی آنها حداقل دوبرابر نرخ فعلی هزینه می‌کردند.

اما فارغ از واقع‌بینی‌ها، بازار خودرو همچنان راکد است و به گفته فعالان بازار خودرو کسی در بازار خریدار نیست و تقریبا همه به گمان ارزانی و متضرر‌شدن فروشنده هستند و براساس اصول بازار زمانی که عرضه بیشتر از تقاضا است به طور ناخودآگاه قیمت‌ها کاهش می‌یابد و این کاهش با توجه به ثابت ماندن قیمت کارخانه به جایی رسیده که برخی خودروها در بازار ارزان‌تر از کارخانه شده‌اند. با این حال خودروسازان همچنان متقاضی افزایش قیمت خودرو هستند، تقاضایی که هفته گذشته با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد و بار دیگر رضا شیوا به خودروسازان این هشدار را داد که تا کیفیت خودروهای داخلی افزایش نیابد خودرو گران نخواهد شد. به هر‌ حال کارشناسان افزایش قیمت خودرو را در این شرایط غیر‌منطقی می‌دانند و خودروسازان با وجود مطلع‌بودن به تبعات منفی آن منطقی می‌دانند.

افزایش قیمت به نفع خودروسازان نیست

در همین راستا یک کارشناس صنعت خودرو بر این عقیده است که در شرایط فعلی افزایش قیمت منطقی نیست. امرالله امینی در این خصوص به «تعادل» گفت: توان خرید پایین است و مدت‌هاست بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و در‌آمد مصرف‌کننده تغییری نکرده است و از طرفی هم مشتریان وعده حضور خودروهای جدید را می‌شنوند که در این صورت به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت خودرو به نفع خودروسازان باشد.

کاهش قیمت؛ منوط به نرخ ارز و رقابتی شدن بازار

در همین حال رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران از ادامه رکود در بازار خودرو خبر داد. غلامحسین قاسمیان به «تعادل» گفت: خودرو در بازار خریدار ندارد، چون مردم تصور می‌کنند که قیمت کاهش خواهد یافت. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران افزود: در طول مذاکرات شاهد رکود فزاینده در بازار بودیم و تفاهم لوزان و توافق وین نیز با انتظاراتی که ایجاد کردند، به این رکود دامن زدند. قاسمیان در ادامه گفت: کاهش قیمت خودروهای وارداتی فقط با کاهش قیمت ارز محتمل خواهد بود. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران تاکید کرد: کاهش قیمت خودروهای تولیدی نیز فقط درصورت رقابتی‌شدن بازار ممکن خواهد بود اما این موضوع به این زودی محقق نخواهد شد.


پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران

خودروهای سایپا 131، پژو پارس، لیفان X60، سراتو اتومات، ام‌جی 6 و میتسوبیشی اوتلندر، پرفروش‌ترین خودروهای سواری بازار ایران در سطوح مختلف قیمتی هستند. براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از ترکیب بازار خودروهای سواری ایران در نیمه دوم سال گذشته، 6خودرو در 6گروه مختلف قیمتی بیشترین میزان فروش را در بازار ایران داشته‌اند. در این زمینه در گروه خودروهای با سطح قیمتی کمتر از 25میلیون تومان، خودروی سایپا131 پرفروش‌ترین خودروی بازار بوده است. این خودرو معادل 51.1درصد فروش در این گروه قیمتی را در اختیار داشته است. اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی بین 25 تا 50میلیون تومان، خودروی پژو پارس بیشترین میزان فروش را داشته است. این خودرو معادل 25.6درصد سهم بازار این گروه قیمتی را در اختیار داشته است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی 50 تا 75میلیون تومان، خودروی لیفان X60 پرفروش‌ترین خودرو بوده است. این خودرو معادل 30.6درصد سهم بازار این گروه قیمتی را در اختیار داشته است. اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی 75 تا 100میلیون تومان، خودروی سراتو اتومات پرفروش‌ترین خودرو در این گروه بوده است. این خودرو معادل 25.9درصد سهم بازار این گروه قیمتی را در اختیار داشته است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی 100 تا 125میلیون تومان نیز خودروی ام‌جی 6 با داشتن 60/5 درصد سهم بازار، پرفروش‌ترین خودرو در این سطح قیمتی بوده است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی بیش از 125میلیون تومان، خودروی میتسوبیشی اوتلندر با داشتن 23.6درصد سهم بازار این گروه، بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر