بازار طلا و سکه از رکود درآمد

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۷۵

گروه بانک و بیمه |

طبق پیش‌بینی رییس اتحادیه طلا و جواهر، قیمت طلا و سکه تا اواسط هفته آینده تغییر چندانی نمی‌کند و بازار نوسان نخواهد داشت.

محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: بازار جهانی طلا در طول هفته گذشته حدود سه دلار کاهش قیمت را تجربه کرد که این میزان نوسان نشان می‌دهد شاخص‌های اقتصادی در بازارهای جهانی تغییرات عمده‌یی نداشته‌ است. وی با بیان اینکه هفته گذشته با نوسان 16هزار تومانی قیمت سکه روبه‌رو بودیم، گفت: افزایش 16هزار تومانی قیمت سکه در اواخر هفته گذشته نسبت به اوایل هفته به دلیل بالا رفتن قیمت ارز بود. کشتی‌آرای اظهار کرد: قیمت سکه در اوایل هفته گذشته حدود 865هزار تومان بود که این رقم اواخر هفته به حدود 881هزار تومان رسید. اما قیمت نیم سکه و ربع سکه تغییر چندانی در طول هفته گذشته نداشت.

رییس اتحادیه طلا و جواهر همچنین با بیان اینکه بازار طلا و سکه در مقایسه با هفته‌های گذشته از رکود خارج شده است، افزود: بازار سکه و طلا در مقایسه با ماه گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است و می‌توان گفت قیمت‌ها تقریبا به ثبات رسیده است.

این درحالی است که هر گرم‌ طلای 18عیار در اوایل هفته گذشته 88هزار و771 تومان بود که اواخر هفته‌یی که گذشت به 89هزار و 470 تومان رسید

هر مثقال طلا نیز در اوایل هفته گذشته 384هزار و 900 تومان بود و در آخر هفته‌یی که گذشت به 388هزار و 700 تومان رسید. همچنین اونس جهانی در اوایل هفته گذشته 1100دلار و 50 سنت بود و در اواخر هفته‌یی که گذشت

به 1098دلار و 40 سنت رسید.

سکه‌ تمام‌ طرح‌ جدید نیز اوایل هفته گذشته 869هزار و500 تومان بود که اواخر هفته‌ به 879هزار تومان رسید.

سکه‌ تمام‌ طرح‌ قدیم نیز 870هزار تومان بود و در پایان هفته به 878هزار تومان رسید.

نیم سکه نیز اوایل هفته گذشته 475هزار تومان بود که در اواخر هفته به 476هزار تومان رسید.

ربع سکه نیز در اوایل هفته گذشته 263هزار تومان بود و در اواخر هفته‌یی که گذشت به 269هزار تومان رسید.

سکه یک گرمی هم 168هزار تومان بود و در اواخر هفته‌یی که گذشت به 170هزار تومان رسید.

در بازار ارزها نیز دلار امریکا در اوایل هفته گذشته

3258 تومان بود که در آخر هفته به 3304 تومان رسید.

همچنین یورو در اوایل هفته گذشته 3620 تومان بود که در پایان هفته به 3650 تومان رسید.

طلا هفته گذشته در پی فروش گسترده در بازارهای نیویورک و شانگهای که به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از کاهش بیشتر قیمت این فلز صورت گرفت به 1077دلار در هر اونس سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت از فوریه سال 2010 بود و برای پنجمین هفته متوالی کاهش پیدا کرد.

طلا در بازار جهانی پس از بیانیه بانک مرکزی امریکا که از احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آینده‌یی نزدیک پشتیبانی کرد، تغییر چندانی نداشت و نزدیک به رکورد پایین اخیر ایستاد.

سیاست‌گذاران بانک مرکزی امریکا پس از نشست دو روزه اعلام کردند، ارزیابی آنها بر این است که اقتصاد بر رکود سه ماهه اول غالب شده و با وجود رکود در بخش انرژی و موانع خارجی به آرامی درحال توسعه است.

این اظهارات از ارزش دلار امریکا در برابر سبدی از ارزهای بزرگ پشتیبانی کرد و باعث شد معاملات طلا که به دلار انجام می‌گیرد برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، گران‌تر شود.

براساس گزارش رویترز، تحلیلگران اکنون سطح پشتیبانی مهم بعدی برای طلا را هزار دلار می‌بینند.

نزدیک شدن زمان افزایش نرخ‌های بهره در امریکا که نخستین افزایش از سال 2006 خواهد بود، دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را تحت فشار قرار داده و برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند این فلز زرد پیش و پس از افزایش نرخ‌های بهره، کاهش بیشتری پیدا کند.

ذخایر «اس پی دی آر گولد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلای قابل معامله در بورس است، روز پنج‌شنبه برای دومین روز ثابت ماند و 21.87میلیون اونس بود که کمترین میزان از سپتامبر سال 2008 است.

ذخایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا ماه جاری 3.4درصد کاهش یافته و به سوی بزرگ‌ترین کاهش از دسامبر سال 2013 به این طرف پیش می‌رود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر