خواستار گسترش همکاری‌های اقتصادی هستیم

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۵۱۵


ایرنا ربیعی و مومونگگوی روسای کمیسیون مشترک ایران و زیمبابوه درسخنان خود در نشست پایانی هشتمین اجلاس کمیسیون دایمی مشترک در حراره از سطح روابط دوستانه بین ایران و زیمبابوه ابراز رضایت کرده و خواستار اجرایی شدن فوری توافق‌های صورت گرفته و مفاد سند همکاری بین دوکشور شدند. ربیعی با ابراز رضایت از برگزاری موفقیت‌آمیز هشتمین اجلاس کمیسیون دایمی مشترک ایران و زیمبابوه گفت: اکنون روابطی همه‌جانبه را بین دو ملت ایران در خاورمیانه و زیمبابوه درجنوب آفریقا که منافع مشترکی دارند و درصدد هم‌افزایی هستند، احساس می‌کنیم. وی افزود: دوکشور شرایط سخت و بحرانی را پشت سر گذاشته‌اند و امروز امیدواریم که این اجلاس دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد و بعد از گشایشی که در فضای بین‌المللی پدید می‌آید، همکاری‌های عمیق‌تر و بیشتری را آغاز کنیم. وزیر تعاون از مواضع حمایتی و دیدگاه‌های سازنده مقامات ارشد زیمبابوه‌یی به ویژه رابرت موگابه رییس‌جمهوری این کشور و استقبال آنان از توافق هسته‌یی قدردانی کرد و اظهار داشت: توافق هسته‌یی درحقیقت ثمره نبرد یک کشور درحال توسعه برای احقاق حقوق همه مردم درحال توسعه بود. ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «سند همکاری هشتمین کمیسیون مشترک بین دوکشور شامل همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین علمی و فنی است»، خاطرنشان کرد: لغو روادیدهای سیاسی و خدمت گامی مهم است و اکئون برای لغو روادید عادی آمادگی وجود دارد. وی تصریح کرد: اکنون در زمینه‌های انرژی، آب، نیرو، کشاورزی، امور علمی و شرکت‌های کوچک و متوسط شرایط همکاری‌های بیشتر ایجاد شده است. رییس ایرانی کمیسیون مشترک همچنین براهمیت تشکیل ستادی در اتاق‌های تعاون و بازرگانی ایران برای پیگیری جدی‌تر همکاری بین طرف‌های ایرانی و زیمبابوه‌یی در زمینه تعاونی‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط تاکید کرد و گفت که این موضوع را پیگیری می‌کند. وزیر تعاون به همکاری‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مورد توافق و به ویژه در زمینه آموزش فنی و حرفه‌یی اشاره کرد و خواستار تقویت درمانگاه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای خدمت بیشتر به مردم زیمبابوه شد. ربیعی بااشاره به توصیه‌های صورت گرفته برای رفع موانع سرمایه‌گذاری گفت: خوشبختانه مساله تضمین‌ها برای بازپرداخت آغاز و این حرکت باعث شد تا روند فعالیت ما در ارائه تضمین‌ها توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری ادامه پیدا کند. سیمباراشه مومونگگوی وزیر امور خارجه زیمبابوه نیز گفت: در هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک، روابط دوجانبه و نقاط ضعف و قدرت و راه‌های تقویت آن را در همه سطوح و زمینه‌ها و با توجه به تحریم‌های ظالمانه تحمیل شده غرب علیه دوکشور بررسی کردیم. وی با ابراز رضایت از پیشرفت‌هایی در روابط حراره و تهران، برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک را زمینه و فرصتی خوب برای توسعه و گسترش بیشتر این روابط دوستانه و مناسبات فی‌‌مابین دانست. وزیر خارجه زیمبابوه از پروژه‌هایی مانند موتیرا (تراکتورسازی) و مدزون (سه کارخانه نساجی) به عنوان نماد روابط اقتصادی بین دوکشور یاد کرد و بر اهمیت گسترش و افزایش این پروژه‌ها در زیمبابوه تاکید کرد و گفت که حراره خود را برای گسترش روابط مستحکم با تهران متعهد می‌داند.

مومونگگوی بااشاره به گسترس فناوری‌ها در ایران از نهاد ریاست‌جمهوری ایران برای انتقال فناوری‌ها به زیمبابوه تشکر کرد و گفت که آماده استقبال از فناوری‌ها و تجربیات بیشتر ایران هستیم تا ملت زیمبابوه از آنها منتفع شوند. وی با ابراز خرسندی از حضور گسترده شرکت‌ها و تعاونی‌های ایران در نمایشگاه بین‌المللی شرکت‌های کوچک و متوسط زیمبابوه، ابراز امیدواری کرد که شرایط برای گسترش همکاری‌ها و روابط بین تهران و حراره بیش از گذشته فراهم شود.

رییس زیمبابوه‌یی کمیسیون مشترک گفت: در مقایسه با روابط سیاسی، حجم تجارت بین ایران و زیمبابوه پایین است. وزیر خارجه زیمبابوه درعین حال اعلام کرد: نمایشگاه تجاری زیمبابوه سال آینده در حراره برگزار می‌شود و من از شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی دعوت می‌کنم تا در این نمایشگاه شرکت کنند. هشتمین اجلاس کمیسیون دایمی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری زیمبابوه روز پنج‌شنبه درحراره با امضای سند همکاری و یادداشت تفاهم که نقشه راه همکاری‌های دوکشور را درمرحله آینده ترسیم می‌کند، به کار خود پایان داد.

ربیعی و مومونگگوی این سند همکاری را امضا کردند. هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و زیمبابوه روز دوشنبه گذشته در حراره آغاز و روز پنج‌شنبه پایان یافت. هفتمین اجلاس کمیسیون دایمی مشترک ایران و زیمبابوه سال1391 در تهران برگزار شد و نهمین اجلاس نیز قرار است سال2017 میلادی در تهران برگزار شود. نمایندگان 20 وزارتخانه و موسسه ایرانی با هدف کمک به بهبود روابط و گسترش همکاری‌ها بین تهران و حراره در این کمیسیون شرکت کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر