سهم نمی‌فروشیم مگر به اضطرار

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۵۰۸



برای بهینه‌سازی پرتفوی تامین‌اجتماعی برنامه داریم اما رویکرد فروش سهم فقط برای تامین منابع مالی جز در شرایط اضطرار در دستور کار ما نیست.

به گزارش سنا، نایب رییس هیات‌مدیره تامین‌اجتماعی با حضور در تحریریه سنا، ضمن بیان مطلب فوق درباره معاملات بورسی این سازمان گفت: بخشی از سهم‌هایی که بابت دیون توسط دولت به ما پرداخت شده یا در دولت قبل خریداری شده در سبد بهینه سازمان نیست بنابراین به‌دنبال بهبود پرتفوی سازمان هستیم. علی حیدری با تاکید بر زیان‌ده بودن برخی شرکت‌های تامین‌اجتماعی خاطرنشان کرد: مجموعه‌یی از شرکت‌های ریز و درشت از دامداری‌های کوچک تا شرکت‌های بزرگ نفتی در پرتفوی سازمان وجود دارد که باید در جهت بهینه‌سازی آن اقدامات لازم صورت بگیرد که این کار به‌طور مدام انجام می‌گیرد اما برای رسیدن به این هدف سازمان تامین‌اجتماعی قطعا بورس را خراب نخواهد کرد. وی بااشاره به تلاش هیات‌مدیره و مدیرعامل جدید سازمان تامین‌اجتماعی برای تامین منابع مالی گفت: طی دوره رکود همکاران ما در بخش تامین منابع، به کمک بخش وصول حق بیمه‌های تامین‌اجتماعی توانستند بیشترین نیاز به نقدینگی را رفع کنند و فروش برای تامین منابع خود سازمان بسیار کم بوده است. وی با بیان اینکه تامین‌اجتماعی بیشتر از فروش به فکر خرید سهم در بهترین فرصت ممکن است، اظهار داشت: طبیعتا یکی از ویژگی‌های بیمه‌گرهای اجتماعی حرکت به سمت سهم‌هایی با نقدشوندگی و سوددهی بالا و ریسک پایین است که این امری سهل‌الممتنع است بنابراین نیاز به دقت عمل بالایی دارد. این مقام مسوول توضیح داد: سازمان از یک طرف باید خدماتی را به مشتریان خودش ارائه بدهد و از طرفی این خدمات باید به‌روز هزینه‌اش پرداخت شود که قابل تعویق نیست بنابراین نیاز به منابع مالی دارد به‌خصوص اینکه دولت، 93هزار میلیارد تومان به تامین‌اجتماعی بدهکار است.

حیدری گفت: سازمان تامین‌اجتماعی، توان مالی خیلی بالایی برای خرید سهم ندارد و نمی‌تواند منابع جدیدی برای این امر درنظر بگیرد اما با شرایط جدیدی که پس از تحریم شکل می‌گیرد و بازگشت رونق به بازار، امیدواریم با جذب بیشتر درآمدهای بیمه‌یی بخشی از این درآمد را به خرید سهم اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه تامین‌اجتماعی از دیرباز به‌دنبال ورود سرمایه‌هایش به بورس بوده، درباره جایگاه تامین‌اجتماعی در بازار سرمایه، اظهار داشت: مطالبات تامین‌اجتماعی از دولت بعضا در قالب سهام و مالکیت شرکت‌ها به سازمان واگذار شده است بنابراین سازمان سهم بزرگی در بازار سرمایه دارد و در زمان شکل‌گیری بازار سرمایه جزو مجموعه‌هایی بوده که به تقویت بازار سرمایه کمک کرده و هم‌اکنون بالغ بر 70درصد از سرمایه‌های تامین‌اجتماعی در بورس سرمایه‌گذاری شده و یکی از بازیگران و فعالان اصلی بورس است.

حیدری در ادامه به تفاوت بیمه‌گرهای اجتماعی با سایر حقوقی‌ها اشاره کرد و گفت: بین حقوقی‌ها و خصولتی‌ها با تامین‌اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد که بعضا به آن توجه نمی‌شود. سازمان تامین‌اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است که منابعش مال مردم است و سهامدارانش 40میلیون بیمه شده در سطح کشور است. وی ادامه داد: بین ما و بنیادهای تعاون وابسته به مراکز نظامی یا بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی تفاوت وجود دارد. آنها هم نقش و سهم بزرگی در اقتصاد دارند اما آنها پایه منابع است و منابع بعد از آن مال بیت‌المال است که در این مجموعه‌ها جمع شده و با آن کار می‌شود اما منابع سازمان تامین‌اجتماعی متعلق به شرکای اجتماعی خودش است بنابراین نمی‌توان آن را با نهادهایی چون بنیادهای تعاون و... مقایسه کرد. حیدری تصریح کرد: در دنیا و در کشورهای که از نظر اقتصادی پیشرفته هستند، سعی کردند رانت را از اقتصادشان حذف یا به حداقل برسانند اما در همین اقتصادهای پیشرفته همان رانتهای حداقلی را به سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی می‌دهند که سهامدارش تعداد زیادی از مردم است و اگر قرار هم باشد نفعی حاصل شود به عموم مردم می‌رسد. وی در پایان به یکی از مشکلات سازمان تامین‌اجتماعی درخصوص واگذاری سهام اشاره کرد و گفت: نظام تصمیم‌ساز باوجود اینکه به ما توصیه کرد که بروید در بورس اما لوازم آن را نمی‌پذیرد. به‌عنوان مثال ما سهام‌مان را وارد بورس کردیم اما هنوز بابت شرکتی که در بورس واگذار کردیم و الان کمتر از 10درصد سهام شرکت را دراختیار داریم و کرسی مدیریتی در آن نداریم باید برویم به مجلس و مراکز نظارتی جواب بدهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر